Goedemorgen vanuit Thailand. Het is alweer onze vierde dag in Bangkok en we beginnen het leven in deze onmetelijke metropool te appreciëren. We bewonderden indrukwekkende wolkenkrabbers en eeuwenoude tempels, we kuierden over gezellige marktjes en we proefden in meer dan één rooftop-bar van de betere mixology. We ontdekten bovendien dat Thailand een alternatief voor Disneyland te bieden heeft. Mickey Mouse opende voorlopig nog geen eigen Disney-resort, al maakte Dream World het gemis een heel stuk draaglijker. Dream World is trouwens niet het enige themapark in deze regio. Vandaag azen we namelijk op een tweede Thaise coaster-bingo in het Khan Na Yao district, waar een aantal toeristische attracties te vinden zijn. We passeren bijvoorbeeld Wonder World Extreme Park, waar een spaakloos reuzenrad en twee in-house ontwikkelde rollercoasters staan. Helaas werden de overstromingen van 2011 dit park fataal, waardoor bovengenoemde attracties de SBNO-status dragen. Siam Amazing Park, dat vier kilometer verderop ligt, overleefde gelukkig wel. Of dit park zo amazing is als de naam belooft? Tezamen met Bram ga ik op verkenning.
Onze Uber-chauffeur dropt ons niet rechtstreeks aan de ingang van het pretpark, maar wel aan de toegangspoort van Bangkok World, een gloednieuwe retailzone. Beschouw het gerust als een lokale versie van Downtown Disney of Universal CityWalk, maar dan met een uitgesproken Thaise twist. Bangkok World bevat food courts, workshops, boetiekjes en zelfs een heuse floating market. Helaas blijkt het in november 2022 nog niet mogelijk om Bangkok World ten volle te beleven. We kunnen weliswaar door de straatjes slenteren en de statige gevels bewonderen, maar de winkels en horeca blijven dicht. Achter de ramen zien we wel hoe er actief doorgewerkt wordt, dus Bangkok World is wellicht binnen afzienbare tijd up and running.
Foodies en shopaholics blijven in Bangkok World nog even op hun honger zitten. Pretparkfans komen in het aangrenzende Siam Amazing Park echter al wel aan hun trekken. We vinden de ingang van het park onder een reusachtige overkapping, waar tevens een aantal dinoskeletten opgesteld staan. Of de dino’s een rode draad gaan vormen in de parkbeleving is me op dat moment een raadsel. Of Siam Amazing Park een betaalbaar dagje uit biedt, lijkt daarentegen meteen een zekerheid. Via reiswebsite Klook konden we namelijk voor amper 17,50 euro een inkomkaart bemachtigen. Dat ticket geeft ons niet alleen toegang tot het pretpark, maar ook een bezoekje aan het waterpark en een all-you-can-eat buffetlunch zijn inbegrepen.
Net zoals Dream World gisteren een uitstekende eerste indruk maakte, zo zorgt ook Siam Amazing Park voor een fijne binnenkomer. Achter de draaipoortjes ontdekken we een imposant plein met fonteinen, keurig gesnoeide hagen en fijne bloemperkjes. De blikvanger van het plein is een prachtige dubbeldekcarrousel, maar ook de nabijgelegen Boomerang ligt er dankzij een recente verfbeurt prima bij. In normale omstandigheden zouden Bram en ik zo’n Boomerang van Vekoma overslaan, maar vandaag gunnen we deze baan wel een eerlijke kans. Het is ruim twintig jaar geleden (!) dat ik voor het laatst in zo’n standaard Boomerang zat. En eerlijk gezegd… Ik besef opnieuw waarom ik deze apparaten twee decennia lang meed. Het probleem is niet zozeer de soepelheid – die is immers verrassend oké – maar wel de veel te krappe lay-out. Tijdens het voorwaartse gedeelte van de rit kan ik dat nog enigszins dulden, maar de achterwaartse passage blijkt gewoonweg te desoriënterend voor mij. Dus neen, Siam Amazing Park kon me helaas niet overtuigen om een lidmaatschap bij de Boomerang-fanclub aan te vragen. En de kans dat ik volgende week opnieuw in zo’n machine plaatsneem, is nihil.
