Ik zit sinds 2008 in dezelfde bubbel en dat bevalt me nog steeds goed. Ik hoop antwoord te kunnen geven 🙂
1
iCloud is een cloud opslag die twee dingen kent. iCloud per app, en iCloud drive. In Apps worden dingen aan iCloud toegevoegd die je niet zelf kunt zien (omdat dit niet nodig is) maar waarmee er settings en dingen in apps per apparaat gedeeld kunnen worden.
iCloud Drive is vergelijkbaar met Dropbox en Google Drive. Dit is een mappenstructuur in de Cloud. Ik denk dat een groot deel van je vraag hierop gebaseerd is.
Als je MacOS gebruikt dan worden automatisch je bureaublad en documenten-folder gesynct met de iCloud. Je kunt dan op ieder apparaat waar je inlogt met je iCloud gebruiker dezelfde bestanden werken.
Naast het automatisch opslaan van documenten en bureaublad in de iCloud kun je ook losse bestanden toevoegen hieraan. Je kunt in Finder naar iCloud Drive
gaan waar je zelf ook bestanden in kunt slepen. Deze zijn via de bestanden-app dan ook op iOS beschikbaar.
De lokale user op je MacOS apparaat wordt niet standaard geshared. Deze staat standaard niet in de navigatie-balk maar kun je toevoegen. Deze kun je wel aanzetten onder Finder > Finder-voorkeuren > Navigatiekolom > Username (met het huisje)
. Daar zou je lokale bestanden die je niet in de cloud nodig hebt kunnen opslaan op je computer.
Je hebt dus geen hoofd-computer nodig. Het wordt opgeslagen met je Apple account en daarmee dus op ieder apparaat beschikbaar.
2
Op je Macbook/iMac bedoel je? Ik zou het qua apps afraden Je kalender en een hoop voorkeuren e.d. staan ook in de iCloud. Als je iCloud Drive bedoeld is het simpel. Ga naar iCloud Drive en kijk wat je hier wel en niet wil hebben.
3
Ik werk tegenwoordig nog maar 1 Macbook en iPhone. Ik sla zoveel mogelijk van mijn privé-zaken op in de iCloud. Deels als back-up, deels voor 't gemak zodat ik onderweg ook bij bestanden kan. Goede tips heb ik dus niet echt. Maar ik hoop wel dat het een beetje duidelijk is.
Anders hoor ik graag of ik 't duidelijker kan maken 🙂