Looopings weet te melden dat afgelopen woensdag op 58-jarige leeftijd Eric Daman is overleden. Eric Daman was hoofdontwerper bij Phantasialand en verantwoordelijk voor de meeste projecten van de afgelopen 30 jaar.
Ik schrik hier eerlijk gezegd best van, als Belg was hij een aantal keer te gast bij de podcast Ochtend in Pretparkland en vertelde dan uitvoerig over zijn gedachtes rondom zijn ontwerpen. Dan leer je zo iemand toch net een beetje meer kennen.

Ik hou erg van het totaalconcept wat elk project van Phantasialand -zeker sinds Deep in Africa- toch wel is. Het park weet als een van de weinige in Europa al een aantal jaar meer immersive ervaringen te creëren. En gebruikt regelmatig attractietypes die net een extra geven t.o.v. de standaard.

Triest nieuws en veel te jong.

https://www.looopings.nl/weblog/19608/Hoofdontwerper-Phantasialand-58-overleden-de-man-achter-topattracties-als-Taron--F-L-Y--en-Chiapas.html

• Nevz heeft hierop gereageerd.

Een geweldige ontwerper die Phantasialand door unieke gebieden naar de top heeft gebracht (getekend..). 58 jaar is helaas veel te jong om te overlijden.

Even schrikken dit nieuws, 58 jaar is veel te jong 😢 Eric Daman heeft in Phantasialand echt prachtige dingen weten neer te zetten, jammer dat hij nu niet meer van dat soort meesterwerken kan maken.

Mark Echt veel te jong overleden, maar wat een puik werk heeft deze man achtergelaten.

Dat is wel heel erg jong.
    Maar wat zou de oorzaak kunnen zijn van overlijden? Een ongeluk, een ongeneeslijke ziekte, of .........?

Dit is schrikken. 😢
    Eric Daman was een geweldige visionair die veel betekend heeft voor Phantasialand. Zijn ontwerpen hebben er voor gezorgd dat Phantasialand mijn favoriete park in de regio is. Het is een park waar ik graag mijn niet-pretpark vrienden mee naar toe neem om hun ogen uit te laten kijken.

Hij zal zeker gemist worden in de themaparken wereld.

Veel te jong☹️, wat heeft hij geniale themagebieden weten te bedenken voor PHL. Er zijn maar weinig personen die kunnen wat Eric deed. Door bestaande gedeeltes heen kijken, out of the box denken door groots en immersive te gaan. PHL zal Eric haast altijd carte blanche gegeven hebben door hem geen prijsindicatie te geven want man man man zie Rookburgh en Klugheim. In mijn ogen de perfecte combinatie tussen ontwerper en gedachte gang van PHL.
    Hopelijk heeft hij jaren vooruit gewerkt en ontdekken ze een lade vol met nog niet gerealiseerde ontwerpen voor PHL.

Wat ontzettend heftig zeg. Daman was ongetwijfeld een van de beste in zijn vak. Dat we nog lange tijd van zijn meesterwerken mogen genieten...

Inderdaad heftig. Rookburgh en Klugheim staan echt in de wereldwijde top van themagebieden voor mij, zo ontzettend gedetailleerd.

Michael heeft de titel veranderd naar Hoofdontwerper Phantasialand Eric Daman overleden .

Wat een triest nieuws, hij heeft veel voor Phantasialand betekend.

Triest nieuws. Een hele goede ontwerper die zijn sporen meer dan terecht heeft verdiend in de branche in de afgelopen jaren. Ik vond zijn werkwijze inspirerend en zijn ontwerpen altijd top. Veel te jong heen gegaan! 🙁

Nooit geweten dat hij achter de prachtige ontwerpen van de gebieden in onder andere Phantasialand zat.
    Ik citeer uit het artikel van Looopings: "Verhalen zijn belangrijk voor een ontwerper, niet voor het gemiddelde publiek." Woorden naar mijn hart, omdat ik voorbeelden zie van storytelling waarbij ik het verhaal niet begrijp en zelfs de attractiewaarde vernietigt. In Phantasialand laat hij mij zien en vooral voelen wat hij hiermee bedoelde.
    Helaas te jong overleden .... :-(

Veel te jong overleden, maar zijn nalatenschap zal voor altijd voortleven met een aantal van de mooiste immersive gebieden in de wereld van pretparken.

• Tim vindt dit leuk.

Wat een treurig nieuws. We verliezen een van de toppers van pretparkland, maar bovenal is het verschrikkelijk dat de beste man veel te jong is overleden. Heel veel sterkte aan zijn nabestaanden gewenst.

Zeer treurig nieuws, hij laat iets moois na waar nog jaren van genoten gaat worden.

Spijtig om te horen dat hij zo relatief jong is overleden. Zijn herinnering blijft gelukkig wel bestaan in de vorm van enkele van 's werelds mooiste themagebieden.

58 is nog zo jong. Een mooi eerbetoon, subtiel waarschijnlijk, in het volgende themagebied van Phantasialand zou prachtig zijn. De kans is groot dat er nog genoeg prachtigs van Eric's hand op de plank ligt daar.

Raar genoeg net vandaag in Phantasialand een overnachting.. heel raar op dezelfde dag als waarop het overleden bekend geraakt is...
    Voelt vreemd, alles hier draagt in min of meerdere mate zijn stempel.

Sterkte voor de familie, ik hoop dat we binnenkort wat eerbetoon in het park gaan te zien krijgen.