Het kan je denk ik niet ontgaan zijn, maar vandaag heeft Walibi Holland Untamed officieel geopend.
We werden de laatste tijd al lekker gemaakt met foto's en filmpjes van de opbouw, testritten en certificeringen, maar vandaag was daar dan eindelijk het grote moment, hij zou echt voor het grote publiek open gaan.
Vorige week ontstond wat verwarring, op de social media kanalen werd lange tijd 13.30 als openingstijd gecommuniceerd, maar dit bleek de tijd voor de VIP's te zijn, voor de normale gasten zou hij pas om 15.00 open gaan.
Gezien de chaotische opening van Goliath jaren geleden werd ik toch een beetje huiverig om te gaan, maar Walibi deed de toezegging dat iedereen die wilde minimaal een ritje kon gaan maken door de achtbaan open te houden tot de wachtrij leeg zou zijn.
Dus vanmorgen op naar Walibi Holland!
Omdat we de tijd hadden hebben we een lekker rondje kunnen maken in het park en diverse rides kunnen doen.
Even spieken bij Untamed, helaas was het afgezet voor de VIP opening
Na het rondje gingen we lunchen bij club WAB (die hadden het duidelijk wat rustiger verwacht gezien de stress op de vraag of ik een broodje zalmsalade kon krijgen), maargoed, dat mocht de pret niet drukken, snel nog een rondje Xpress doen en toen op naar de wachtrij voor Untamed!
We stonden op het pad tussen Cock-a-Doodle-Doo en Blast in, vanuit daar was de opening lastig te volgen, maar via de Youtube stream konden we toch de openingsceremonie mee krijgen en wisten we dat het eerste ritje bijna ging vertrekken.
De eerste rit was verder ook niet te missen gezien het nodige vuurwerk afging tijdens deze rit, wat ook bij ons in de wachtrij het nodige gejuich op leverde.
Het uitzicht vanuit onze wachtrij
Na het eerste ritje duurde het even voordat het volgende ritje kwam, en daarna kwamen ze wat onregelmatig, de reden kregen we niet mee, maar ik vermoed dat de operations er nog even in moest komen, want na een aantal ritten kwamen ze steeds vaker en regelmatiger langs, gelukkig maar!
Ondertussen druppelde via Whatsapp ook de eerste berichten van vrienden en bekenden binnen, iedereen was onwijs positief, en dat schepte een verwachting, de spanning steeg!
Om 15.00 uur gingen voor ons "de hekken open", Walibi pakte het gelukkig slim aan door een aantal medewerkers een rustig tempo te laten bepalen naar de ingang van Untamed zodat het redelijk ordelijk de wachtrij inliep.
Het ziet er op beeld wat heftiger uit dan het echt was
De VIP wachtrij was grotendeels weggewerkt, en doordat we vrij ver vooraan stonden liepen we zo de meandering in om zo door te lopen en een goede 20 minuten wachten over te houden.
Deze foto heeft niemand!
Vanaf hier begon ons echte wachten
Vooraf werd er vrij veel kritiek geleverd op het Wilderness thema wat Walibi in dit deel doorgevoerd had, maar zeker in de wachtrij, met de aankleding van oude Robin Hood elementen, de nieuwe beplanting, en de lekkere muziek vond ik het een heerlijk sfeertje geven.
Na een korte wachttijd mochten we alweer instappen!
We zaten vrij ver vooraan voor onze eerste rit, en ik moet zeggen, wat een toffe rit!
Het is al eerder geschreven, maar Untamed heeft geen saaie stukken, vanaf de drop is het een baan die knalt, de elementen wisselen elkaar lekker af, de ene nog lekkerder dan de andere, waarbij de baan werkt naar een soort heftige finale die hij inzet op 2/3e van de baan, heerlijk!
Na de rit dus vooral ook blije hoofden!
Na deze rit konden we aansluiten voor nog een ritje, dit keer met een 45 minuten wachtrij dit was inclusief een korte storing, hierbij begon de rij bijna bij de ingang van de meandering.
Deze rit zaten we backseat, en wat een verschil! voorin vond ik sommige elementen een beetje "slap" je hing een beetje in je stoel ipv dat je de baan echt tof door ging, dat probleem heb je achterin totaal niet!
De baan knalt echt overal doorheen, echt bizar, waarbij ik mij kan voorstellen dat het laatste stuk voor een aantal mensen misschien dan weer te heftig kan zijn, maar voor mij is dit mijn favoriet!!!
Hierna konden we nog een keertje aansluiten en wederom hebben we redelijk ver achteraan gezeten, de baan blijft gewoon wow!
Hierna nog even staan kletsen met diverse bekende van andere pretpark social media accounts, podcasts, clubs en medewerkers van Walibi om vervolgens de dag af te sluiten en weer naar huis te gaan.
Is er dan helemaal geen puntje van kritiek? jawel, voor de rij voor niet VIP gasten had Walibi wel een paar hekken mogen klaarzetten, niet alleen voor het in goede banen leiden van de bezoekers, maar ook om hun medewerkers daar wat meer rust te geven. Respect voor die medewerker die 1000x heen en weer kon lopen om alles een beetje goed te houden, helaas verhielp dit niet dat opeens er 150 man op het gras naast ons stonden die eerst 20 meter achter ons stonden, maargoed, dat is gelukkig niet structureel.
Als tweede puntje zou ik zeggen dat ik een aantal zaken van de aankleding betwijfel hoe duurzaam deze zullen zijn met bezoekers, oa de Love lichtbak bij de remsectie, maar ook de nep-plantjes aan het plafond in het station (die binnen handbereik zitten)
En als derde puntje kan ik mij voorstellen dat voor sommige gasten Untamed misschien erg heftig is, maar daar kan ik mij dan niet echt aan storen.
Walibi, wat hebben jullie een toffe aanwinst in jullie park!
Mijn pretpark hobby is echt begonnen met de ombouw van Walibi Flevo naar Six Flags, derhalve was Robin Hood altijd wel een beetje speciaal voor mij, maar damned, wat een perfecte "upgrade" is dit zeg, hier gaan we de komende jaren veel plezier van hebben! Untamed mag van mij met recht de beste coaster van de Benelux genoemd worden, misschien zelfs de beste van Europa!