In mijn ogen heeft Nederland heeft 7 'volwassen' pretparken. Met de term 'volwassen' zie ik parken die publiek uit heel het land trekken en ook daarop inspelen door landelijk te adverteren. Deze parken zijn de Efteling, Walibi Holland, Toverland, Duinrell, Slagharen, Hellendoorn en Drievliet. Sommige zullen misschien Drievliet nog net een stapje lager zitten, maar eigenlijk afgezien van het park oppervlak heeft Drievliet alles wat de andere parken ook hebben: een gevarieerd attractieaanbod voor jong en oud (en landelijke reclame commercials). Daarnaast hebben we nog een hoop regionale parken, zoals Plopsa Indoor Coevorden, Drouwenerzand, Duinen Zathe, DippieDoe, Tivoli Berg en Dal en nog een aantal.
Het lijkt erop dat Nederland daarmee wel verzadigd is. Maar toch zie ik nog wel mogelijkheden voor de toekomst. Misschien niet in de nabije toekomst, maar wel in de toekomst. Het lijkt het erop dat er steeds meer bezoekers naar attractieparken gaan. Een hoop parken (zeker de Efteling en Toverland) stijgen ieder jaar in bezoekersaantallen (even corona niet meegerekend), terwijl we in Nederland eigenlijk geen echte grote zakkers hebben. Dit betekend dat er een grotere markt voor attractieparken aan het ontstaan is. Een grotere markt, betekend ruimte voor nieuwe spelers.
Daarnaast acht ik van een paar type parken nog wel een grote slagingskans als die op de korte termijn in Nederland een nieuw park zouden bouwen. Als de Plopsa Groep besluit om in Nederland nog een volwaardig Plopsaland uit de grond te stampen, dan wordt dat een succes. Hetzelfde geld voor een volwaardig Legoland park. Het succes is dan wel voornamelijk te wijten aan de Plopsa en Lego merken.
Ezra De ligging is ideaal
Daar heb ik sterk mijn twijfels over, maar...
Ezra Maar dat is mijn droom, dus afblijven jongens 😆
Prima, dan laat ik het erbij. 🤣