Het is absoluut waar dat de merchandise nog een van de (weinige) onderdelen van de Efteling is waar de duurzaamheidsvisie niet bepaald wordt nageleefd. Wat dat betreft vind ik de kritiek op het huidige assortiment van souvenirs ook zeker terecht. Ik vind het echter wel onzin om hierdoor direct te zeggen dat de Efteling als geheel dus heel slecht bezig is met duurzaamheid, want dat is volgens mij echt niet waar.
Maar in het teken van duurzaamheid en zeker in het kader van de Eftelings eigen standpunten is het huidige souvenirsbeleid wel iets wat op termijn absoluut moet veranderen. Ik denk ook dat de Efteling hier echt een voorbeeldfunctie kan innemen als ze dit groots durven aan te pakken en de handen in een slaan met externe partijen. Ik zie een uitgebreide duurzame kledinglijn voor me, stijvolle drinkbekers en lunchboxen, tassen, zeepjes met geuren uit attracties, noem maar op. Of hoe vet zou zijn als de Efteling veel vaker oude onderdelen uit attracties zou upcyclen? Alleen al met al dat oude hout van JedD kun je flink wat hebbedingetjes produceren.
Het is alleen wel een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. Duurzame producten ontwikkelen is gewoon echt heel erg complex (vandaar de suggestie om met externe partijen in zee te gaan) en kost tijd. Zeker als je heel je assortiment wil verduurzamen. En het grote vraagstuk: wat te doen met de wegwerp zooi? Alle bovengenoemde voorbeelden zijn natuurlijk gebruiksvoorwerpen die een langere tijd mee gaan, als deze van kwaliteit zijn zullen klanten hier ook zonder problemen wat meer voor betalen. Maar ik denk stiekem dat de Efteling veel meer verdiend aan al hun goedkope meuk, denk aan alle kindertjes met JedD zwaarden, elfenveluegeltjes en Raveleijnhelmen zeg maar. Zoals eerdere reacties als aangaven is
dat eigenlijk niet duurzaam te krijgen, zelfs als de productie 100% verantwoord is, omdat deze dingen toch vaak na 1 bezoek worden weggegooid. Daar naast verkoopt dit prul ook alleen maar omdat het zo goedkoop is.
Ik zou de Efteling enorm waarderen als ze morgen alle plastic meuk uit de schappen zouden halen, maar snap ook dat dit niet zomaar gaat. Totdat er een echte ommezwaai van het assortiment komt kan ik me echt niet storen aan een opblaaslangnek meer of minder. Wel hoop ik dat ze in de nabije toekomst echt werk gaan maken van een duurzame collectie souvenirs, want dat is gewoon nodig, maar dat geldt voor de hele branch. Het zou gewoon super tof zijn als de Efteling daarmee voorop kan lopen.