Wat ik bij Symbolica zonde vindt is dat de muziek de scènes niet altijd ondersteunt. Het observatorium is een goed voorbeeld. Daar is de overgang tussen het algemene thema in de opstap, via de gang met alleen de bastonen, naar een ander thema bij Almar. Daar wordt een bepaalde, vrij sterke, sfeer geschept en vervolgens draai je weer dat generieke deuntje in. Volgens mij zou een andere soundtrack echt enorm bij kunnen dragen aan de spanningsboog van Symbolica. Wat ook niet meehelpt is dat ik het een vrij generieke melodie vindt die tegelijk met de parkmuziek werd geïntroduceerd. Daardoor missen die tracks aan eigen karakter voor mij.
Wondersteffel een meester van de leidmotieven is in Nederland Ronald Schilperoort. Hij verzorgde de muziek van Goede Tijden, Slechte Tijden in de hoogtijdagen van de serie en had per familie prachtige motieven, die hij dan weer aanpaste door middel van gebruik van tempo en instrumenten aan de sfeer. Spannend, droevig, etc. Doordat in elke situatie dezelfde instumentatie werd gebruikt, kreeg GTST een eigen geluid, maar doordat elke familie wel een eigen thema had, ging dat niet herhalen.