Ook al had je het hotel ergens anders neergezet, mooi vind ik het niet. Het andere hotel is als hotel mooier.
Bouwfoto's Efteling Grand Hotel
We moeten het eindresultaat afwachten, maar op basis van wat ik nu zie vind ik het een minder geslaagd project. Prima aanwinst natuurlijk voor het park, maar dit had beter gekund. Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als destijds met Symbolica, aardige toevoeging maar net niet.
Het hotel is wel mooi vanaf de Pardoes Promenade, mooier dan wanneer je voor het Huis van de Vijf Zintuigen staat, daar blijft hij misplaatst - idem vanuit het Sprookjesbos.
Bij Ochtend in Pretparkland pleitten ze ervoor om de Rode Schoentjes te verhuizen. Ik ben helemaal voor want het ziet er niet uit, dit mooie tafereeltje reconstrueren op een andere plaats lijkt mij beter. Betrek de personeelsparkeerplaats enzo maar allemaal bij het bos.
Ik vind het bijzonder om te zien hoeveel scherpe meningen er hier voorbij komen over de kleinste dingen of zaken die nog niet af zijn zoals het toilet en de arcade met het beruchte plafond. Er worden al hele vernietigende meningen gevormd aan de hand van enkele foto's en videobeelden. Nu snap ik dat een forum zoals dit zich er goed voor leent om meteen diep op de materie in te gaan, maar vergeet niet dat alles nog in het bouwproces zit. Zo'n project als Efteling Grand Hotel is enorm en het komt pas volledig tot z'n recht als alles straks klaar is en je het in levende lijve kan aanschouwen. Waarschijnlijk valt dan alles op z'n plek. Is het toilet met z'n jaren 80 tegeltjes toch minder ouderwets dan het nu lijkt, is de arcade mooier afgewerkt en zorgt de Efteling ervoor dat alle 5 je zintuigen volledig worden geprikkeld waardoor de totaal beleving mooi tot z'n recht komt.
Geertmans het shockerende is dus dat het wél af is. Wat er nu uit de steigers
Niet helemaal. Kleine details worden ook zonder de steigers nog steeds aangebracht. En die kunnen in mijn ogen echt het verschil maken. Maar het overgrote deel zoals we het nu zien, daar moeten we het wel mee doen ja.
Loekiloeki Als ze nou gewoon effe met wat specie die naden dicht gaan smeren dan ga ik blij zijn. Ik geloof echt niet meer dat er nog veel grote wijzigingen gaan plaats vinden aan de buitenkant. Wat nu uit de stijgers komt is gewoon wat het is. En een paar kleine details extra gaan echt het verschil niet maken.
Jeroen_uit_tilburg Ik denk dat elke fan hoopt dat deze naden nog worden dichtgesmeerd, maar hier hebben ze denk ik meer dan tijd genoeg voor gehad in de tijd dat de stijgers nog stonden. Natuurlijk zouden ze dat nu alsnog kunnen doen met een hoogwerker, maar logisch is het niet. Het blijft ook de vraag of het vanuit bouwtechnisch oogpunt mag.
Ik ben ook heel benieuwd hoe men binnen de Efteling hier zelf over denk. Was dit van te voren bekend en is het dus een bewuste keus, of hadden ze dit zelf ook niet verwacht.
Geertmans Wat er nu uit de steigers komt is wat het blijft idem voor het toilet
Nope. Aan de buitenkant worden er as we speak nog dingen toegevoegd, maar eerlijk is eerlijk, wel vooral kleine details. De binnenkant is verre van af, ook dat toilet niet. In de podcast van kleine boodschap, hebben ze het over meer dan 50 veranderingen aan de hotelkamer die worden aangepast op basis van de proefkamer die we hebben gezien. Die veranderen hebben we dus nog niet gezien. Nou verwacht ik niet dat ze de hele tegel stijl gaan veranderen ofzo, maar feitelijk gezien is het niet final.
TheOnlyRealColonel ok geef één voorbeeld…
Geertmans Volgens mij werd er aan de kant van de vijver gewoon nog hekwerkjes en boogjes geplaatst. En dat terwijl de steigers al weg waren.
