Ik denk inderdaad dat de Efteling wat corona betreft van een worst case-scenario is uitgegaan. En dat lijkt me logisch; minder dan een jaar geleden zaten we immers nog in een lockdown en was het park wekenlang dicht.
De omicron-variant is erg besmettelijk maar tegelijkertijd relatief mild gebleken en daarmee hebben we geluk gehad. Voor hetzelfde geld hadden we nu nog steeds mondkapjes gedragen en anderhalve meter afstand moeten houden en had de Efteling met allerlei restricties te maken gehad. In zo’n scenario was het maar helemaal de vraag geweest of er dan nog steeds overheidssteun zou zijn; bedrijven was dan waarschijnlijk gevraagd om zich om te vormen naar het ‘nieuwe normaal’. Voor de Efteling had dat natuurlijk een enorme financiële aderlating betekend. In dat scenario kan ik me prima voorstellen dat men niet allerlei geld ging uitgeven aan onderhoud zonder garantie óf, wanneer, en in welke vorm men weer open mocht. Je zag die onzekerheid ook aan het popup-sprookje en het zomerentertainment: allemaal kleinschalige en veelal mobiele acts, gericht op het vermijden van grote menigten publiek.
We hebben gezien dat men zodra het park weer open ging en normale aantallen bezoekers mocht ontvangen, de geldkraan voor onderhoud direct weer is opengezet. Ook vóór de zomer was men immers al op talloze plaatsen in het park aan het werk.