Dat er nu weinig straattheater is, is logisch: corona is nog steeds niet voorbij. Dan ga je niet allerlei acts boeken die je straks misschien weer moet cancelen.
Maar goed, ook voor corona zagen we al een reductie in entertainment. Lijkt me een budgetkwestie, en in mijn ogen terecht. Want laten we eerlijk zijn:
nieuwe attracties worden steeds duurder. Voor Danse Macabre wordt 25 miljoen uitgetrokken en daarbij stellen we ons al vragen of het voldoende gaat zijn voor het niveau dat we verwachten.
we verwachten tip-top onderhoud. Ook dat kost vele miljoenen per jaar. Denk daarbij ook aan klimaat/stikstofeisen die geld zullen kosten.
er staan grote uitbreidingen op stapel. Of die nog kunnen doorgaan onder het nieuwe stikstofregime is zeer de vraag, maar laten we er even van uitgaan van wel. Dan zal de Efteling een flinke spaarpot moeten opbouwen om alles te financieren.
het verhogen van de prijzen is voor de Efteling niet zo eenvoudig. Wíj weten dat het park aan de goedkope kant is in vergelijking met andere parken, maar bij elke prijsverhoging is er veel geklaag.
Ik snap dus wel dat men wat bezuinigt op entertainment. Uiteindelijk komt men voor de attracties en voor mij zijn die (na jaren frequent bezoek) nog steeds voldoende.
Daarnaast speelt hier ook het stikstofverhaal: als de Efteling straks niet meer mag groeien in bezoekersaantallen, zal dit als gevolg hebben dat de budgetten krapper worden. We gaan dan ook minder nieuwe attracties zien; uitbreiden van het park is duur en het huidige park is volgebouwd. Dit kan echter ook positieve gevolgen hebben voor entertainmentfans: een entertainment act is dan wellicht een goedkope optie om toch af en toe iets nieuws te kunnen bieden.
Njit vroeger' was een bezoek aan de Efteling nog verrassend, ook voor abonnementshouders. Nu is het idd vooral gericht op dagjesmensen.
En terecht; die brengen immers het meeste geld in het laatje.
Zeker als de Efteling straks niet meer boven de 5 miljoen bezoekers mag uitkomen, zal men niet meer zitten te wachten op abonnementhouders die 10-20 keer per jaar komen en daarmee stikstofruimte innemen. Tenzij ze met OV of op de fiets komen.