Olaf Ik vind je stelling in deze discussie toch vrij bijzonder. Enerzijds zeg je dus dat er nog te veel mensen buiten de zones roken en dat personeel hen moet aanspreken, anderzijds zeg je dat het een stukje cultuur is? Dus is het dan logisch om er wel iets van te zeggen? Bijzondere stelling.
Wat betreft het aanspreken door personeel: ik denk dat artikelen zoals jij ze deelt veel personeel afschrikt om van dergelijke situaties iets te zeggen. Buiten dat we met gigantische tekorten zitten, is de gemiddelde bezoeker sneller op z'n teentjes getrapt en is escalatie sneller bereikt. Als jij als 17-jarig broekie iemand die helemaal afgetraind is moet aanspreken op het roken, snap ik dat je dit liever niet doet. En ook de beveiliging zal bepaalde afwegingen maken om iemand wel of niet aan te spreken (locatie, situatie, dreigingsniveau, andere prioriteiten etc.).
Feit blijft: Nederland loopt voorop in de route naar een rookvrije generatie en in de Efteling gaat het al heel goed. Kan het beter? Ja. Maar ik denk dat hierin geduld en een lange adem hebben meer effect hebben dan als politie agentjes achter iedereen aanrennen.