Sommige mensen zouden veel geld neertellen om een pretpark exclusief voor zichzelf te hebben. De goedkopere oplossing om dit resultaat te bereiken: Siam Amazing Park op een weekdag buiten de Thaise schoolvakantie bezoeken. In de Boomerang zaten we bijvoorbeeld met z’n tweetjes en het lijkt erop dat zowat elke attractie vandaag exclusief voor ons opgestart zal worden. Vooral fans van flat rides kunnen daardoor een droomdag beleven, want het assortiment is buitengewoon uitgebreid. In de zuidelijke uithoek van het park zien we bijvoorbeeld een Break Dance, een Ranger en een Take Off, die vermoedelijk allemaal door Huss geleverd werden. In het centrale parkgedeelte staan dan weer een klassieke Condor, een Enterprise, een Top Spin, een Flying Carpet, een balloncarrousel, een schommelschip, een relatief unieke Mega Dance en een 75 meter hoge vrijevaltoren van Intamin.
Wanneer al het bovenstaande nog niet genoeg is, bouwde men onder een afdak nog een derde thrill-zone. Hier zijn de eyecatchers een Polyp, een Tagada, een stokoude Hully Gully en een ruimteschip-simulator uit lang vervlogen tijden. In het segment van de thrills scoort Siam Amazing Park dus fantastisch, al is het onbegonnen werk om ze allemaal aan te vinken. Een aanzienlijk deel van deze flat rides lijkt namelijk al maandenlang stil te staan. Geen idee of dit aan besparingsmaatregelen of technische mankementen te wijten is, maar echt vrolijk word je er niet van.
We kunnen in Siam Amazing Park niet van een consistent themaniveau spreken. Sommige attracties liggen er namelijk bij alsof ze van een derderangs Oostblok-kermis geplukt werden, terwijl andere rides er verbazend leuk uitzien. Jurassic Adventure behoort ongetwijfeld tot die tweede categorie. We nemen voor deze rondrit plaats in een terreinwagen, om vervolgens door een jungle-tafereel vol dino’s te rijden. Hoewel de animatronics eerder statisch zijn, blijkt deze familieattractie verrassend plezierig. Het voelt aan als een kruising van Jungle Cruise en Indiana Jones Adventure, maar dan met een budget dat (minstens) honderd maal lager ligt.
Of er leeuwen in de Thaise jungle leven? Nope. En ook de kans dat je een tijger in het wild tegenkomt, is klein. Toch zijn deze beide dieren prominent aanwezig bij Log Flume, wellicht de opvallendste attractie van het park. En ondanks het feit dat die naam van weinig originaliteit getuigt, is de vormgeving van deze boomstammenbaan de moeite waard. De meest opvallende elementen zijn de enorme leeuw- en tijgersculpturen, maar ook de bijhorende rotsformatie oogt imposant. Binnenin deze grot der katachtigen valt er helaas nul komma nul te zien en je zou de beelden bovendien als vreselijk kitscherig kunnen bestempelen, maar het geeft deze Log Flume wel een heel eigen identiteit. Ook qua hardware straalt deze boomstammenbaan trouwens kwaliteit uit. Het park opteerde immers voor een Mack-versie met drie drops, waarvan één achterwaartse. Het blijkt een eersteklas familieattractie die een welgekomen verfrissing biedt in het immer hete Thaise klimaat. Leuk ding!
Nog meer afkoeling nodig? Dan kan je terecht in Water World, een waterpretpark dat in het reguliere toegangstarief inbegrepen is. En hoewel je in dit parkgedeelte geen ver doorgevoerde thema’s of extreme attracties mag verwachten, worden we beiden verrast door de omvang van het geheel. Het waterpark bevat een mooi aantal glijbanen en de tropische omgeving creëert een heel toffe sfeer. Water World haalde bovendien een notering in het Guinness Book of World Records. Het exotisch vormgegeven golfslagbad is met z’n 13.600 vierkante meter namelijk het grootste van de planeet. En hoewel ik geen waterparkexpert ben, kan ik inderdaad beamen dat de afmetingen van Si-Am Wave Pool gigantisch zijn. Tussen 12.00 en 14.00 uur worden we trouwens verwacht in Si-Am Marine, het restaurant van het waterpark. Daar serveert men namelijk een uitgebreide lunch, die in de meeste ticketformules inbegrepen is. Het buffet bestaat zowel uit Aziatische als westerse gerechten en ook frisdranken zijn inclusief. Mooi extraatje, als je het mij vraagt.
