Paar weken geleden zat ik te denken hoe ik mijn traditie gaat voortzetten,
In 2017 ging ik naar Parc Asterix en Bellewaerde met de auto, in 2018 werd het Parc Saint Paul
en Bagatelle met de auto. En dan is het logisch nu naar Walibi Rhone Alpes en Le Pal te gaan, maar dan
ging ik nu met een vliegtuig en huurde ik een auto want Lyon is best een eind.
Vandaag was het aan de beurt aan Le Pal, dat is een attractiepark gecombineerd met een dierentuin wat we wel vaker zien zoals in Bellewaerde, Wildlands en Busch Gardens Tampa.
Ik had weinig gezien en gelezen over dit park dus liet ik mij volledig verrassen.
Een ezel stoot niet twee keer tegen dezelfde steen dus had ik TomTom nu ingesteld met tolwegen en zo was ik in 2 uur van Lyon naar de middle of nowhere waar Le Pal ligt.
Hier geld ook weer gratis parkeren en je mag zelf een plekje uitzoeken.
Ticket had ik online al gekocht dus ik kon zo naar binnen, met het scannen kreeg ik meteen ook de park map.

Ik wist dat er 4 achtbanen stonden en op de park map stonden er 3 aan de linkerkant en een aan de rechterkant. Al snel werd mij duidelijk dat de linker gedeelte het attractie gebied is en het rechtergedeelte het dierentuin gedeelte met uitzondering van Yukon Quad en een kinderattractie.
Tijd om linker kant te verkennen en zo kwam ik bij de eerste credit van de dag Le Twist.
Een Mack spinning coaster die erg te vergelijken is met Dwervelwind maar een met een paar andere bochtjes dacht ik. Meteen opviel in dit park is dat ze met wachttijden hanteren waardoor ik kon verwachten dat ik maar 5 minuten stond te kijken naar de knal rode track.
Eenmaal gedaan was ik tevreden want het was een soepele baan en spinde zoals we van dit type gewend zijn.

Door naar de volgende toen ik wel iets heel bekends tegen kwam uit een andere pretpark, raad maar waarvan je dit herkent?

Dan door via de Zamperla Disk o wat ook maar 5 minuten wachten was dus toch maar even mee gepikt, Deze heeft zelfs een Single Rider line, Had ik niet verwacht in dit park.

Maar deze jongen had coasterstress want ben al half uur in het park en moet nog 3 achtbanen doen gelukkig stond om de hoek Azteka een Soquet baantje die er wel heel mooi uitzag.
Wachttijd viel tegen stond 40 minuten voor maar na 30 minuten kon ik instappen en dat was inclussief fast pass die ze overal voor lieten. Dan de baan zelf die is onwijs leuk alleen had ik de pech dat ik voor twee puberende jochies zit die bij elke afdaling expres zaten te gillen dat ik er door geirriteerd raakte. En de rit was niet bepaald soepel.

Dan door in dit mooie park met heel veel groen waardoor je altijd beschut liep, het is tijd om ook wat dieren te zien en die kant leidde mij naar Yukon Quad toevallig, en daar kwam ik voor naar dit park. Deze nieuwe Intamin met banden gelanceerde achtbaan is sinds vorig jaar hier gebouwd. Dat is nog wel te zien want niet alles is net volgroeid.
De thematisatie van de hele omgeving is heel prachtig overal is er wel iets Canadees te vinden. In het station is zelf een klok met de Canadese tijd en met de tijd in Le Pal en voor de rest ook prachtig aangekleed. Na 10 minuten wachten stond ik bij een poortje en al gouw was een kind wat naast mij wilde zitten. Ik vind dat niet erg ik zie graag volle capaciteit benut worden. En om eerlijk te zijn had ik deze baan aardig onderschat want hij lanceerde al sneller dan verwacht maar de bochten werk is best intens ik moest opeens goed vast houden. Heerlijke achtbaan boven mijn verwachtingen. Zeker een aanrader!!!

Na dit coastergeweld moest ik er nog een voor de bingo en ben ik naar Tigre de Siberia gegaan om deze speciale kinderachtbaan van Reverchon te doen. Na deze wel grappige kinderbaantje waar ik zo kon instappen heb ik weer een coasterbingo compleet. En ik kwam erachter dat ik in deze 2 dagen van 9 verschillende bouwers een achtbaan heb gedaan uit de 9 achtbanen: Intamin, Soquet, Mack, Reverschon, Zamperla, Gravitygroup, Gerstlauer, Zierer en Vekoma.

Ze hebben veel te bieden buiten achtbanen en dieren in dit park, namelijk een boomstamattractie, rapid, 2 verschillende treintjes door het park heen. De rode brengt je van ingang tot aan het midden en de blauwe doet een rondje door de attractie gedeelte heen. En doe vooral de blauwe dat is een dikke tip van mij want hier volgt een spoiler!!!! Je gaat in de blauwe trein een tunnel in en word je stil gezet kantel je een beetje en dan heb je hetzelfde als in een funhouse met een draaiende tunnel naar rotsen gethematiseerd. Voor de rest veel kinder attracties te vinden ook. En een boottochtje als Europa Park.

En uiteraard moet ik ook even het dierentuin gedeelte doorlopen. Le Pal heeft het handig aangepakt er zijn namelijk 2 bordjes die je kunt volgen. De 1 is de korte route van ongeveer anderhalf uur en de ander een lange route van ongeveer 3 uur en dan zie je alle dieren die er te vinden zijn. De dieren zitten in mooie grote verblijven en vele lieten zich goed zien. Er waren ook 3 show waarvan ik eentje heb meegepikt: de zeeleeuwen show. Leuke show met de standaard trucjes waarna de beesten volgestopt werden met vis. En als je toevallig een klein kind met een emmer met sla met 2 Le Pal medewerkers naar het Nijlpaarden verblijf ziet lopen, loop dan mee dan kun je zien hoe het kind de beesten mag voeren.

Dat was mijn verslag van dit prachtige park waarbij ik mij heel goed vermaakt heb met alle attracties en de mooie dieren. Enig nadeel is dat de Horeca best prijzig is.
Bedankt voor het lezen van deze TP