De wereld is klein, heel klein als Sharon en ik op weg gaan. Pas na Lemmer, op de A6 begint het op te klaren. Het stond al een tijdje op mijn verlanglijstje, de Art of DC expositie in het Forum in Groningen. Vandaag was het zo ver.
Het Forum blijkt een multifunctioneel markant gebouw te zijn in het hartje van Groningen. De parkeergarage ligt naast de deur, da's makkelijk. Tickets waren gereserveerd en met de Museumkaart gratis. De expositie is in het Oostelijk deel en op de 4e etage.
De expositie in verdeeld over twee expositie ruimtes. In beide vind je kostbare oude comics, maquettes, kleding en poppen van de bekende superhelden. De teksten geven een duidelijk beeld over het ontstaan van sommige figuren.
Sharon is aardig onder de indruk. Later laat ze me weten dat Batman toch haar favoriet is en blijft.
Naast levensgrote figuren zijn er ook kleinere die gebruikt zijn als studiemateriaal.
Ook zijn er maquettes te bewonderen van o.a. de entree van The Daily Planet, de krant waar Superman als alter ego Clark Kent werkzaam was. Ook een maquette van de boerderij van familie Kent is er te bekijken.
Na Superman is het de beurt aan Batman om op het toneel te verschijnen. Uiteraard met de daarbij behorende superschurken.
Schaalmodel of niet, het ziet er allemaal imposant uit.
De tentoongestelde Batmotor is op ware grootte.
In haar oorspronkelijke vorm was Wonder Woman de prinses van een stam Amazonen die op een geheim eiland ver van de rest van de wereld woonden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog stortte een Amerikaanse piloot genaamd Steve Trevor neer vlak bij dit eiland. Diana vond hem en wist hem te genezen. Ze werd spontaan verliefd op de man. Rond dezelfde tijd werd aangekondigd dat het tijd was om een Amazonekrijgster te kiezen die naar de “mannenwereld” moest afreizen om het kwaad van de nazi's te bevechten. Hiertoe werd een groot toernooi gehouden, waar Diana tegen haar moeders wil aan deelnam.
Diana won en kreeg zo haar krachten. Daarna verliet ze het eiland en ging samen met Steve Trevor naar Amerika. Daar nam ze de schuilnaam Lt. Diana Prince aan. Daarna begon ze als Wonder Woman mee te vechten met de geallieerden. In deze tijd sloot ze zich ook aan bij de Justice Society of America.
Na ons bezoek aan de expositie bekijken we nog even het moderne multifunctionele Forum. het uitzicht op de oude binnenstad is geweldig.
We stappen binnen bij het News Cafe op het Waagplein. Wat een gezellige tent, een aanrader! We doen ons te goed aan cappuccino en een uitsmijter. Sharon laat het zich allemaal smaken. Als we naar buiten willen lopen vliegt ze naar een tafeltje en begroet ze beide gasten die daar zitten. Het blijkt rapper Glen Faria te zijn. Ze kent de rapper van TV maar weet zijn naam niet. Blijkt een heel vriendelijke man te zijn. Ik ken hem niet, maar dat zal de leeftijd zijn. Sharon is zo onder de indruk van dit alles dat ze vergeet om een foto te vragen. Geloof me, dat komt niet vaak voor!
We keren terug naar de parkeergarage en tikken €9,00 af. Tijd om huiswaarts te rijden. "Was een leuke dag, papa", hoor ik naast me. Dat hoor ik graag. Ik zie hoe Sharon geïnteresseerd het boekje met de plattegrond bekijkt.
TIP: Na de Art of DC komt er een expositie over Disney in het Forum te Groningen.