Disclaimer dit verslag is op een mobiel geschreven en verwerkt de kwaliteit van de foto’s kan dus wat tegen vallen en de tekst kan enkele spelfouten bevatten!
Goede dag iedereen! Allereest wil ik iedereen nog de beste wensen wensen en ik hoop dat jullie een goede kerst hebben gehad!
Voor mij bestond mij kerst 50/50 kerst avond zat ik nog gezelig met mijn familie aan tafel en 2de kerstdag zat ik opeens met mijn vriendin haar familie aan tafel op duizende km van nederland af! Jawel dan heb ik het over Indonesie! Bekasi/Jakarta wel te verstaan!
Helaas is mijn vriendin niet echt pretpark minded dus zit voor mij het coaster hunten er niet echt in! 🙁 en ik heb ook geen zin om voor elke vekoma Junior welke de indo tak van Carrefour heeft neergeplant… elke mall in en uit te lopen haha. (De malls zijn hier best groot namelijke en in grote getalen te vinden).
Maar gelukkig zijn er ook nog andere parken! Waaronder Dunia Fantasie! Een pretpark wat volgens mijn vriendin vergelijkbaar was met een kruizing tussen Walibi en de Efteling. Ik had er eerder tivoli gevoelens bij en ondanks dat je aan de rand van de stad zit voelt het als een echt stadsparkje! Tijd om het vandaag dan ook te ontdekken!
Vanuit het hotel was het ongeveer 15 min rijden naar de hoofdpoort van het stadsdeel Ancol, deze wijk heeft een aparte community met meerdere kleinere parkjes waaronder 2 natuurparkjes een Seaworld (geen familie van de bekende keten!) en bovengenoemd Dunia Fantasy! Maar ook veel uitgaans gelegen heden en het strand!
Een van de hoofdpoorten voor de Ancon community.
Nadat we bij de hoofdpoort door onze taxi waren afgezet liepen wij het laaste stuk richting het park (we konden ook afgezet worden voor het park maar dan hadden we parkeergeld moeten betalen voor de taxi om er weer uit te komen) gelukkig was het max 5 min lopen en waren wij er zo!
Om omstreeks 10:30 kwamen wij aan bij de hoofdingang en konden wij met onze e tickets meteen naar binnen!
Ingang dunia fantasi
Bij binnen komst konden wij direct meteen twee kanten op links of naar rechts. Rechts leek het op een echt kindergedeelte dus zijn wij direct links gegaan.
Plein na de ingang met 1 van de twee zweefmolens die het park rijk is!
Daar kwamen wij uit in een soort van kleine mainstreet zonder echte winkeltjes of eet/drink tentjes. Waardoor wij er snel doorheen gingen.
Mainstreet
Poort aan het einde van de mainstreet.
Hierbij kwamen wij bij de eerste atractie van se dag! **Turangga Rangga** een erg mooie draaimolen waarbij ik een beetje pagoda vibes kreeg. Vooral voor mijn vriendin en haar zusje waren hier veel jeugd herinneringen dus mochten wij deze niet overslaan.
De draaimolen had zelfs een eigen moderne soundtrack welke uit de speakers knalde! De rit was ook nog vrij lang voor pretpark begrippen!
De volgende atractie op het menu was Kereta Misteri een custom family launch coaster van Intamin! Inclusief darkride stukje en switchtracks met backwards gedeelte! De rit zelf was niet heel indrukwekkend maar je verwacht het ook niet in een park als dit! En was dan ook zeer welkom.
De achtbaan staat in het Amerika gebied van het park!
De ingang van de achtbaan. Waarbij je eerst een deel naast de ingang mocht wachten totdat je verder naar binnen mocht naar de normale wachtrij.
Het wachten ging dus vrij bijzonder de normale indoor wachtrij (met airco) werd alleen voor 1/4de gevuld waardoor je binnen bijna niet staat te wachten. Vervolgens kom je bij het instap station uit welke vanaf dezelfde kant ook meteen het uitstap station is. Hierdoor moest je dus eerst wachten tot iedereen was uitgestapt en dan pas was het rennen voor je plekje! Niks vooraf sorteren of aangewezen plekken. Helaas had ik van de rit zelf geen foto’s daarvoor was het net even te donker in de hal.
De twee treinen welke op de baan stonden. Volgens RCDB zou er nog een derde zijn maar ik kon deze nergens vinden.
Een stukje uit het Amerika gebied met uitzicht op het reuzenrad.
De volgende stop werd Ruma miring een schots en scheef huis waltrough deze viel erg tegen en was ook van zeer korte duur. Gezien de buitenkant had ik hier meer een funhouse achter verwacht!
