Deze week kwam de podcast van Ochtend in Pretparkland uit, waar Erwin en Jelle uitgebreid ingaan op entertainment en shows in pretparkland. In deze erg vermakelijke aflevering werden een aantal meningen en stellingen gedropt die best de moeite zijn om eens dieper op te in gaan.

Voor als je de aflevering nog niet hebt geluisterd, het is aflevering 8-41, te vinden via http://www.pretparkland.be

Er wordt al vrij snel een parallel gemaakt naar de shows van Cirques du Soleil in oa Las Vegas. Kwalitatief hele hoogstaande shows, misschien wel de beste shows van de wereld. In de pretparkwereld zijn zulke shows schaars, zeg maar gerust dat ze op 1 hand makkelijk te tellen zijn. Veel shows zijn van de plank gehaald tijdens de IAAPA waar deze shows, zoals duik- en stuntshows, als warme broodjes over de balie laten gaan. Terwijl veel parken wel kiezen voor de beste kwaliteit in hun attractieaanbod lijkt dit niet op te gaan voor de shows die ze weg zetten. Het zijn ondergeschoven, haast vergeten kinderen in het aanbod van een park.

En daar zit het pijnpunt. Waarom kiezen parken als Europa-Park, De Efteling, Disneyland Parijs, Port Avontura wel voor a-kwaliteit attracties (Als ze dat al doen kuchDisneyland Parijskuch) maar zijn de shows niet van een zelfde soort kwaliteit? Ik wil alvast opmerken dat een show als Cirques du Soleil voor zo goed als alle parken natuurlijk veel te hoog gegrepen qua budget. Maar dat betekent toch niet dat al die shows die van de plank komen ook maar klakkeloos goed zijn. Fantasieloze verhalen, dezelfde trucs en dat op repeat.

Ik ben altijd al een showman geweest in pretparken. Ik kan van een goede show echt genieten in een park, maar ook ik moet constateren dat de kwaliteit van parkshows de laatste jaren zienderogen uiteraard gaat. Ik geef het niet graag toe, maar ook de drie grote shows van Europa-Park (De Variatee, de paardenstunshow en de schaatsshow) hebben enorm in kwaliteit ingeboet de laatste jaren. De variatee is tot mijn grote spijt er helemaal niet meer, in plaats daarvan draait er een parkmusical. Waar de Spook me mij nog wel wist te pakken doet Rulantica die musical dat totaal niet. Raveleijn in de Efteling is een zinloze discussie, daar kan niemand een gelukkiger mens van worden als je het mij vraagt.

Waar is de tijd van Circus Anton Pieck in de Efteling (het bewijs dat je Cirque kwaliteit kan geven in eigen budgetten en middelen), of de (in de uitzending aangehaalde) HC Anderson show in het Efteling Theater. Maar ook de schaatsshows van Europa-Park waren tien jaar geleden van een veel betere kwaliteit. Ironisch genoeg kan EP het vaak nog wel met de zomershow die in Colosseo draait, waar de acteurs uit diverse shows aan mee werken. Waarom heeft Disneyland Parijs Cinemagique wegbezuinigd, maar krijgen we daar wel een video van de Lion King show die 300 meter verderop live draait. Het is bijzonder matig gesteld met de kwaliteit van de shows in pretparken en daar mag best wel eens wat meer aandacht voor zijn.

Geef ons een goede kwalitatieve show!

Tja, zou het misschien kunnen dat de parken hebben ondervonden dat het gros van de bezoekers in de eerste plaats voor de attracties komt? Ikzelf ben nooit een enorme entertainmentliefhebber geweest. In de tijd van de zo bejubelde sprookjesshows had ik nog geen Efteling-abonnement en dan vond ik zo’n show toch wat zonde van mijn tijd. Ik denk dat velen zo redeneren.
Als abonnementhouder heb je wél tijd voor shows. Te veel tijd zelfs, waardoor acteurs geclaimd en soms zelfs worden lastiggevallen door enge groupies (als ik Themetalk mag geloven is dat zelfs een van de redenen van het verdwijnen van diverse NPF acts dit jaar: er werd zo’n claim op de entertainers gelegd door abonnementhouders dat gewone bezoekers er weinig meer aan hadden). Dus een show kan ook té succesvol worden.

