Paar weken geleden zat ik te denken hoe ik mijn traditie gaat voortzetten,
In 2017 ging ik naar Parc Asterix en Bellewaerde met de auto, in 2018 werd het Parc Saint Paul
en Bagatelle met de auto. En dan is het logisch nu naar Walibi Rhone Alpes en Le Pal te gaan, maar dan
ging ik nu met een vliegtuig en huurde ik een auto want Lyon is best een eind.
Ik stond op tijd op in mijn hotel om te ontbijten en direct naar Walibi te rijden, klinkt als een goed plan maar als
je dan per pongeluk op je navigatie tolwegen vermijden aanklikt en tegelijk ook nog in de ochtendspits staat van Lyon dan kom je
een half uurtje later aan.
Aangekomen op de parkeerplaats van walibi kwam ik er achter dat parkeren gratis was dus dat was weer een plus punt voor walibi.

Toen was het kaartje scannen en de parc map pakken en gaan in dit park wat aanzienlijk kleiner is dan zijn
Belgische en Hollandse versie. Mystic kon je al van verre zien maar ik dacht iedereen loopt die kant wel op
dan neem ik de andere kant wel.
Dat was de plek waar de rest van de achtbanen verstopt zaten en als eerste kom je EqWalizer tegen.
Door de cobra roll ga je de rij in en zie ik meteen dat deze geen schouderbeugels heeft maar heupbeugels, alleen wat voor soort?
Deze zijn van Sunkid en niet bepaald de lekkerste comfortabele want het is een groot ijzer ding. De baan zelf is wel soepel en heerlijk
om te doen vooral de 5.2 G in de looping achteruit.

Daarna zag de volgende achtbaan mij al roepen. Namelijk Woodstock Express de soort van wilde muis achtbaan van het park.
Deze kon ik zo instappen aangezien die net had test gereden en net geopend was. Ook omdat Timber er vlak naast zit die veel mooier oogt.
Maar is een leuke Zamperla Wilde muis met een net iets andere lay-out dan dat je van Mack en Mauer gewend bent.
Helaas is de rit wel wat ruw waardoor ik hem maar 1 keer heb gedaan.

Toen toch maar naar de houten buurman namelijk Timber. Een Gravitygroup houten achtbaan staat bekend om
zijn airtime momenten. Vorig jaar had ik zijn jongere broertje in Parc Saint Paul gedaan en daarom was ik heel benieuwd naar deze.
Na 30 minuten wachten met 2 treinen kon ik gaan zitten en wat een heerlijke baan, je gaat eerst langzaam en halverwege sneller omhoog dan de bocht door
dan schreeuwt er iemand 'TIMBER' bij de first drop en dan is het laag bij de grond raggen over kleine heuveltjes en strakke helixes. Voor een park als deze
is dit prima te doen.

Dan toch eindelijk naar de andere kant van het park om de nieuwste aanwinst te proberen en die je al ziet als je de parkeerplaats op rijd.
Ik heb het natuurlijk over Mystic de Gerstlauer Infinity coaster. Deze heeft net als de Fury in Bobbejaanland ook iets aparts namelijk de track houd op om nog een stukje
achterwaarts te doen alleen waar het ophoud hang je op zijn kop. Dus tijd om deze aan mijn lot te ondergaan. Je stap het wondelijke gebied in met grafstenen met leuke teksten erop en dan
ga je de ingang door en kom je in een houten hal waar zogenaamd gravity is gespoten dan word je door een grouper het station binnen gelaten.
In het station hangen overal voodoo poppen en skeletten oftewel heel mooi gedocoreerd. Dan ga je zitten en krijg je de welbekende beugels van de infinity achtbanen tegen je heup aan.
Dan gaat de heerlijke rit beginnen met waar Gerstlauer bekend om staat ten eerste een verticale lift en vervolgens allemaal kronkelingen om vervolgens bij het element uit te komen waar ik
het eerder over had.
Na de eerste rit was ik verkocht wat een heerlijke baan en goede aanwinst van het park en ik hefde maar 20 minuten te wachten steeds.
De beugels zitten lekker en je hebt heerlijke hangtime op de stuk voordat je achteruit gaat. Alleen blijf ik geen fan van verticale lifthills.

Na deze gevaarte was het toch tijd om de coasterbingo af te kruisen door de kinderachtbaan van het park te doen.
La Coccinelle is een Zierer Tivoli (He ze hebben hier 5 verschillende achtbaan bouwers gebruikt) zoals we die ook kennen van Duinrell en Plopsaland de panne.
Dus niks nieuws niks bijzonders en deze was ook niet gethematiseerd verder.
Altijd leuk voor de kinderen voordat ze de echte achtbaan gaan doen.

Dan even rustig kijken wat er nog meer te doen is qua andere attracties.
Ze hebben 2 water attracties en met ongeveer 30 graden vandaag kon ik het niet laten om deze te gaan doen.
Als eerste probeerde ik de rapid river van het park Gold River.
Deze Soquet Rapid is alles behalve nat, er komt geen druppel de boot in en de grote waterval stond uit.
beetje jammer.

Ook een boomstammetjes kan in een park als deze niet ontbreken en ook deze is gebouwd door Soquet.
de Bambooz River is een boomstammetjes met 2 drops en deze zijn wel goed nat ook vooral na de finale drop gaan er nog wat
effecten aan waardoor je nog extra nat word. Zo hoort het.

Een park als Walibi staat bij ons in de regio bekend als Thrill park nou deze versie is echt meer op families gericht, dat
merk je doordat ze eigenlijk maar 2 thrill flatrides hebben.
Ten eerste hebben ze een S&S Shot tower. Le Totem heeft net als die van Walibi extra riempjes gekregen maar hier hebben ze het
goed opgelost door je voor het binnenlaten te vertellen dan je die riempjes als eerste vast moet maken. Dan zetten ze de karrtjes klaar op 1 meter hoogte en word
je beugel vast geduwd. De rit zelf is precies het zelfde als in WH alleen heb je hier heel mooi uitzicht op de alpen.

Andere Thrill ride is een starflyer: Hurricane.
Is altijd leuk om die dingen te doen alleen tijdens mijn ritje zat er een wesp op mijn beugel die volgens mij het helemaal niks vond en er niet meer van af durfde.
Er waren ook 2 shows te bewonderen, een daarvan was de dive show dat wel leuk was maar veel van hetzelfde met deze dive shows. Leuke was wel dat zogenaamd iemand uit het publiek ging uitdagen om ook te springen en die hoorde er uiteindelijk bij. En natuurlijk was de letterlijke hoogtepunt een sprong van 25 meter hoog.

Dat waren alle attractie die ik sowieso de moeite waard vond om te doen.
Voor de rest is er een kinder boerderij gedeelte.

Een Aqualibi waarbij je voor 6 eur voor 3 kwartier kon zwemmen en glijden.
2 Attracties waren kapot of in onderhoud namelijk: het treintje door het park en een boot tochtje door een jungle heen.
Eind conclusie: heerlijk park om eens te bezoeken vooral omdat je er weinig over leest en viel mij op dat de operations hier over het algemeen
vrij snel gingen. een nadeel niemand spreekt hier engels al doen ze wel de moeitje bij de eettentjes.
Horeca prijzen vielen mee is een beetje te vergelijken met hier.
Bedankt voor het lezen en gelukkig hebben we de overgebleven foto's nog.