Walibi Holland gaat de komende jaren vol inzetten op gezinnen met kinderen. Om meer families te lokken, wil het pretpark onder andere investeren in een overdekt gebied met meerdere familieattracties. De hal moet komen te staan tussen het bestaande attractiepark en vakantiepark Walibi Village. Een openingsjaar is nog niet bekend.
https://www.looopings.nl/weblog/21854/Walibi-Holland-wil-meer-families-trekken-met-overdekt-attractiegebied.html

Zou Holland nu eindelijk budget krijgen voor fatsoenlijke investeringen zoals we in België al een tijdje zien?

Kijk aan, een overdekt gebied! Dat is ideaal om te toveren naar extra scare zone als in 2030 blijkt dat de zoveelste koerswijziging (nu weer van thrillpark naar familiepark) niet goed is uitgepakt. Onbegrijpelijk dat die Taminiau mag blijven zitten als directrice.

Upwego het is geen koerswijziging, het is een verbreding van de doelgroep die ze willen aanspreken. Het citaat van Masha op Looopings stelt ook:

"De populariteit onder jongeren willen we zeker behouden", zegt ze. "Maar om boven de één miljoen gasten te komen, richten we ons ook meer en meer op onze oorspronkelijke doelgroep, namelijk families met kinderen van 6 tot 12 jaar."

En zoals in het single rails en speedzone offroad topic al vaak werd gezegd: Walibi mist een goed aanbod voor de gezinnen met jonge kinderen. Daar lijken ze nu ook zelf actie in te ondernemen, want bij jongeren is de groei er nu wel uit. Veel mensen vinden de huidige koers qua aankleding en dergelijke niks in Walibi maar je moet toch wel toegeven dat ze de laatste jaren eindelijk consequent investeren in het park met de festival stijl en er nu ook eindelijk weer een groei in het aanbod is. Dus het is te hopen dat Walibi vanaf nu zich kan blijven focussen op groei.

Upwego Onbegrijpelijk dat die Taminiau mag blijven zitten als directrice.

Dat is simpel te verklaren. Onder Taminiau behaalt Walibi Holland blijkbaar prima financiële resultaten. Dat is uiteindelijk waar het de Fransen om gaat.

• Upwego heeft hierop gereageerd.

Erik als die financiële resultaten goed waren, waarom bleven dan tot dusverre grote investeringen (zoals in Parc Asterix en in Walibi Belgium) uit?

scagen Ze mag natuurlijk dapper roepen wat ze wil, maar feit is dat het park in de afgelopen 15 jaar diverse aanpassingen in doelgroepen heeft gehad.
          Ze kiezen nu eigenlijk voor iedereen, allemaal prima natuurlijk.

• msnguy heeft hierop gereageerd.

Upwego Je kan het ook andersom redeneren: waarom investeren in een park dat al jaren prima draait zonder grote uitgaven te hoeven doen?

Bij de laatste twee grote investeringen, in 2016 en 2019, waren wel kleine verhoginkjes in bezoekersaantal te zien, maar geen structurele toename (hoewel dat na 2019 lastig te zeggen is natuurlijk door corona). Dan kan je zo’n investering ook beschouwen als weggegooid geld, aangezien het jaar erna alweer op de oude steady aantallen zit.

Spiegelbeeld Ze kiezen nu eigenlijk voor iedereen, allemaal prima natuurlijk.

Met de huidige muziek en sfeer kies je alsnog niet voor iedereen. In Walibi Holland zit enorm veel potentie die al jaren niet benut wordt door de vastgeroeste directie (of wat er inmiddels nog van over is). Met Bright Nights lieten ze die potentie wél zien: gezellig sfeertje, veel families die voor het evenement en de shows kwamen en fijne padenmuziek in plaats van die afgrijselijke muziek in het zomerseizoen. Ze kunnen het wel, dus ik hoop op positieve veranderingen in het zomerseizoen. Laat ze maar weer eens een goede familieshow hebben op het grote podium, de padenmuziek family-proof maken (desnoods gewoon simpele rechtenvrije klassieke muziek), Walibi Play Land weghalen en de kinderattracties verspreiden over het park en alle afgelegen hoekjes flink opknappen. Nogmaals: met Bright Nights zagen we voor het eerst in jaren hoe goed Walibi Holland kan zijn in familievriendelijk entertainment!

luc136 Je kan het ook andersom redeneren: waarom investeren in een park dat al jaren prima draait zonder grote uitgaven te hoeven doen?

Bij de laatste twee grote investeringen, in 2016 en 2019, waren wel kleine verhoginkjes in bezoekersaantal te zien, maar geen structurele toename (hoewel dat na 2019 lastig te zeggen is natuurlijk door corona). Dan kan je zo’n investering ook beschouwen als weggegooid geld, aangezien het jaar erna alweer op de oude steady aantallen zit.

