Vandaag Droomvlucht een keer gedaan, wat is het nieuwe lichtplan prachtig geworden! Waar voorheen de scenes grotendeels met felle spots werden uitgelicht gebeurt dat nu veel subtieler. Ook is het geheel wat donkerder/meer gericht, waardoor je oog minder valt op delen van het gebouw of techniek die je liever niet ziet. Ook het dynamische aspect van de nieuwe verlichting valt erg in de smaak, Kastelenrijk is echt magisch geworden. Afgezien van het al vaak aangehaalde doek, wat me minder stoorde dan ik had verwacht op basis van de making of video. Er lijken ook wolken op de achterwand geprojecteerd te worden, zij het zeer subtiel.
Wel viel me op dat er zeker nog wat puntjes op de i gezet moeten worden. Dat is iets wat we helaas vaker zien bij grootschalige onderhoudsprojecten of nieuwe attracties die de Efteling oplevert. Niets dan lof overigens voor de (zeer) strakke tijdlijnen die de Efteling weet neer te zetten voor het uit de grond stampen van compleet nieuwe attracties of het uitvoeren van groter onderhoud. Maar ik zou toch de voorkeur geven aan een paar weken extra in de planningen zodat die schoonheidsfoutjes nog voor (her)opening eruit gehaald kunnen worden.
Zaken die me opvielen:
- Audio miste bij de opgang uit het station de attractie in
- Timing van effecten liep soms niet lekker (bijvoorbeeld de sterren in de grot na Kastelenrijk die pas te laat activeerden en waarbij de audio haperde)
- Mist effecten compleet uitgeschakeld (hier zou nog aan gewerkt worden en zouden snel terug verwacht mogen worden)
- Ee schijnt een fel licht een stuk de Sterrentunnel in vanuit de Elfentuin, dat is jammer
- Het lichtplan in het Zompenwoud is momenteel iets té dynamisch naar mijn smaak. Zo wisselt het nu zo’n 3 of 4 keer van dag naar nacht (of wat het idee hier ook achter was) en zijn de overgangen vrij abrupt. Als de timing hiervan wat meer uitgerekt zou worden (zoals voor het onderhoud) wordt dit wat subtieler en zou je de hele cyclus 1 keer toch kunnen zien tijdens de afdaling
- De finale had voorheen op de vloer wat flitsen (blauw?) licht, wat nu met een LED balk geprobeerd is te moderniseren. Dit is niet helemaal geslaagd vind ik, wellicht dat dit met mist beter uit de verf komt
- Het ontwaken met fel, blauw licht en mist (die ontbrak) was eveneens gemoderniseerd maar deed verder niets. Bleef aan staan. Ik heb dit nooit een overtuigend effect gevonden, maar zo zonder programmering en mist lijkt het helemaal nergens op. Buiten dat zie je alle techniek hiervan vol in het zicht hangen. Dit mag van mij compleet verdwijnen
Al met al een mooie opknapbeurt. De tijdelijke oplossing met projecties in de Hemelburchten scene vond ik verrassend leuk. Benieuwd of dit (in aangepaste vorm) blijft zodra de decors zijn hersteld. Graphics zagen er wat snel geknutseld uit, maar mits beter uitgewerkt zou dit misschien wel een leuke toevoeging kunnen zijn.
Ondanks dat er zo’n 6 miljoen is besteed voelt het toch als een lapmiddel om de levensduur van Droomvlucht in de huidige vorm wat te rekken. Vooral omdat een aantal grote pijnpunten niet zijn aangepakt. Zoals de wachtrij, het station, doeken in scenes of het piepend en puffend ritsysteem. Ik denk dat als de storm die Spookslot vorig jaar heeft veroorzaakt niet zo heftig was geweest dat we mogelijk een herbouw/re-imagining hadden gezien voor 2030 (na opening uitbreiding wellicht). Die zal er in de toekomst zeker wel komen, want dit systeem heeft niet het eeuwige leven natuurlijk en het is na al die jaren nog steeds de favoriete attractie van verre weg de meeste bezoekers. Maar die zal met deze mooie oplapbeurt wel met een aantal jaren zijn uitgesteld.