Entertainment is natuurlijk ook prijzig, kan me heel goed voorstellen dat dat ook een factor is. Wij kunnen maar heel beperkt in de portemonnee van de parken kijken, maar willen én meer attracties én meer shows én meer en gevarieerdere horeca. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat niet allemaal tegelijk kan.

PS: Je vindt het zinloos om over Raveleijn te discussiëren, dus daar zal ik me dan maar niet aan wagen. Er valt inderdaad heel wat aan te verbeteren. Toch zijn er heel wat mensen die genieten van die show. Misschien dat dat voor de overige voorbeelden die je noemt ook geldt?

Progress PS: Je vindt het zinloos om over Raveleijn te discussiëren, dus daar zal ik me dan maar niet aan wagen. Er valt inderdaad heel wat aan te verbeteren. Toch zijn er heel wat mensen die genieten van die show. Misschien dat dat voor de overige voorbeelden die je noemt ook geldt?

Ik raad je aan om de podcast eerst te luisteren. Erwin heeft daar wel een goede verklaring voor en ik kan zijn woorden op geen enkele wijze mooier maken. Maar veel mensen zijn misschien ook niet beter gewend. Wat niet wegneemt dat je daarom niet zo kritisch hoeft te zijn. Het excuus dat Truus het wel te pruimen vind gaat altijd wat scheef. Het boeit mij namelijk niets wat Truus ervan vind, maar ik wil er ook van kunnen genieten.

Wat betreft groupievorming bij entertainment, dat valt voor mij buiten de discussie. Die heb je altijd en overal denk ik, ook in Europapark heb ik een hoop gekkies gezien bij diverse shows. Maar dat is voor mij geen graadmeter hoe succesvol het is. Als je een paar tieners hebt die verliefd worden op een ridder heb je dan al een succesvolle show? Ik vind van niet.

Voel je overigens vrij om over Raveleijn te beginnen. Ik wilde voorkomen dat dit een Efteling-show discussie zou worden, maar als je daar je mening over kwijt wilt, be my guest.

Ik vond de podcast aan de ene kant wel interessant, maar aan de andere kant vol met tegenstrijdigheden.

In het begin was er de opmerking dat pretparkshows niet het niveau halen van bijvoorbeeld de cirque show's in vegas...
    nu vind ik dat vrij logisch, voor zo een show betaal je gerust 100+ dollar, dat betalen we bij lange na niet voor een pretpark dus logisch dat je zoiets niet krijgt, maar later in de podcast komen ze er op terug.

Aan de andere kant vinden ze een van de beste Efteling show een externe show van studio 100 "want die zijn heel goed in shows maken" maar voor de eigen parken vinden ze dat studio 100 er weinig van bakt (omdat veel gewoon bestaande acts uit de studio 100 familie zijn, of (bewust) heel kinderlijke shows).
    Om vervolgens te stellen dat een avond met Wolf in de Efteling juist wel weer een leuke goede show is....
    Raveleijn vonden ze (imho terecht) erg ondermaats voor de grootsheid/kosten van die show.

Vooraf gaven Erwin en Jelle al aan dat het eigenlijk geen show liefhebbers zijn, en dat merk je een beetje in de podcast.

Ik denk dat je als conclusie uit de podcast vooral moet trekken dat pretparkshows vooral vaak ondermaats zijn tegenover de rest van het park en parken beter en creatiever hun geld zouden moeten besteden om continue het beste uit hun shows te halen (wat nu niet gebeurt) en daar kan ik mij wel in vinden.

Overigens ook nog een aardige kritiek op het Efteling NPF waarbij vooral Erwin flink uithaalt naar de huidige opzet en kwaliteit en ook wel weer terecht concludeert "stop er in deze vorm mee en pak het anders aan"