Het toffe aan redacteur zijn voor de Dark Ride Database is dat je soms ineens aanleiding hebt voor een bezoekje aan een park waar je anders nooit naartoe gegaan zou zijn. Dat geldt ook voor Magic Park Verden, een klein freizeitpark in Noord-Duitsland, niet al te ver van Bremen vandaan. Da's dus een uur of vier rijden vanaf mijn huis - niet direct om de hoek, ook niet belachelijk ver weg. Ik kende de naam van het park, en dat was eigenlijk alles wat ik erover wist. Totdat ze afgelopen zomer ineens bekend maakten dat ze een dark ride aan het bouwen waren!
Dat is natuurlijk een goede reden voor @Erik en mij om het parkje met een bezoek te vereren. Magic Park Verden heeft sinds vorig jaar een winteropenstelling, en het park besloot om de eerste dag van het winterseizoen - zaterdag 3 december - te gebruiken als officiële openingsdatum voor de dark ride. "Niet echt een typische pretparkdag," zoals parkdirecteur Bastian Lampe zei in zijn speech. Daar had hij gelijk in, want met temperaturen rond het vriespunt stond het publiek behoorlijk te kleumen. Dat mocht de pret echter niet te veel drukken, want we mochten de grotendeels zelfgebouwde dark ride Drachen Magic bewonderen, en die was toch wel verrassend goed gelukt!
Als tripje zijn we trouwens niet rücksichtlos heen en terug naar Verden gereden. We hebben eerst gekeken welke andere parken in de omgeving ook op deze winterdag open waren, maar dat bleken er welgeteld nul te zijn. Toen hebben we ons bezoek maar gecombineerd meet een uitstapje naar het centrum van Bremen, inclusief kerstmarkt. Daar hebben we de vrijdagavond doorgebracht, en na een nachtje in een gästehaus even buiten de stad konden we zaterdagochtend lekker uitslapen voordat we richting Magic Park Verden reden.
Daar willen we heen!
De drukte halverwege de middag. Er liep meer personeel dan bezoekers in het park
Ingang! Typische Duitse freizeitpark-look, maar het ziet er wel netjes verzorgd uit
Plattegrond! Altijd handig!
Sinds we de Dark Ride Database hebben opgericht loop ik steeds vaker rond in parken als er zo'n bord bij de ingang staat
Ondanks de koude temperaturen wilden we wel een indruk van het hele park krijgen - we waren er toch al. Helaas waren op de Parkmap al de twee topattracties van het park (een tivoli-achtbaan en een boomstammenbaan) afgekruisd - die zijn gedurende het winterseizoen dicht. Dat was vooral spijtig omdat de website juist vermeldde dat beide attracties open zouden zijn zo lang de weersomstandigheden het toe zouden laten. Geen coasterbingo dus. De rest van het park ziet er eigenlijk uit zoals elk kleinschalig Duits freizeitpark. Sommige stukken zijn echt afgeleefd, andere iets nieuwer en mooier aangelegd. Wat me wel opviel was dat het park er superverzorgd bij lag. Er was zelfs geen blaadje op de paden te vinden, en da's wel erg knap begin december.
Wat vooral opviel was dat het park eigenlijk totaal ongeschikt lijkt te zijn voor een winteropening. De nieuwe dark ride is de enige binnenattractie in het park, verder is het allemaal koukleumen in de buitenlucht. Veel kleinere attracties (schommelschip, vliegtuigmolen, etc) waren bovendien 'tijdelijk gesloten'. Verwacht qua opwarmen ook niet te veel van het parkrestaurant: met de enkelglas ramen kunnen de radiatoren loeien wat ze willen, warmer dan een graad of 15 werd het binnen niet. Daarnaast was er ook nauwelijks winterdecoratie in het park te vinden, waardoor er ook niet zo'n fijne sfeer hangt die andere winterpretparken juist zo kenmerkt.
"In Winterslaap"... Dat mogen ze dan ook wel vermelden op de website
Hij gaat voorlopig écht niet open denk ik
Tof dat ze de kinderboerderij hadden uitgerust met extra theming in kerstdiner-stijl
"He, kom je ook naar buiten?" "Meh..." "Nah, lama..."
