Beste mede-forummers,
Mijn vrouw en ik zijn onlangs op vakantie geweest en wilde dit graag met jullie delen van wat we zoal hebben gedaan. We zijn bezig met onze kinderwens te vervullen en dat gaat vooralsnog nog niet echt succesvol. We hebben een IUI-traject afgesloten met helaas 8 mislukte pogingen en nog onplezieriger, een miskraam te hebben gehad. Omdat we vandaag de kop af met IVF-traject gaan beginnen konden we ons mooi een reisje gunnen tussendoor. Even lekker alle hectiek, ziekenhuisbezoekjes, even alles lekker aan de kant zetten en weggaan uit Nederland. Een plannetje maken was nog niet zo handig, want een aanbieding van Preston Palace zat in de weg. Want de aanbieding in juni pakken was wel zo aantrekkelijk en dus werd de vrijgekomen twee weken in de bouwvak op een andere manier ingevuld. In eerste instantie wilden we naar de provincie Zeeland en dat combineren met Brugge, Plopsa, Rotterdam met o.a. Blijdorp en tal van andere dingen. Maar we gingen wat anders doen. Brussel werd het, met daarbij in de buurt gelegen Pairi Daiza en Walibi Belgium. Vanuit daar gingen we naar Rust, voor twee dagen Europa Park, Tripsdrill en Holiday Park Mocht er interesse zijn in die verslagen dan verneem ik dat graag uiteraard. Dus Brussel is het geworden en de voorpret kan gaan beginnen. Hotel gezocht in de buurt van het centrum en het noteren van de bezienswaardigheden kan gaan beginnen. Vind ik altijd zo leuk, want doelloos bij het hotel blijven vind ik zonde van mijn tijd én geld. Afijn, alles noteren, in kaart brengen en dan alles op elkaar afstemmen.
Voor onze eerste dag in Brussel kozen we om de bezienswaardigheden te gaan bezoeken die makkelijk te bereiken zijn voor het openbaar vervoer. Voor slechts acht Euro had je een dagkaart, makkelijk, niet duur en super handig. Het Atomium lag eigenlijk ales eerste op de routen en gingen we dus heen met de auto om hem vervolgens daar te parkeren. Heel lang zijn we er niet geweest, we wilden hem zien om vervolgens met het openbaar vervoer naar de Koekelberg te gaan. Maar vond het een mooi en imposant ding om te zien. Iets wat heel klein is is in Brussel heel groot. Had hem eigenlijk alleen wat matter van kleur verwacht in plaats van zo blinkend. Maar goed, we zijn blij hier te zijn geweest en een mooie dag in Brussel is begonnen.
Met het openbaar vervoer zijn we naar de Koekelberg geweest. Dat is een gemeente in Brussel en heeft als bezienswaardigheid de Nationale Basiliek van het Heilig Hart. Het staat in de top vijf langste kerken ter wereld. Maar wat is het een prachtig gebouw. We zijn er een rondje omheen gelopen en gingen met de metro weer terug naar de auto.
Vervolgens waren we met de auto naar het Jubelpark gereden. Op internet hadden we thuis van te voren al gezocht naar parkeerplaatsen zodat het makkelijker was om deze te vinden. Brussel is een lekkere en hectische stad om doorheen te rijden. Overal zebrapaden, trams en meer dan genoeg verkeer op de been. Echt goed opletten. Dan weer dertig rijden, dan weer vijftig rijden, echt opletten. Het Jubelpark is een in 1880 aangelegd park met een aantal tuinen en beelden. Vanwege het droge weer was het gras niet mooi. Maar wat geeft het, zoals eerder aangegeven, we willen wat van de stad zien. Vanuit daar gingen we weer met de auto naar het hotel welke ten zuiden lag van het centrum.
Wat dan het nadeel is als je dingen eerder op gaat zoeken is dat de verrassing wegblijft als je aankomt. Want samen met mijn vrouw doen we af en toe weleens een keer shoppen en zowel mijn favoriet merk (Hugo Boss) als dat van mijn vrouw (Michael Kors) waren beide vertegenwoordigd in de winkelstraat die richting het centrum liep. Dus ingecheckt, koffers op de kamer gedropt en hoppa, het centrum in voor wat uurtjes. Even een eerste indruk krijgen van het centrum.
Wat ons meteen eigenlijk al opviel is dat het centrum een beetje was verdeeld in meerdere groepjes winkels. Je hebt onze winkelstraat bij het hotel, je hebt de Grote Markt en omgeving en in het noorden lag nog een winkelstraat. Dat alles vormt het centrum van de stad. Daarbij ligt het ook nog eens een beetje dieper dan waar we lagen. Bergje af om er te geraken, bergje op om te gaan slapen. Dat worden kilometertjes maken.
Het uitzicht vanaf het plein bij het reuzenrad is leuk. Ik zag het als een 'speelterrein' waar we de dag erop ons eigen gingen vermaken. Dat was ook meteen het eind van onze eerste dag. Brussel heeft ons verrast in positieve zin. We keken er erg naar uit om ook de tweede dag te gaan bezoeken. Dan is het centrum ons speelterrein. En de stappenteller staat aan, maar die zal de vandaag gelopen negentien kilometer niet halen vermoed ik.
Tot dusver ook dit eerste van de twee berichten. Even niet posten aub.