Eens met je eerste punt.

Maar het 2e deel klopt toch niet helemaal. Een nieuwigheid zorgt immers altijd voor een piek in bezoekers die daarna weer af neemt. Pas als er sprake is van meerdere correcte investeringen zal het geheel ook een structurele groei aantonen, maar dat betekent enkel dat zowel de piek van een nieuwe investering als het dal er vlak voor steeds ietsje hoger komen te liggen.

Belangrijk hierbij is het woord "Correct". Zoals al vaak besproken op dit forum voegt Walibi graag dingen toe die een uitbreiding zijn op het bestaande aanbod, maar eigenlijk weinig tot niets toe voegen in het geheel. Daarom zijn juist kleine investeringen vaak van belang. Niemand gaat naar het park voor een schommelschip (om maar eens wat te noemen), maar enkele flatrides zoals dat spelen wél een belangrijke rol voor de totaalbeleving en kunnens soms meer toe voegen aan de structurele groei dan een nieuwe topper.

====

Op zich blijft walibi natuurlijk in een erg lastige situatie zitten. Ze zijn bij uitstek geschikt om een Thrill-park te zijn qua ligging en vergunningen. Van de andere kant is die ligging juist lastig bereikbaar voor velen. Daarnaast krijgen ze als familiepark weer massa's concurrentie van eigenlijk elk ander park in Nederland die ook nog eens allemaal gunstiger liggen (voor hun doelgroep).
              Een toevoeging die weervast is én voor de hele familie geschikt is lijkt me zeker een goede zet. Daarmee kan het park voor iedereen iets aanbieden, zonder dat het noodzakelijkerwijs stopt een thrill park te zijn. Elk Six Flags park heeft immers ook een familie/kiddy zone.

===

Ik zeg het vaak bij familie parken zoals EP of de Efteling: Tot een familie behoren ook thrillseekers, dus dergelijke parken moeten ook thrill aanbieden. Niet alleen in de vorm van achtbanen, maar ook in de vorm van Flatrides. Waarbij daar uiteraard niet de focus op komt te liggen.

Hetzelfde geldt in principe ook voor een Thrill Park. Ook daar moeten ze iets voor kinderen en de hele familie kunnen aanbieden. Immers vinden ook Thrill Seekers het soms fijn om iets rustigs te doen, of zijn ze onderweg met vrienden of familie die niet zo veel durven. Daar moet je aanbod voor hebben. Betekent echt ook hier dat er niet de focus op hoeft te liggen.

Coasterfrenzy Maar het 2e deel klopt toch niet helemaal. Een nieuwigheid zorgt immers altijd voor een piek in bezoekers die daarna weer af neemt. Pas als er sprake is van meerdere correcte investeringen zal het geheel ook een structurele groei aantonen, maar dat betekent enkel dat zowel de piek van een nieuwe investering als het dal er vlak voor steeds ietsje hoger komen te liggen.

Ik ben het volledig met je eens hoor. Ik probeerde in mijn vorige post vooral advocaat van de duivel te spelen. En dan kan je, gezien de resultaten na die paar investeringen in de laatste jaren, best tot de conclusie komen dat investeren voor dit park niet loont. Dat is niet de conclusie die ikzelf zou trekken, maar ik snap dat een investeerder daarop uitkomt.

Upwego als die financiële resultaten goed waren, waarom bleven dan tot dusverre grote investeringen (zoals in Parc Asterix en in Walibi Belgium) uit?

Bleven die uit?
                Walibi Holland investeerde in 2016 in Lost Gravity. In 2019 Untamed. In 2023 krijgen we een nieuw familiegebied met een achtbaantje en in 2025 een nieuwe dualing-coaster. Daarnaast werden in de tussenliggende jaren meerdere hoeken van het park opgeknapt (ongeacht wat je van de uitwerking vind).
                Je spreekt hier over een investering van verspreid over 10 jaar, gemiddeld meerdere miljoenen per jaar.

Het is waar dat de investeringen bij Walibi Belgium hoger liggen (ca. €100 miljoen in 10 jaar), maar volgens mij liggen die van Parc Astérix echt niet (significant) hoger.

Erik Het is waar dat de investeringen bij Walibi Belgium hoger liggen (ca. €100 miljoen in 10 jaar), maar volgens mij liggen die van Parc Astérix echt niet (significant) hoger.

Ik denk dat het verschil vooral merkbaar is omdat de investeringen van Walibi Belgium en Parc Asterix als meer kwalitatief worden ervaren. Walibi heeft enkele mooie themagebieden gekregen en ook nog eens wat mooie nieuwe attracties. Untamed is niets slechter (misschien zelfs beter) dan Kondaa, maar het gebied bij Walibi heeft een andere uitstraling en is vooral een verbouwing.

