Progress wat belachelijk dat we hier als NL uberhaubt aan mee doen.... in Dubai bouwen ze hele overdekte parken die dag en nacht gekoeld worden met airco, om nog maar te zwijgen over de industrie in Azie en Rusland (waar ze wat betreft duurzaamheid / uitstoot helemaal nergens naar kijken), of zelfs maar net over de grens in het Rurh gebied, bedoel ik daarmee dat het stikstofbeleid onzin is? nee maar we moeten eens in gaan zien dat landsgrenzen echt geen stikstof uit andere landen tegen gaan houden, hier had gewoon Europeesch (en het liefst wereldwijd) in opgetrokken moeten worden.
Maar dat is een andere discussie....
Ik denk wel dat de Efteling op een of andere manier (net als vele bedrijven) enigzins geraakt gaat worden: kampvuren in de Winter Efteling die niet meer mogen, stoomtrein die elektrisch gaat worden, klimaatbeheersing in gebouwen die andere eisen gaan krijgen, het verwerken van bezoekersstromen (parkeren: zoals ik ooit al heb geopperd een monorail verbinding met een parkeerhub elders in de omgeving).
Het is aan de Efteling juist nu de taak om te laten zien dat ze duurzaam, innovatief en bewust zijn, en geloof me sinds deze week de nieuwe stikstofregels bekend zijn geworden zal er op de afdeling Milieu en Duurzaamheid echt wel het e.e.a bekeken of uitgewerkt gaan worden.