Japio een Nederlandse Abdij en een Duits dorpje kan een verschil van 10 minuten de grens over zijn, dus die verklaring zou denk ik zekers wel op gaan. Daarnaast ben ik (op de refentie "capelle van cætsheuvel") volgens mij nog niet tegengekomen dat we ons specifiek in Nederland bevinden.
Ik meen me van eerste conceptschetsen van max en moritz te herinneren dat het de bedoeling ging zijn dat je veel meer door het 'heuvelgebied' heen moest kunnen gaan lopen, dus wie weet blenden ze die twee werelden straks nog wat in elkaar.
Niek ik heb het al vaker in dit topic gezegd, maar zeg het toch nog maar eens: Jeroen Verheij is nou eenmaal meer cartoonstijl. Als je kijkt naar zaken zoals de lampen die we tot nu toe in het gebied zien, de uitbeelding van de kat als dat uithangbord, die staketsels die pas geplaatst zijn, kleurgebruik etc. zie je eigenlijk overal dat het cartoon aantikt. Dat is simpelweg zijn stijl (en tikt zelfs een beetje de richting aan die de Efteling met Knoet op is gegaan). Je houdt ervan of niet... maar een 'Vense' attractie is het niet, ongeacht dat ze oude schetsen van Ton uit de la hebben getrokken (Ton stond er tenslotte zelfs om bekend dat ie veel schetsen zelf toch maar niks vond, dus wie weet wat voor afgekeurde zaken ze straks bouwen waar hij zelf van had gezegd van 'laat-maar'). Ik weet niet precies wat het is maar ik vind de buitenkant van Danse Macabre tot dusver niet dezelfde vibe geven die het Spookslot had. Spookslot was welliswaar niet perfect, maar had wel een bepaalde sereniteit, een gekke romantische soberheid. Danse Macabre voelt naar mijn mening als veel zaken van de laatste jaren, voornamelijk groot en aanwezig. Niet dat ik Danse Macabre tot dusver niet mooi of interessant vind, maar ik mis die soberheid persoonlijk wel.
Wat me de laatste tijd steeds vaker opvalt aan het gebouw is dat het op bepaalde punten ook een beetje vreemd is... de raampartijen op de 1e etage beginnen al op het punt waar de muur daarvoor is afgebrokkeld en de grote raampartijen steken uit boven het gebouw zonder dat daar een dus een stuk gebouw achter zit wat een connectie met het gebouw verder heeft. Dus er zit een raam wat, vanuit abdij dan gezien, tot aan het plafond van je abdij komt en daarboven buiten het gebouw dan een raam is in open lucht..?