Europa-Park laat vanmiddag op hun pers Twitter account weten in 2022 een bezoekersrecord gebroken te hebben. Voor het eerst bezochten in een jaar meer dan 6 miljoen bezoekers het park! Om hoeveel bezoekers het dan exact gaat staat er niet bij en heb ik nog niet kunnen vinden verder. Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat het park weer goed gevonden wordt na de afgelopen magere jaren (door bekende redenen).
Voor het eerst meer dan 6 miljoen bezoekers in Europa-Park
- Bijgewerkt
Zes miljoen?! Wauw!
Zojuist ontvingen wij ook nog een persbericht van Europa-Park hierover.
Beste seizoen in de geschiedenis: Europa-Park verwelkomt in 2022 voor het eerst 6 miljoen bezoekers
Voor het eerst in zijn bijna 50-jarige geschiedenis heeft Duitslands grootste attractiepark in seizoen 2022 de drempel van zes miljoen bezoekers overschreden. Europa-Park-eigenaar Roland Mack: "We zien dit record als een enorme blijk van vertrouwen van onze bezoekers. En dat in een moeilijk jaar met oorlog, leveringsproblemen, inflatie en een energiecrisis. Mensen zijn op zoek naar ontspanning en het Europa-Park Resort biedt dit, samen met Waterwereld Rulantica, als een eigen aantrekkelijke reisbestemming. De ongeveer 5.800 hotelbedden in het hotelresort waren in 2022 veelvuldig volgeboekt. In november werd ook nog het nieuwe restaurant van de toekomst "Eatrenalin" geopend. De afgelopen drie jaar hebben we meer dan 80 miljoen Euro in ons resort geïnvesteerd."
Voor 2023 verwacht Europa-Park een aanzienlijke stijging van de energiekosten. Roland Mack: "Daarom investeren we in een zonnepark van meer dan 20 hectare in het naburige Kippenheim, samen met het bedrijf Mosolf dat zich toelegt op de logistiek van auto’s. Eenmaal gereed zal het park ongeveer 25 gigawattuur elektriciteit produceren. Het totale investeringsvolume van het project bedraagt ongeveer 30 miljoen Euro. Het is de bedoeling dat het park in 2024 in gebruik wordt genomen. Op lange termijn zal Europa-Park zich dan zelf van duurzame elektriciteit kunnen voorzien, vooral in de zomermaanden. Wij maken al gebruik van zonnepanelen, waterkracht en warmtekrachtkoppeling, maar dit nieuwe park opent voor ons een geheel nieuwe dimensie in onze energievoorziening." In het licht van milieuvriendelijke oplossingen is ook de aansluiting op het internationale spoorwegnet via een directe ECE- en, sinds kort, een TGV-verbinding rechtstreeks vanuit Parijs, een belangrijke stap voor Europa-Park.
Een groot aandachtspunt in 2023 blijft de werving van medewerkers. Roland Mack: "Dit is een grote uitdaging voor ons, maar onze personeelsafdeling is gelukkig heel creatief bij het werven. We zijn hier heel flexibel, we bieden al meer dan 70 verschillende werktijdmodellen aan. We hebben bij Europa-Park jonge medewerkers die uiterst gemotiveerd en bekwaam zijn. De promotiekansen zijn veel groter dan in veel andere bedrijven. Er werken al ongeveer 300 Oekraïners bij ons en we hebben enkele honderden werknemers uit Kazachstan en Oezbekistan aangenomen, van wie velen overigens vloeiend Duits spreken. We hebben 1.200 personeelswoningen gebouwd, hotels afgehuurd en hoogwaardige containerdorpen gebouwd. Onze eigen bedrijfscrèche wordt dit jaar geopend en er komen nog eens 500 woningen bij. Zonder huisvesting vinden we nauwelijks nieuwe werknemers.” Europa-Park biedt werk aan meer dan 4.500 medewerkers, en ongeveer 8.000 indirecte banen in de onmiddellijke regio zijn het gevolg van de aanwezigheid van Duitslands grootste attractiepark.
Europa-Park blijft ook in 2023 investeren. Er wordt onder andere in Waterwereld Rulantica een nieuwe glijbanentoren gebouwd en de werkzaamheden aan de nieuwe achtbaan in het nieuwe themagebied Kroatië zijn in volle gang.
Wow! Ik ben er niet geweest maar ik hoor van meerdere mensen dat het ook serieus druk was in het park afgelopen jaar.
Goed om de records te zien. Jammer voor de vaste bezoeker. Minder mensen is ook fijn
Deze 6 miljoen bezoekers zijn helemaal verdiend voor Europa Park! Op naar de 7 miljoen.