Momenteel wil ik er nog niet echt helemaal negatief op reageren. Het kan een valide argument zijn dat het nog niet af is, ook al staat het uit de stijgers. En in het echt heb ik het nog niet gezien. Maar de plaatsing blijft gewoon slecht. De hoogte klopt niet en de breedte ook niet. Als je voor een superduur alternatief had gekozen waar er maar 2 verdiepingen boven waren dan had het waarschijnlijk heel erg goed gepast. Nu voelt het vooral megalomaan aan. Die klok an sich vind ik dus ook super lelijk en lijkt uit een a.i. fabriek te komen. Had daar nou iets simpels neergezet met een analoog weerstation wat beweegt, aangezien het doel is om er toch beweging in het gebouw te krijgen.
Geertmans Hoe bedoel je geef een voorbeeld? Ze zijn letterlijk al weken bezig met details toe te voegen, ook op de plaatsen zonder steigers. Wat betreft het interieur van die proefkamer, kan ik moeilijk een voorbeeld geven, maar als de Efteling het zelf zegt tijdens het interview, dan is dat toch gewoon zo?
TheOnlyRealColonel Als je het exterieur van het hotel zoals het nu is vergelijkt met alles wat we tot nu toe aan concept art hebben gezien zie ik buiten wat lampjes geen verschillen. En welke details zijn er dan afgelopen weken aangebracht? De pironnen?, de hekjes van de balkons? Deze zijn inmiddels allemaal al aangebracht. Geloof me, ik kan me ook mateloos storen aan mensen die een oordelen gebouw dat nog niet af is maar dat is het verschil. Misschien wil je dat dit niet het eindresultaat en ga je daarom extra details uit een hoge hoed toveren maar dan schaar ik het liever onder het kopje ‘wishful thinking’.
- Bijgewerkt
Het is gewoon een erg mooi hotel , ja er kunnen dingen altijd beter en pre-fab was uiteindelijk toch niet helemaal de goede keuze. Toch vind ik het nog steeds een imposant gebouw en kan ik me niet zo storen aan vele punten waar anderen hier zich wel aan storen. Op ( ingezoomde) foto’s vind ik de kritiekpunten veelal terecht , wanneer ik ervoor sta verdwijnen 95% van die punten voor mij direct weer.
Geertmans Misschien wil je dat dit niet het eindresultaat en ga je daarom extra details uit een hoge hoed toveren
Nee hoor, ik vind het een erg mooi hotel, zelfs al in zijn huidige staat.
Geertmans ik kan me ook mateloos storen aan mensen die een oordelen gebouw dat nog niet af is
En toch doe je het nu. Of je het wilt toegeven ofniet, het is feitelijk gezien gewoon nog niet af. Zowel binnen(logisch) als buiten niet. Ik heb ook nooit gezegd dat er nog grote details komen aan de buitenkant, maar ze zijn feitelijk gezien nog bezig, ookal zijn het maar lampjes en hekjes, ze zijn nog bezig, en dus is het niet af.
R013 Helemaal mee eens, zeker met het plein ervoor gaat dit een mooie toevoeging worden. Tegelijkertijd snap ik ook de echte die-hard fans wel. Efteling heeft de lat zelf met prachtige gebouwen enorm hoog gelegd.
Als je dan een Grand hotel presenteert, dan zijn de verwachtingen ook hoog. Mede door het prefab heeft het toch niet het niveau gehaald waar vele op hadden gehoopt.
Al met al is het nog steeds een imposant gebouw dat bijna iedereen erg mooi gaat vinden, maar dat gewoon net niet dat niveau haalt dat men van Efteling gewend is.
- Bijgewerkt
R013 Nee, JIJ vindt het een mooi hotel.
Op de foto’s vind IK het indrukwekkend, maar zodra ik het in het echt zie word ik er echt niet vrolijk van. Zie voorbeeld op onderstaande foto:
Dit zijn toch ingrepen als direct gevolg van de bezuinigingen aan de buitenkant.
Piet_Verdriet Oef! Dit kan toch niet waar zijn? :0