Niet echt de meest sfeervolle hoek van het park
Mamoet was ook in het park. Ik heb Pa Moet alleen niet gezien
Magic Park Verden is in 1971 opgericht als sprookjesbos. Toentertijd werd al in de vergunningaanvraag gerefereerd naar een of ander groot sprookjespark in Zuid-Nederland wat als inspiratie voor het Märchenmald in Verden moest dienen. In 2002 kreeg het park een opfrisbeurt en werd het meer een pretpark, met als naam Magic Park Verden. Sinds 2019 heet het park officieel Ritter Rost - Magic Park Verden: Ze hebben een contract om het park te thematiseren naar kinderboekfiguurtje Ritter Rost. Niet iedereen is overigens even consequent met die naam: Parkdirecteur Bastian Lampe, die in 2020 werd aangetrokken en daarvoor bij Heide Park werkte, noemt het park nog consequent 'Magic Park'.
Terug dan naar het sprookjesbos, want dat ligt er nog steeds. Sterker nog: de meeste sprookjes zijn nauwelijks gewijzigd sinds 1971, dus veel ervan is flink verouderd. We hebben een paar van de sprookjes bewonderd voordat we naar de opening van Drachen Magic moesten. Wat opviel was dat de sprookjes echt heel groot zijn uitgevoerd: flinke tafereeltjes in het bos, meestal met meerdere animatronics. Best gaaf dat hier zo veel moeite in gestoken is. Wel typisch is dat je het héle sprookjesbos aaneengesloten moet doorlopen. Bij het eerste sprookje, Hans en Grietje, hangen bewegingssensoren. Daarmee wordt niet alleen Hans en Grietje gestart (na 5 minuten koukleumende wachttijd), maar het eerstvolgende sprookje start daarna óók weer 2 minuten nadat Hans en Grietje geëindigd is. En zo gaat dat het hele bos door. Op een rustige dag als vandaag kan je dus niet 'eventjes' teruglopen om nog een sprookje te zien, want je moet eerst de hele keten in gang zetten.
Hans en Grietje zijn onderweg naar het huisje van de heks
Oei! De heks!
Een tweede heks-animatronic gaat bij Hans kijken in z'n gevangenis
Het tweede sprookje: De Haas en de Egel. Ik ken het als de Haas en de Schildpad, maar idee is hetzelfde
Het derde sprookje: De Bremer Stadsmuzikanten. Die was vorig jaar nieuw. Het begint met een projectie...
... en dan verdwijnt het projectiescherm om dit mooie tafereeltje te onthullen. Tof gedaan hoor!
Op het einde komen de Stadsmuzikanten ook nog binnenvallen
Na het derde sprookje moesten we richting de openingsceremonie van Drachen Magic, dus de rest van het sprookjesbos hebben we niet gezien. Ik ben wel blij dat we de Bremer Stadsmuzikanten gezien hebben, die was echt tof uitgevoerd. In een interview met Bastian Lampe kwamen we erachter dat het sprookje eigenlijk de opmaat moet zijn naar meer moderne, immersieve attracties. De tweede stap daarin is dus Drachen Magic, de dark ride. Ik ben benieuwd wat er verder zal volgen.
Over Drachen Magic gesproken: het was tijd voor de opening! Iedereen die in het park aanwezig was (alle dertig mensen) waren verzameld voor de schuur waarin de attractie gevestigd is. Hier gaf eerst Bastian Lampe een korte speech, daarna werd een video vertoond waarin het verhaal van de attractie werd uitgelegd. Tot slot was het tijd voor het officiële moment, waarbij een van de kleine bezoekers het lint mocht doorknippen en er nog wat confettikanonnen werden afgeschoten. De attractie was nu echt open!
Speech van Bastian Lampe, de parkdirecteur
Pang! De attractie is open!
Het verhaal over Drachen Magic gaat over de tovenaar Fabulus, een van de mascottes van het park. Tijdens een wandeling door het woud bij zijn huis vind hij een gigantisch ei, en besluit het mee te nemen naar zijn schuur. Hij vindt meer eieren, en verzamelt ze daar allemaal. En, je raad het nooit, het blijken drakeneieren. Zodoende zitten er allemaal vriendelijke draken in Fabulus' schuur. Wij mogen ook een kijkje komen nemen, en daarvoor heeft de tovenaar een setje sofa's behekst. Die kunnen zweven om ons door de schuur te geleiden.