Gauw door! Onderweg kwamen wij naigara-Gara een logflume en Ruma Riana een horror doolhof met escape room elementen tegen. Beide hebben wij echter overgeslagen in de veronderstelling ze later op de dag nog wel “even” te kunnen meepikken!
Ruma Riana
Onderweg naar de volgende atractie kwamen wij nog de theekopjes Poci-Poci tegen.
De volgende attractie zal wel voor de meeste een bekende zijn. 😉 maar dan met een indonesiese twist. Ik heb het dan wel over istana boneka (puppet castle) danwel het Indonesiëse antwoord op “Its a Small World” inclusief een eigen soundtrack welke lekker blijft hangen als je het kunt verstaan!
Het instap station en de bekende facade!
Na voor nog geen €0,50 cent een dorstlesser gehaald te hebben.
Gelukig zijn de prijzen in Rupia en niet in euro!
Werdt het tijd voor de volgende baan! Alap-Alap is van de bekende fabrikant Zierer en het beftreft het model Tivoli Medium. (Zelfde als Drako). Wat hier bij deze baan opviel was dat ik nergens behalve op de lifthill extra boosterwielen heb gezien. Normaal zie je bij dit model steeds vaker terug komen om het gewicht van de trein maar deze ging met gemak door de baan. Ook waren er onderweg 3 kleine tunnels toegevoegd!
De kinder achtbaan van het park!
Vervolgens hebben wij nog kort staan kijken bij Tornado welke van de week een tevnisch incident heeft gehad waardoor de armen nu niet meer indivueel kunnen draaien waardoor het een normale top spin is geworden. (En mij iets te snel weer operationeel is)
De topspin?? Van het park.
Ook stond hier nog een betaald spookhuis **the conjuring house ** maar deze hebben wij links laten liggen. Ook omdat hier bijna tot geen volk te bekennen was. (Hij was wel open)
Het huis is zo goed dat hij nog geen eens in de atractie lijst is opgenomen!
De volgende attractie waar wij langs liepen was Kicir-Kicir welke helaas gesloten bleek te zijn. Waar later meer volgde helaas.
Nummer 1 die dicht was.
Hierna liepen wij via het piratenschip Kora-Kora door naar hysteria een dubbele s&s shot tower. Welke jammer genoeg maar met een toren draaide waardoor de wachtijd nogal opliep. Later in de avond waarna de scholen naar hiis waren heb ik hem zonder wachten kunnen doen.
De torens blijven leuk! alleen was het jammer dat niet de volledige lengte van de torens werd benut en dat het vrij lang duurde tot je weer terug op de grond staat nadat het programma klaar was.
Het 1 in een dozijn piratenschip.
De torentjes mooi gethematiseerd maar jammer van de hoogte en dat er maar een in gebruik was!
Onderweg naar de volgende atractie kwamen wij nog enkele flatrides tegen.
De 2de zweefmolen van het park. Deze zag er naar uit dat deze inmiddels voor onderdelen voor de eerste wordt gebruikt en dat hij al een tijdje niet meer draaid.
Ombang-Ombang een hully gully met de bekende octopus.
Pontang-Pontang oftewel draaien 1 voor de kenners.
En we kwamen langs Mysteri Island een simulator welke ook al een tijd dicht scheen te zijn.
De wachtrij was al flink overwoekerd. Of is dat het thema?
De volgende achtbaan en alweer de laatste op de lijst was Halilintar een Arrow Dynamics Loop and corkscrew met een looping en een dubbele corkscrew! Het viel mij meteen op dat de achtbaan netjes in de lak stond en er fris uitzag!
Kwa operations hier nog een wtf moment gehad. De trein rolde al het station uit op het moment dat de operator toch besloot nog een kindje toe te laten en hierbij de beugel speciaal weer open te doen. Terwijl het treintje al half buiten het station stond. Het zijn ook voornamelijk jongere die werkzaam waren in het park waardoor ik meerdere malen heb gemerkt dat veiligheid op hun manier werdt geintrepeteerd werdt.
In het park is het bij elke atractie mogelijk om een onride foto te kopen deze worden bij vrijwel elke atractie gemaakt door personen inplaats van camera instalaties. Hierdoor kom je ze op de meest vreemde plekken tegen waaronder soms op de baan/onder de baan of tussen het decor. In het geval van de draaimolen sprong de fotograaf tijdens de rit zelfs op en af.
Bijvoorbeeld hier net voor de remmen. In het veld onder de baan.
Nadat we lang de river rapids van het park Arung-Jeman liepen zijn we door gegaan naar Baling-Baling gegaan een echte Starshape welke uiteraard ook weer een echte soundtrack heeft en vreemd genoeg in het kinder gedeelte stond.
