Na veel erover te hebben gelezen, veel erover te hebben gehoord en toch een vlog te hebben gezien van Pairi Daiza, werd het wachten eindelijk beloond. Met prijzen in de pocket van "mooiste van Europa", of "beste van Europa" waren mijn verwachtingen al dusdanig hoog gespannen. Een collega van me was er eerder dit jaar al eens geweest en had het binnen vier uurtjes gezien, al wist hij me te vertellen dat hij amper ergens was gestopt om eens lekker te kijken naar wat er te zien was of te lezen naar de informatie van wát er te zien was.
Pairi Daiza betekent eigenlijk "gesloten tuin" en is verdeeld in een aantal thema gebieden welke zeker erg mooi zijn aangelegd. Wat ook al vlug opgevallen is zijn de vele bedreigde diersoorten die ze kweken om ze vervolgens weer los te laten in hun natuurlijke habitat. Dus naast de bekende leeuwen, tijgers en olifanten kwamen we ook veel dieren tegen welke je niet vlug tegen gaat komen in andere dierentuinen.
Eenmaal binnen hadden we vlug een blik geworpen op de plattegrond (de plattegrond bekeken in plaats van blikken erop te gooien...) en kwamen we tot de conclusie dat het een grote dierentuin moest zijn. Kwam ook erg goed uit nadat we in twee dagen tijd dertig kilometer hebben gelopen in Brussel. Aangezien we de dag erop naar Walibi Belgium zouden gaan konden we eigenlijk al wel spreken over een soort van Brussel Vierdaagse, al liggen Pairi Daiza en Walibi Belgium redelijk in de buurt in plaats van in Brussel. De stappenteller staat weer aan.
Centraal in de dierentuin staat een oude abdijtoren welke dacht ik een monument was dat niet mocht worden gesloopt. De dierentuin is er omheen gebouwd. Hier is ook de show te zien met dieren welke wij hebben bezocht. Het was immers nog een half uur wachten en we wisten niet waar we zouden zijn als voor de tweede keer deze dag de show zou worden gegeven. De show duurde nog geen half uur maar was wel erg leuk. Niet alleen vogels, ook andere dieren passeerden en deden leuke dingen. Het gemis van een dak of zeil boven het hoofd was wel een gemis, echter voor de vogels lijkt me dat niet echt handig.
Naast de 'Arena' waar de show te zien was stond een gebouw met aquariums erin. Het was er binnen lekker druk, leek net of iedereen na de show dat ging bezoeken. Gelukkig hebben we de tijd en nemen we er ook de tijd voor. Langer dan vier uur willen we wel hier zijn. Het prijskaartje om binnen te komen was al niet goedkoop, moet er ook de tijd voor worden genomen. Hoe vaak we hier nog komen is echter voor iedereen nog een vraag. Wat me op was gevallen is dat het hier om twee verdiepingen gaat, ook hier is alles groots aangepakt. Chapeau. Vooralsnog zijn de eerste indrukken van deze Tuin der Aarde heel erg positief.
Voor de dierenshow waren we al bij de panda geweest, toen was deze nog binnen. Nu lag die lekker te luieren buiten. Mijn vrouw en ik hadden hem al bij Ouwehands gezien (veel mooier verblijf dan deze trouwen, dat gezegd hebbende). Toch vind ik het mooie dieren om te zien. En nee, ook deze kom je niet in elke dierentuin tegen. Hier wel gelukkig, want de panda vind ik een extra reden om de dierentuin te gaan bezoeken.
Had ik jullie al verteld over de aankleding van het park, de architectuur? Echt waar, de gebouwen die er staan zijn echt heel mooi om te zien. Toen we in het Aziatische thema waren werd al duidelijk dat dit met stip op één beste dierentuin ooit bezocht ging worden. Daar waren de verwachtingen ook naar moet ik toegeven. Al ben ik met reizen nooit die kant op gegaan, de droom is er om ooit nog eens een keer Thailand of Cambodja te gaan bezoeken. Maar we moeten het hiermee doen welke ook geen teleurstelling is. Maar het eerste nadeel van de dierentuin zijn we aan het meemaken. Trek beginnen we te krijgen rond het middaguur, alleen het zoeken naar een eettentje of wat dan ook is echter best lastig. In dit gebied weinig horeca te vinden helaas, of we zochten niet goed genoeg...
