Deze week kwam de podcast van Ochtend in Pretparkland uit, waar Erwin en Jelle uitgebreid ingaan op entertainment en shows in pretparkland. In deze erg vermakelijke aflevering werden een aantal meningen en stellingen gedropt die best de moeite zijn om eens dieper op te in gaan.
Voor als je de aflevering nog niet hebt geluisterd, het is aflevering 8-41, te vinden via http://www.pretparkland.be
Er wordt al vrij snel een parallel gemaakt naar de shows van Cirques du Soleil in oa Las Vegas. Kwalitatief hele hoogstaande shows, misschien wel de beste shows van de wereld. In de pretparkwereld zijn zulke shows schaars, zeg maar gerust dat ze op 1 hand makkelijk te tellen zijn. Veel shows zijn van de plank gehaald tijdens de IAAPA waar deze shows, zoals duik- en stuntshows, als warme broodjes over de balie laten gaan. Terwijl veel parken wel kiezen voor de beste kwaliteit in hun attractieaanbod lijkt dit niet op te gaan voor de shows die ze weg zetten. Het zijn ondergeschoven, haast vergeten kinderen in het aanbod van een park.
En daar zit het pijnpunt. Waarom kiezen parken als Europa-Park, De Efteling, Disneyland Parijs, Port Avontura wel voor a-kwaliteit attracties (Als ze dat al doen kuchDisneyland Parijskuch) maar zijn de shows niet van een zelfde soort kwaliteit? Ik wil alvast opmerken dat een show als Cirques du Soleil voor zo goed als alle parken natuurlijk veel te hoog gegrepen qua budget. Maar dat betekent toch niet dat al die shows die van de plank komen ook maar klakkeloos goed zijn. Fantasieloze verhalen, dezelfde trucs en dat op repeat.
Ik ben altijd al een showman geweest in pretparken. Ik kan van een goede show echt genieten in een park, maar ook ik moet constateren dat de kwaliteit van parkshows de laatste jaren zienderogen uiteraard gaat. Ik geef het niet graag toe, maar ook de drie grote shows van Europa-Park (De Variatee, de paardenstunshow en de schaatsshow) hebben enorm in kwaliteit ingeboet de laatste jaren. De variatee is tot mijn grote spijt er helemaal niet meer, in plaats daarvan draait er een parkmusical. Waar de Spook me mij nog wel wist te pakken doet Rulantica die musical dat totaal niet. Raveleijn in de Efteling is een zinloze discussie, daar kan niemand een gelukkiger mens van worden als je het mij vraagt.
Waar is de tijd van Circus Anton Pieck in de Efteling (het bewijs dat je Cirque kwaliteit kan geven in eigen budgetten en middelen), of de (in de uitzending aangehaalde) HC Anderson show in het Efteling Theater. Maar ook de schaatsshows van Europa-Park waren tien jaar geleden van een veel betere kwaliteit. Ironisch genoeg kan EP het vaak nog wel met de zomershow die in Colosseo draait, waar de acteurs uit diverse shows aan mee werken. Waarom heeft Disneyland Parijs Cinemagique wegbezuinigd, maar krijgen we daar wel een video van de Lion King show die 300 meter verderop live draait. Het is bijzonder matig gesteld met de kwaliteit van de shows in pretparken en daar mag best wel eens wat meer aandacht voor zijn.
Geef ons een goede kwalitatieve show!