Verder konden wij hier in het gebied nog de autoscooters **Zig-Zag ** vinden (met hoge zitting) waarbij kinderen via de uitgang gewoon naar binnenliepen terwijl de atractie in bedrijf was.
Betreffende kindje was daarvoor al 2x naar binnen gelopen.
Ook konden wij hier de atracties Kolibrie een flying fish en Turbodrop een mini freefall vinden.
Netjes tussen het groene kartoneske naast elkaar.
In dit gebied stonden vervolgens nog 2 attracties,
Karnavale een bootjesmolen en Paralayiang een sbf swing welke nog best een intense rit weg gaf terwijl het er vanaf de buitenkant soft uitzag. Veel kinderen vielen ook weg tijdens de rit. (Blijkbaar was het de normaalste gang van zaken want de operator keek er niet van op of om).
Helaas ook gesloten.
De wolf in schaapskleren.
Hierna liepen wij door naar het futrostiche gebied van het park voor de darkride Galagtica een indoor shooter met ongeveer dezelfde stoel indeling als de shooter uit Hellendoorn.
Maar helaas zoals al meerdere attracties was ook deze gesloten… alsmede de attracties Rajawalli een Huss condor en burung tempur Een olifantjes molen maar dan met orginelere gondels!
Een van de darkrides in het park
De condor die jammer genoeg dicht was en ik graag had willen doen.
Mooie vogels toch?
Hierna besloten wij om vroeg te gaan avond eten bij de mac donnalds in het park eten was goed maar ik heb nog nooit zolang op een bestelling moeten wachten 45 min zonder dat het druk was. Personeel had hier meer aandacht voor elkaar en het nadeel is dat je in indo ook alleen een pittige saus kan krijgen. Mijn ervaring bij de mac in Asia was zeer goed en met name ook de kip en rijst die ze verkopen. Maar dit was echt een zware domper.
Na het eten zijn we door gelopen naar ice age adventure (Ja een kopie van de versie die wij hadden in moviepark). Ook hier was weer een raar wachtrij beleid waardoor je telkens op bepaalde stukken moest wachten.
Meteen een positieve en negatieve noot. In vrijwel bijna de gehele binnenwachtrij hebben ze een verhoging gelijk aan een houten bank gemaakt. Dit maakt het wachten aangenaam en je hoeft minder lang te staan.
Echter wordt je in een ruimte gezet met een beeldscherm die de reclame van het locale gebied om dd 30 seconden afspeelde op een gegeven moment voelde het net alsof je gebrainwasht werdt.
De attractie had wel een pre show maar deze ruimte liep je direct doorheen nadat je 10 min naar de reclame in een loop hebt zitten kijken. Erg jammer en gemiste kans! Attractie zelf zag er netjes uit. Wel had ik de indruk dat er animatronics (tijdelijk?) weg waren gehaald.
Het inkomplein van ice age.
De wachtrij had zelfs een toilet!
En de boot zelf wat opviel was dat de eerste rij beslist niet gebruikt mocht worden. Vermoedelijk heeft dit met de hoeveelheid water te maken wat de boot bij de splash naar binnenhaalde.
Hierna was het alweer tijd om naar huis te gaan. Maar niet nadat wij nog kort een rondje deden op Hysteria en afsloten op Bainglala het reuzenrad van het park!
Uiteraard was aan het einde ook een bezoekje aan de giftshop bij de uitgang niet uitgesloten becuase if you ride the ride you will always exit trough the giftshop!
Conclusie:
Wij hebben een top dag gehad en het park zieg er netjes en verzorgd bij!
punten
Personeel is netjes en behulpzaam.
Het aanbod aan eten en drinken is erg gevarieerd en er is overal wel wat te krijgen! Je hoeft niet te zoeken.
Het park ligt er goed onderhouden bij!
punten
In geen enkel toilet in het park was toiletpapier te vinden. Ik heb er geen probleem mee gehad maar wij hebben voor mijn vriendin uiteindelijk om een keukenrol moeten vragen in een van de restaurants. Excuus van het schoonmaak personeel was dat de voorraad op was. Dit kun je natuurlijk niet verkopen op een plek waar honderden mensen per dag komen.
Veel attracties dicht.. onderhoud is nodig en de entree is Gelukig totaal niet duur maar als dit hief in europa zou zijn had ik hiervoor wel mijn geld terug gevraagd. Kan ook zijn dat ik verwend ben door alle parken die ik heb kunnen bezoeken in mijn leven?
Ik hoop dat jullie het tot hier hebben kunnen volhouden! En bedankt voor het let lezen tips/vragen/feedback is meer dan welkom!
Happy new year from Dunia Fantasi!