Toch werden we beloond met een broodje hotdog xl. De prijs van tien Euro was ook best wel xl, maar het broodje werd lekker versierd met veel zuurkool, twee lekkere sausjes en erg veel gebakken uitjes. Hij smaakt wel erg lekker, mag ook wel voor die prijs. Buikje is gevuld, we kunnen er weer tegenaan. We moesten nog even wat teruglopen, we waren bij de gorilla's gebleven. Toen merkten we dat de maaltijd erg welkom was, het gebied waar we doorheen moesten lopen ging bergop. Beetje extra traplopen en het werd beloond met een fraai uitzicht over de dierentuin heen.
Eenmaal weer beneden kwamen we weer aan bij het tentje met de hotdogs. Tot onze ogen vielen op de olifanten die in bad gingen. Mijn vrouw had het al ooit gezien in Thailand, zij is daar wel al ooit geweest. Zelf zag ik het voor het eerst. Toch ook wel beetje een droom om zelf eens een keer de olifanten zo in bad te doen, lijkt me een erg leuke ervaring. Zo'n grote dieren, zo schattig kijkend, één van mijn favoriete dieren. De hond staat écht bovenaan als favoriet dier, we hebben er eentje, bruine labrador van veertien. Daarna komen de vogelspinnen op nummer twee favoriet, ook gelukkig tegengekomen in de dierentuin. Na de dolfijn komt denk ik de olifant als favoriet. Vind sowieso dieren kei leuk.
Tussendoor werd nog tijd vrijgemaakt voor een fles water, halve liter dit keer. Temperatuur liep op en was het dertig graden. Heerlijk warm, maar ook met dit weer moet je genoeg rusten en genoeg drinken. Aan het grote meer, onder de grote parasol genoten we van onze rust en werd de leuke dag die we al hadden onder de loep genomen. Een plattegrond hadden we niet genomen, het vermoeden was bij mij al wel dat we veel van de dierentuin hebben gezien.
Aangekomen bij het hotel van de dierentuin werd nog een show gegeven. Zijn we niet te lang gebleven. We liepen ook nog langs andere verblijven in de dierentuin. Ook een paardenshow werd nog gegeven, waren we wel op tijd bij. Echter de rij was al zo lang dat we in de zon veertig minuten moesten wachten. Dat is dan bij diezelfde Arena waar we daarna ook nog eens een half uur tijdens de show in de zon moesten gaan zitten. Hadden we allebei geen zin in en besloten om terug te keren naar het hotel. Zoals we in de dierentuin de verschillende tuinen van verschillende landen hebben gezien, zo willen we thuis of ergens anders ook graag variëren met eten. Gekozen werd om Mexicaans te gaan eten. De dag ervoor was het Thaïs en daarvoor weer Grieks. Daarna wel weer bij La Vigne gezeten, was wel een beetje 'ons terrasje' geworden in Brussel.
Conclusie: Pairi Daiza is mijn nieuwe nummer één geworden van leukste en beste dierentuin tot nu toe bezocht. De hoge prijs van de entrée maakte het meer dan waar. Groots opgezet, prachtige gebouwen, veel dieren waaronder ook bedreigde diersoorten die worden gekweekt. Pairi Daiza is prachtig te combineren met de mooie stad Brussel en als Walibi je aantrekt kun je ook nog daar naartoe gaan. Het volgende report gaat dan ook over Walibi. Vooralsnog redenen genoeg om ooit terug te keren naar Pairi Daiza, maar wanneer? Dat weten we niet.
Dank voor het lezen.