John Wow! Ik ben er niet geweest maar ik hoor van meerdere mensen dat het ook serieus druk was in het park afgelopen jaar.
Goed om de records te zien. Jammer voor de vaste bezoeker. Minder mensen is ook fijn
Ik vond het meevallen. Ik ben aardig wat weekendjes gegaan en de hoogste wachttijden kwamen nooit boven de 60 minuten uit. Zelfs niet in Augustus, zelfs niet tijdens Halloween en ook niet tijdens een druk winterweekend. Europa-Park kan mensenmassa's makkelijker verwerken dan andere pretparken in Europa van dit kaliber door de gigantische capaciteit die ze hebben!
Zeer mooi nieuws en welverdiend! Ze blijven goed bezig daar.
Zouden die 6 miljoen dan exclusief voor het attractiepark zijn of tellen ze daar ook de bezoekers van Rulantica bij?
- Bijgewerkt
DaltonTerror Zouden die 6 miljoen dan exclusief voor het attractiepark zijn of tellen ze daar ook de bezoekers van Rulantica bij?
Ik denk het niet dat ze Rulantica hier meetellen of dat moet juist al meerdere jaren gebeuren. Rulantica heeft wel meer dan 200.000/300.000 bezoekers dacht ik en voor corona zat het park al op 5,7 miljoen bezoekers per jaar
Echt verdiend, wat een toppark! Mijn favoriet in Europa
DaltonTerror Zouden die 6 miljoen dan exclusief voor het attractiepark zijn of tellen ze daar ook de bezoekers van Rulantica bij?
Er wordt doorgaans veel gefoefeld bij dat soort tellingen, maar het zou me héél sterk lijken als ze de Rulantica gasten mee rekenen.
Ze spreken in het persbericht in elk geval wel specifiek van het Attractiepark, dus ik zou er van uit gaan dat ze het ook zo geteld hebben en dat het dus niet 6 miljoen voor het gehele resort is (zoals het ook wel eens gebruikt wordt). Overigens zou 6 miljoen dan best weinig zijn.
Gezien eerdere cijfers lag 6 miljoen wel aardig in de lijn der verwachtingen. Zonder Corona hadden ze dat ongetwijfeld al eerder behaald.
Blij dat ik er eentje van was. Enorm veel zin om het dit jaar weer te gaan bezoeken. Maar eerst de verbouwingen aan het huis voltooien.
Ongelooflijke cijfers voor een park welke niet het hele jaar geopend is. En ze blijven maar doorgroeien in Rust, op dit fantastische park zit -gelukkig- geen rem.
In 2022 helaas geen bezoek gebracht, maar dit jaar ga ik zeker een paar keer naar mijn favoriete park.
Blijkbaar is het toch gecombineerd van Rulantica en EP. Dit heeft Europapark op navraag van de “coaster fans & News” groep op Facebook aangegeven. Ze geven geen aparte cijfers per park uit. Of dit eenmalig of blijvend is, is niet bekend.
Bron: bericht op Facebook van coaster fans & news
- Bijgewerkt
Sjengske Blijkbaar is het toch gecombineerd van Rulantica en EP. Dit heeft Europapark op navraag van de “coaster fans & News” groep op Facebook aangegeven. Ze geven geen aparte cijfers per park uit. Of dit eenmalig of blijvend is, is niet bekend.
Bron: bericht op Facebook van coaster fans & news
Fijn dat ze het achteraf eerlijk toegeven.. maar wel laag dat ze die cijfers gewoon combineren en dan heel specifiek het Attractiepark in hun persberichten noemen.
ArcovandenBroek Ongelooflijke cijfers voor een park welke niet het hele jaar geopend is.
En dan gaat dit dus ook niet meer op, want Rulantica is wél het hele jaar door geopend.. (ik betwijfel overigens of de beperkte wintersluiting nog héél veel uit maakt op vlak van bezoekers.. dat is toch de periode dat je als park amper volk binnen trekt).
- Bijgewerkt
En ik dacht dat ze voor corona al de 7 miljoen aangetikt hadden.
Mooie mijlpaal. Maar eerlijk; stiekem mis ik een beetje de tijd dat bijvoorbeeld de Efteling of Europapark er 3,5 miljoen binnen haalden. Het was allemaal net wat gemoedelijker, betaalbaarder en meer ontspannen.
Het park kan veel mensen hebben, maar afgelopen jaar een dinsdag in augustus meegemaakt dat het niet leuk zo druk was.
Enfin. Ze blijven investeren, dat scheelt. En vaak genoeg is het nog goed te doen.