Mark Plotselinge reparatie's kunnen helaas altijd gebeuren en voorkomen. Je kan proberen zaken te voorspellen. Al blijft hout blijft een bewerkelijk materiaal, wat zomaar kan scheuren door bijvoorbeeld kou. Maar bij de Efteling is het inderdaad iets te vaak dat de baan spontaan dicht is.
Al voor Corona stond de Efteling bij mij bekend dat ze onderhoud vaak tot het allerlaatste moment uitstellen/rekken. Daar heb ik helaas teveel voorbeelden al van gezien en gehoord de afgelopen jaren bij verschillende attractie's. Is helaas in de bedrijfscultuur gekropen en dat is lastig om eruit te krijgen.
broodje123 Heeft Troy ook tijden gedaan in de begin jaren, was GCI niet zo blij mee. Had even uit mijn herinnering te maken met de liggers tussen de twee trackdelen die dan veel sneller ouden slijten doordat ze bij vriestemperaturen minder krachten kunnen verdragen. Na die waarschuwing zijn ze gestopt. Maar het een aantal keer doen lijd niet persee tot mega veel schade. Als het echt heel koud is halen de treinen het einde soweiso niet, dus met mega kou kan je het niet doen.
Geen idee waar het mis gaat bij Joris, of het de signalisatie is, budgetten, slechte onderhoudsplanning of domweg rekken. Maar bij een gedegen onderhoudsprogramma moet dit gewoon opgesloten kunnen worden. Ja, de baan ligt er dan standaard minimaal 3 tot 4 weken per jaar uit. Maar in 6 weken tijd vervangen ze elk jaar ook 20% van de baan bij Troy. (zoals ze momenteel aan het doen zijn, vanaf begin januari tot eind februari) met een redelijk klein team. Je kan mij niet vertellen dat de Efteling daar geen grotere team voor kan inzetten die die klus in 3 tot 4 weken kan klaren.
Troy is naar mijn ervaring de beste onderhoud GCI in de wereld. 1 van de beste onderhouden houten achtbaan in de wereld. Ze hoeven vanuit Kaatsheuvel echt niet ver te kijken hoe het wel goed kan. 🙂