Tonnie
Ik vind de vergelijking niet per se scheef. Als je puur kwantitatief gaat kijken had Noorwegen inderdaad de Jackpot tov de hoofdprijs van Nederland.
Het gaat zich om de bestedingen van dat geld en die zijn in Noorwegen nuttiger geweest. In Nederland hadden we nooit zo veel kunnen bereiken als in Noorwegen (vanwege de kleinere opbrengst), maar we hadden zeker stappen kunnen zetten voor de toekomst.
Marco
Chemelot is inderdaad ooit ter vervanging van de mijnbouw gekomen. Dat ooit iets ergens is gekomen met een reden, wil niet zeggen dat je niet naar de impact moet kijken. Boeren waren er ook primair voor de productie van voedsel. Doordat de boeren veel hebben (moeten) investeren vanwege de almaar scherper wordende regelgeving zijn ze ook uitgegroeid tot een gewild exportproduct. En daar mag best naar gekeken worden, Maar je kunt nooit de schuld bij een bedrijfstak leggen, maar dat gebeurt wel.
Zonnepanelen staan niet in relatie tot stikstof, wel in relatie tot energie.
No farmers, no food is in zekere zin wel degelijk juist. Zeker we hebben overcapaciteit, maar zelfvoorzienendheid in eerste levensbehoeften is in tijden van crisis goud waard. Een (beperkte) overcapaciteit is in mijn ogen minimaal nodig.
Maar je zult ook overcapaciteit moeten hebben als de groei in Nederland blijft door gaan.
Maar ik blijf er bij dat de impact van de stikstofmaatregelen weinig impact gaat hebben op de Efteling. En als er iets verdwijnt zullen het allereerst de dieren weg moeten.