Parc Asterix heeft denk ik wel significant meer geld gekregen dan Walibi Holland. Ze hebben natuurlijk het hotel geopend, dat is geen goedkope toevoeging. De ombouw/verbouwing van Tonnere zal ook niet heel goedkoop zijn geweest en met Toutatis bouwen ze een hele mooie en grote nieuwe achtbaan. Daarnaast kreeg het park in 2017 met Pegase Express ook een gloednieuwe achtbaan met een leuke aankleding. Kortom, ik denk dat er wel meer geld naar Asterix is gegaan.

• Erik heeft hierop gereageerd.

Over Walibi Belgium twijfel ik niet. Die investering was aanzienlijk groter dan die in Walibi Holland. Waar ik de investeringen van WH in 10 jaar tijd zo tussen de €30/40 miljoen schat, heeft WB een injectie van €100 miljoen gekregen.
                    https://www.nritmedia.nl/kennisbank/38135/walibi-belgium-investeert-meer-dan-100-miljoen-euro/?topicsid=

Zingo Ze hebben natuurlijk het hotel geopend, dat is geen goedkope toevoeging.

Fair point. Ik ben het hotel vergeten.
                    Maar als ik kijk naar het park zelf, dan denk ik dat de investering van Pegasus Express, T2Z en Toutatis een vergelijkbare investering is geweest als WH.

Vergeet niet dat Walibi ook gewoon gebruik maakt van diverse partijen die in opdracht de thematisering verzorgen. Het mag er dan allemaal best goedkoop uitzien, maar er zal zeker een hoop geld voor zijn betaald. Neem als voorbeeld Zero Zone.

Linksaf (op jongeren richten) en dan rechtsaf (op familie richten) en dat diverse keren herhaald.

Nee, ik geef weinig om dit park. Heeft buiten 2000 en 2001 defacto niet super goed gedraaid, dan dat je obv van het aanbod zou verwachten. Om die reden denk ik dat het verstandiger is om deze investering niet te doen en het park af te stoten of zelfs volledig te slopen en het terrein aan het evenemententerrein toe te voegen.

Rogier-de-Groot Om die reden denk ik dat het verstandiger is om deze investering niet te doen en het park af te stoten of zelfs volledig te slopen en het terrein aan het evenemententerrein toe te voegen.

Kan je onderbouwen waarom Walibi slecht zou draaien? CdA is al een jaar of 15 eigenaar van dit park. Als het slecht zou draaien, zouden ze het al lang afgestoten hebben. De bezoekersaantallen van Walibi zijn dan misschien wel lager dan dat van Parc Asterix (maar dat is ook een beetje het paradepaardje van de groep), maar verdient nog steeds gewoon geld.

Waarom zou je een verdienend bedrijf omvormen tot een grasveld?

Rogier-de-Groot Heeft buiten 2000 en 2001 defacto niet super goed gedraaid, dan dat je obv van het aanbod zou verwachten.

Daar ben ik het niet mee eens. Sterker, ik denk dat Walibi het niet slecht doet met hun gebruikelijke bezoekersaantallen (rond de 850.000?) voor het aanbod dat ze hebben. Paar oude pijnlijke achtbanen, een 20 jaar oude intamin mega coaster, een RMC en een Mack Big DIpper en dan nog wat invulattracties. Ik ken parken met een beter aanbod en lagere bezoekersaantallen. De parken om hun heen staan ook niet stil dus met die constante toestroom doen ze toch iets goed. Het is nog even wachten op het boekjaar 2022-23 in september maar ik denk dat dat ook wel hoger zal zijn dan het jaar daarvoor (875.000).

The_Real_Infernape Die bezoekersaantallen halen ze alleen omdat dit park bekend is geworden door Six Flags en de Fright Nights. Dit park leunt op een paar goede coasters waar het voor de rest wel erg karig is helaas.

R013 Ik betwijfel of de doelgroep van Walibi nog weet wat Six Flags is, maar dat even terzijde. Verder, wat is nu je punt? Als dat succes komt door Halloween en een paar goede coasters, bevestig je juist mijn punt dat ze toch iets goed doen daar.

• R013 heeft hierop gereageerd.
                          • CX1000 vindt dit leuk.

The_Real_Infernape Iets goed doen? Dat gaat voor mij echt niet op. Kijk maar eens een filmpje van de Six Flags tijd en hoe het park er nu bij ligt. Het zegt genoeg dat ik werkelijk nooit iemand in mijn omgeving hoor over een dagje Walibi. Dat je met zo’n park nog geen miljoen bezoekers haalt is verbazingwekkend te noemen. Zolang Mascha er aan het roer zit zal dit ook wel zo blijven. We moeten nou niet gaan doen of 900.000 bezoekers een prestatie is🤔