Pretparkgenot Je ziet op de tweederlaatste en allerlaatste foto's dat de vloer onderstut dient te worden. De elektra is enorm verouderd. Ga dat maar eens allemaal vervangen in een bestaand gebouw, het is een wirwar van kabels op sommige plekken.
Op de site van Eftelist staan ook achter de schermen foto's (uit 2003) en je ziet daar letterlijk op een deur geschreven staan dat je moet oppassen omdat erachter geen vloer zit.
Tel daarbij op de brandgevaarlijke decors, dat de hele bouwconstructie ook niet zal voldoen aan de brandveiligheidseisen van tegenwoordig, en dat bijv. de vloer van het decor niet betreden mag worden door het persool en het gebouw is gewoon op.
Wat nou als er toevallig een lekkage onstaat met kortsluiting als gevolg waardoor er brand onstaat (terwijl er net een show bezig is). Ik moet er niet aan denken wat er dan kan gebeuren. Als dat zou gebeuren zou de wereld te klein zijn en roepen mensen waarom het spookslot nooit gesloopt is.
Het kost te veel om te reparen, dus slopen is de betere oplossing. Ook is de show gewoon verouderd, wat win je er dan aan om het hele spookslot te renoveren? Dat kost meer dan dat het uiteindelijk oplevert, je wint er ook geen nieuwe bezoekers mee.
Hoe mooi sommige ruimtes ook zijn, of het uiterlijk van het gebouw. Als het op is is het op.
Toch heb ik er altijd wel moeite mee gehad om echt te zien wat het gebouw nou voorstelt als ik er langs loop. Het is niet echt duidelijk te zien dat het een spookslot is of dat die show zich daarbinnen afspeelt (komt ook deels door de begroeing).
Voor mij voelt het gebouw aan als een vreemde eend in de bijt. Die hoge toren die op het gebouw staat valt bijna niet op als je daar rondloopt.
Wat mij altijd bij blijft na een bezoek aan de efteling van het spookslot is die onderdoorgang, de show zelf, en een begroeide gevel. De rest neem ik nooit op als ik daar ben wat wel jammer is als je oudere maquettes ziet.
Neem al die punten mee en ik snap dat de Efteling voor iets nieuws kiest.
De pagode is bijvoorbeeld wel een attractie die het waard was om op te knappen, dat ding is uniek en kan nog altijd mee in deze tijd.