Slechts een handvol bezoekers vond vandaag de weg naar Siam Amazing Park. Dat lage bezoekersaantal is in sommige gevallen niet bevorderlijk voor de sfeer. De meeste attracties staan stil terwijl ze op nieuwe bezoekers wachten, bij horecagelegenheden blijven de terrassen leeg en in het waterpark zijn er nauwelijks zonnebaders te bespeuren. Tijdens een bezoekje aan Big Double Shock vormt de extreme kalmte echter wel een voordeel. We mogen dit doorloopspookhuis vanmiddag immers moederziel alleen ontdekken. De geïntegreerde schrikeffecten zijn vaak al even cliché als de vormgeving van de façade, maar we vinden deze walk-through wel verbazend lang. Daarenboven blijkt de Thaise kijk op griezelen duidelijk anders dan de westerse, want we wanen ons bij momenten eerder in een Aziatisch schrijn. Geen topattractie, wel een geslaagd tussendoortje.
Het sultanaat Brunei telt tegenwoordig slechts één achtbaan, maar dat was ooit anders. Rond de millenniumwisseling stonden er immers nog drie rollercoasters, maar enkele jaren later werden die allemaal verscheept naar Siam Amazing Park. Een van die drie coasters werd inmiddels alweer afgebroken, maar de twee overige exemplaren draaien nog steeds mee in het parkaanbod. Ik heb het over de eerder vermelde Boomerang en over Vortex, een ander succesnummer van Vekoma. Dit is namelijk een Suspended Looping Coaster, al verschilt hij van de versies die je kent uit Walibi of Movie Park. Hoewel de first drop en de vijf inversies identiek zijn, heeft deze Vortex namelijk een uitgestrekter grondoppervlak en een afsluitende helix. De aanpassingen zorgen niet voor een drastisch gewijzigde beleving: het blijft een brute rit en de laatste bochtencombinatie is zelfs ronduit pijnlijk. Desalniettemin is het fijn om eens zo’n niet-gestandaardiseerde SLC te zien. En hoewel de thematische elementen rondom de baan een beetje aftands ogen, kreeg Vortex een erg mooie locatie met veel groen.
Toen we gisteren Dream World bezochten, bleek dat een rasecht familiepark. Siam Amazing Park, daarentegen, zou ik eerder definiëren als een thrill-bestemming. Dat is te danken aan het enorme aantal draaiende flat rides en aan het feit dat beide rollercoasters inversies bevatten. Toch wordt het familiale aspect niet vergeten. Het overdekte Small World is er met z’n draaimolens en speelplaatsen bijvoorbeeld voor de allerkleinsten. Het is overigens niet alleen de naam van deze kinderzone die vaag bekend klinkt, maar ook de achtergrondmuziek doet een belletje rinkelen. Juist, men speelt hier in Siam Amazing Park gewoon de soundtrack van Disney’s It’s a Small World. Bijzonder!
Graag hadden we nog een rondje gemaakt op Si-Am Tower, de panoramatoren van het park. Helaas is dit een van de acht (!) attracties die vandaag hun deuren gesloten houden. Ik kan jullie bijgevolg geen luchtfoto’s van Siam Amazing Park bezorgen, maar beleefde desondanks een aangename middag. Hoewel we het park eigenlijk louter wilden bezoeken om de twee achtbanen op onze counter te zetten, brachten we er enkele fijne uurtjes door. We ontdekten een zeer divers attractieaanbod en ook het waterpark bleek allesbehalve klein. Aangezien we ons ticket voor een spotprijsje bemachtigden, valt de prijs-kwaliteitsverhouding vandaag dus erg gunstig uit. Ik wil Siam Amazing Park helemaal niet als een must-do bestempelen, maar of dit een geslaagd dagtripje vanuit Bangkok is? Absoluut.
Een uitgebreidere collectie foto's van Siam Amazing Park vind je terug op m'n website 🙂
Glenn