Dag twee in Brussel. Na heerlijk te hebben geslapen wachtte ons de tweede dag in deze prachtige stad. Ht ontbijtje was wat karig, maar had er ook niet veel meer van verwacht. Geeft niks, als we trek hebben pakken we wel wat in het centrum. Thuis hadden we een afbeelding van het centrum uitgeprint op A4-formaat en een beetje met blauwe stippen en cijfers aangegeven waar wat ongeveer stond. Want kriskras lopen door de stad leek ons een niet al te beste optie.
Wie heeft hem herkend? Of wie niet?? Jep, Manneken Pis, de andere beroemdheid in Brussel. Must om te zien als je er bent. We waren hier als eerste naartoe gegaan en konden hem goed op de foto zetten. Wie weet hoeveel toerisme er aanwezig is later op de dag. Ook hier hebben we niet te lang gestaan, houd niet van zeikerds.
De Grote Markt. Wat zal ik hierover zeggen? Wat een plein zeg. Niet groot, maar die gebouwen, wat mooi om te zien die architectuur. Als er nou geen mensen liepen waande je je even terug in de tijd. Kon niet kiezen welke ik de mooiste vind. Echt, tot nu toe, louter positief over de stad. Echter één nadeel, de vele zwervers en bedelaars. Maar ook personen gezien die iets anders dan koffie of bier hebben gehad. Dat is wel jammer, maar dat deed ons de pret niet wegnemen. Meer dan genoeg andere leuke dingen gezien. Het biermuseum hebben we overgeslagen, maar om de hoeken hebben we later in de middag wel genoten van een Leffe Blond. We gaan verder, op naar vele mooie en nieuwe plekken om te zien, te beleven en herinneringen te gaan maken.
Kennen jullie deze stoute meid al? Jeanneke Pis. Ergens verstopt in het centrum, zeker blij met Google Maps. Er is nog een derde familie van de Pis aanwezig, weten jullie al wie het is? Ben benieuwd. Persoonlijk had ik er nog nooit van gehoord. Om de hoek ligt de een straatje vol met terrasjes. Vermoedelijk zal het hier meer dan prima vertoeven zijn in de avond. Daar weer om de hoek een passage waar men spullen kan kopen. Voor wie het geld eraan wil uitgeven tenminste...
Nee, mij niet gezien. Vlug wat drinken om bij te komen van al de vertoonde prijzen, Zijn niet voor mij weggelegd. Een rustpauze is nodig met de alweer veel genoteerde kilometers. En meteen werd het plannetje bedacht om de volgende dingen te gaan bezoeken. We zijn immers nog niet klaar in deze stad. Iets ten noordelijker lag nog een winkelstraat met de voor mij nog een favoriete winkel, de Lego Store. Want had natuurlijk in mijn spaarpotje een plekje vrijgehouden voor een doos. Helaas geen gekocht, want moest er én nog een halve dag mee sjouwen door de stad én ze hadden geen leuke aanbiedingen voor Vips. Moest ik nog even op wachten.
Vlakbij dit centrum ligt het Stripmuseum welke we hebben bezocht. Ben niet van de strips, maar in Brussel is het een deel van de stad geworden. Ook heb je er een striproute die door de stad loopt. Deze hebben we niet gelopen, maar wel enkele muurschilderijen gezien die we onderweg tegenkwamen. Het museum was leuk om een keer gezien te hebben. Her en der kon je stukjes tekst lezen en een paar spelletjes gezien. Leuk om de Smurfen te hebben gezien, vaak gezien op tv vroeger.
Aha, daar is die dan. Zinneke Pis, het huisdier? van de familie Pis. Het is even lopen want hij ligt een eindje van het centrum waar de winkels zijn. Maar we moesten er toch zijn in de buurt. Hadden gezocht naar een Thais restaurant en die lag daar dan weer vlakbij. Eerder die dag nog genoten van heerlijke stoemp met worst en spek. Want ook van de lokale gerechten willen we immers van genieten.
Het meerdere van de stad hebben we wel gezien en wachtte ons nog één bestemming. Het Koninklijk Paleis. Het was even lopen, maar dat mapje op de telefoon is soms wel handig in een stad als deze. Tijd om nog een terrasje te pikken en even na te genieten van deze twee dagen. Vlakbij het hotel was er een straatje met allemaal restaurantjes. Echte terrassen om te drinken vond je in het centrum, maar we wilden dichterbij het hotel wat drinken. La Vigne werd het, een Grieks restaurant waar we de dag ervoor hadden gegeten. Het personeel was weer blij ons te zien en werden tussendoor beetje getrakteerd op kleine, lekkere hapjes.
Wat vonden we van Brussel? Super leuke stad. Denk de bedelaars en zwervers weg en je houdt een hele mooie en leuke stad over. Wil je veel zien dan raad ik je aan om twee dagen te gaan. Je kunt er lekker winkelen en tussen de winkelstraatjes door heb je leuke en sfeervolle pleinen. Lekker eten doe je ook bij de vele restaurantjes. Nieuwe, moderne gebouwen worden afgewisseld met oude gebouwen, dat alles bij elkaar. Veel kerken, er is gewoonweg enorm veel te zien. Lekker slenteren door de stad is een must. Overal vriendelijk personeel gezien die bijna altijd de taal aanpaste naar ons, want voor mijn gevoel was Frans de bovenliggende taal die werd gesproken. En als het me niet lukte in het Frans, dan maar overschakelen naar het Engels als hun niet konden (of wilden) aanpassen aan mij. Nee, ook geen klachten over het personeel gehad. Dikke pluspunten die deze stad écht verdiend.
Allen dank voor het lezen. Reactie plaatsen mag altijd. Volgend report wordt Pairi Daiza.