Zo'n beetje de hele dark ride is door de medewerkers van het park zelf gebouwd. Het showgebouw was vroeger een werkplaats, daar is nauwelijks wat aan veranderd. Het ritsysteem is een tweedehands ETF systeem, afkomstig van Bavaria Filmstadt (bij München); het park heeft zelf de vloer aangelegd, ETF heeft alleen geholpen met het programmeren van de wagens. Het enige dat echt van buiten gekocht is zijn de draken-animatronics, die komen van een Chinees bedrijf. Door vrijwel alles in-house te doen, binnen een bestaand gebouw en met een tweedehands ritsysteem, heeft Magic Park deze attractie voor nog geen € 250.000 kunnen bouwen. Bizar weinig geld dus.
Ondanks het mini-budget is de attractie echt wel tof geworden! Ze maken goed gebruik van het ritsysteem met doodlopende stukken, scherpe bochten en een kruising, zodat er een flinke ritlengte in de kleine schuur past. De scènes zijn prima, leuke effectjes, fijne opbouw. Al met al gewoon een toffe dark ride, zeker voor een parkje van dit formaat. Er zitten ook best wat toffe referenties in, waarvan de tofste (voor ons als pretparkfans) toch wel is dat de draken namen hebben die verwijzen naar Duitse pretparklegenden, zoals Werner, Franz en Anton. Met dat soort details merk je dat er echt heel veel liefde en aandacht in dit project gestoken is, en dat voel je eigenlijk tijdens de hele rit.
Buitenkant van Drachen Magic. Hier is nauwelijks wat veranderd, toen het gebouw nog een werkplaats was zag het er ook al ongeveer zo uit
Nog vier plekken vrij op de volgende sofa!
Een heuse pre-show. De animatronic staat al 20 jaar in het park, en wordt nu mooi hergebruikt als gastvrouw van de attractie
De zwevende sofa's. Er moeten nog van die bengelende touwtjes onder komen zoals je bij ouderwetse banken ziet om de techniek te verdoezelen
Interieur. Alles is erg krap in de schuur, decors komen erg dichtbij de wagentjes. Dat geeft wel een toffe charme en knusheid
Nog een draak!
De draak die vastzit in de kerstversiering zal jaarrond blijven staan, dat is niet speciaal voor de winteropening
Fabulus is er ook!
Na de opening van Drachen Magic hebben we gegeten in het niet-zo-heel-warme restaurant, nog een aantal ritjes in de dark ride gemaakt voor foto's en video's, en toen hebben we snel de warme auto opgezocht. Magic Park Verden viel me op veel vlakken tegen, maar soms juist weer heel erg mee. Ik had van tevoren een iets groter park verwacht, maar dit parkje is echt van een niveau DippieDoe of Oud Valkeveen. Dat viel even tegen. Daarbij zijn best veel delen van het park verouderd, zeker ook het sprookjesbos. Anderzijds zijn de sprookjes wel zo groots aangepakt dat het nog steeds tof is om te zien hoeveel moeite er ooit in gestoken is. Daarbij is Drachen Magic echt een goede attractie die ver boven het niveau staat wat je mag verwachten in zo'n klein park. Je merkt dat de nieuwe directeur echt een visie heeft waar hij naartoe wil, en met zijn eerste twee toevoegingen (De Stadsmuzikanten en Drachen Magic) wordt een erg toffe toon gezet. Dat biedt perspectief voor de toekomst, maar op dit moment is een groot deel van het park nog echt van laag niveau. Desalniettemin merk je wel dat het park met liefde wordt onderhouden en schoongehouden, dat zorgt in elk geval voor een nette indruk. Kortom, een netjes maar enigszins verouderd klein freizeitpark wat een nieuwe weg aan het inslaan is: ik ben heel benieuwd waar het ze gaat brengen. Maar ik zou iedereen wel afraden om Magic Park in het winterseizoen te bezoeken. Daar is het park écht niet op gemaakt, en je mist ook nog je coaster-credit.
Wil je meer lezen over Drachen Magic? Kijk dan eens naar onze Special op DRdb (Engelstalig). Of check onze video hieronder, inclusief interview met Bastian Lampe.