Ik heb altijd het idee dat de Efteling heel goed is in alle details. Maar dat ze daar soms net even iets teveel focus op leggen. Het is allemaal zeer nice to have, maar de afgelopen jaren is het winterse aanbod toch flink gekrompen. En dat is zonde.
De Warme Winter Weide is een budgetversie van het winterse paleis. Sterker nog, er is nu minder aanbod. Geen speeltoestellen en de banden glijbaan is weg. Dit jaar is er geen langlaufbaan meer en zijn de decoraties maar bij Max en Moritz geplaatst. Er zijn minder kampvuren en ook is er geen entertainment meer op alle pleinen. De Lichtpuntjes zijn weg, er zijn geen acts meer over alle pleinen en de afgelopen jaren missen we ook een tweede wintertent (die naast de Python). Of die mini kermis bij de voormalige bob? En waar is de ski carroussel?
Dan kan je je park nog helemaal veranderen met winterse versies van beelden (en laat ze dat aub ook gewoon doen). Maar echt onderscheidend van een normaal dagje in de zomer is het niet meer. Is dat jammer? Ja. Omdat de Winter Efteling echt altijd als een apart event is neergezet. Maar nu is het gewoon de standaard Efteling met standaard attracties, aangevuld met aangepaste beelden.
En laten we eerlijk zijn. We zijn nu helmaal blij doordat er 3 sneeuwpopjes, wat sokken van reus en nog wat kleine details zijn toegevoegd. Kijk nu eens naar Phantasialand en of Europa-Park wat ze allemaal doen. Dat zijn pas winter events. Ik vind het (tot nu toe) erg karig, maar het pas volledig in de trend die we de afgelopen jaren rondom dit event zien. De reden? Geen idee. Zou dat best wel eens willen weten.
Maar voor het echt winterse feest, met wel echte winterse lekkernijen, moet je toch echt naar Phantasialand en of Europa-Park gaan. En ik ben heel benieuwd hoe Toverland en Walibi het winterse aspect gaan aanbieden. Efteling; step up your game!