Het hotel wordt, net zoals veel andere bouwprojecten van de laatste jaren, helaas bedroevend hoog en lomp... ik schrok vandaag hoe erg je de huidige gebouwde laag al naast het Huis van de Vijf Zintuigen zag, en daar moet dus nog een laag of 4/5 bovenop komen. Om de een of andere reden worden veel nieuwe dingen tegenwoordig zo dicht, hoog en lomp naast de bestaande bebouwing en attracties gebouwd dat naar mijn gevoel het evenwicht van het park steeds meer verdwijnt. Geen subtiliteit, veel hoog. Groot. Want het staat in de Efteling. Dus. Het is Eftelings. Ik hoop echt dat het eiland verhaal wat ze er nog omheen willen maken met groen en waterpartijen het een en ander wat meer in evenwicht gaat trekken, maar zoals hierboven al geschreven is; vanaf Pinnokkio en de Rode Schoentjes ga je tegen een gigantische muur aankijken waar Trump nog jaloers op gaat zijn zo hoog en waar de gemiddelde dagjesgast vanuit het sprookjesbos fijn kan zien waar de rijkelui hun 'Eftelingsche Nacht' mag gaan doorbrengen. De ruimte daartussen is minimaal... dus echt ruimte voor verdoezelende natuur is er niet echt.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een voorstander van het doorontwikkelen van het uitrijk in het bijzonder en het park in het algemeen... maar dit rechthoekige blok staat voor mijn gevoel echt haaks op wat de Efteling juist ooit groot heeft gemaakt; subtiliteit, Brabantse gezelligheid en een flinke dosis soberheid. Ik snap echt wel dat het park met z'n tijd mee moet en dat je niet eeuwig in eenzelfde stijl kan blijven bouwen. Maar zoals Ton v.d. Ven het ooit interpreteerde werkte hij met een geleende hand van Pieck en bewoog hij zich in het korset van Pieckeriaans denken. Ton had een eigen stijl, maar wel eentje die in mijn ogen verdraaid dicht in de buurt van een Pieckse prent kon komen qua gevoel. Hij heeft vaak genoeg gerefereerd in interviews dat hij ook weleens ideeën en werken had die simpelweg niet bij een Efteling zouden horen, en die kwamen er dan ook niet. Ik heb begrepen dat dit op de werkvloer nog weleens tot grote conflicten heeft geleidt omdat Ton schijnbaar een behoorlijk starre man kon zijn als het omtrent de richting van de Efteling ging, maar hij verdedigde het product absoluut wel. Het voelt voor mij nu soms alsof ze een beetje stuurloos zijn (ongeacht dat ze momenteel fantastische restauraties aan het sprookjesbos doen, daar staan toch wat haakse keuzes elders tegenover). Daarnaast staat er een mooie quote van Ton op Eftepedia: "Mijn grootste angst is dat de Efteling op houdt te beseffen wat voor sappen het oerproduct in zich heeft om de toekomst zeker te stellen." Het nieuwe product is iets waar we het als liefhebbers nog weleens niet over eens zijn, maar het moge mijn aanname zijn dat de Efteling zoals hij was (het oerproduct dus) hetgeen is geweest wat ons allen heeft aangetrokken en waar we onze liefde voor het park van hebben gekregen. Niet al het nieuwe van de laatste jaren zie ik als iets slechts, maar ik hoop wel dat ze bij de Efteling weer eens een creatief directeur zouden krijgen die eens gelaafd met een flinke slok oersoep een gebalde vuist op tafel durft te slaan en bij bepaalde producten toch eens te kijken of dit nou wel (hoe vervuild de term de afgelopen jaren ook is geraakt) écht bij de Efteling past.