Gek genoeg vind ik dat uitstekend bij Pasen horen, gezien het het feest van de vruchtbaarheid o.a. is.
Het hele etiket 'klimaatneutraal' is wat mij betreft bijna onmogelijk. Kijk naar voedsel en hygiene, hoe ga je daar ooit binnen 8 jaar een compleet systeem neerzetten?
Voor een simpel patatje zou je dan een eigen veld moeten hebben waar aardappels groeien. Die aardappels zou je dan weer moeten voeden met mest die je zelf voor handen hebt. Het ploegen en ophalen zou met machines moeten gebeuren die zuiver op zonne-energie werken. Het vet zou je moeten gebruiken wat in huis komt. En ga zo maar door.
Souvenirs kunnen duurzaam en goedkoop zijn. Dat heeft de Efteling in het verleden al bewezen met koffiemokken die je er bij kreeg. Je zou naar een systeem kunnen gaan waar je koffie goedkoper is wanneer je zelf een mok hebt mee genomen. Of dat je korting krijgt bij de toegang (bijv eerste kopje gratis als bon bij het laten zien van zelf mee genomen spul).
Koffie an sich is ook een lastig product mbt het milieu. Het is gewoon heel complex, maar je kan bij de basis best wel slagvaardig zijn.
De duurzaamheid was vroeger bij de Efteling als het gaat om eten natuurlijk er veel meer. Iedereen nam zijn eigen eten mee en picknickte ergens. Iets kopen in het park zelf om te eten was eerder een luxe wat je kon permitteren als je veel geld had.
Wmb is die langnek volledig duurzaam, want hergebruik mits kwalitatief goed. Waar het vooral steekt is dat je er waarschijnlijk nooit echt langer dan 8 uur van zal gaan genieten en het is vooral de hoeveelheden aan gebruik.
De prijs helpt hier ook aan mee. Wat dat betreft kan je beter exclusiever te werk gaan met hogere prijzen voor souvenirs. Een mooie kaart van de wereld van de Efteling die net iets verder gaat dan die van de jaren '80 aan detail. Posters. Eenmalige digitalte toegang tot ontwerpen die kunnen worden ge3dprint.
Je kan juist heel creatief zijn met het verzinnen hier van ( mijn voorbeelden zijn niet creatief, laat dat duidelijk zijn) .