Een week of twee geleden zijn we benaderd door Omroep Flevoland voor een item dat uitgezonden wordt op NPO2: Expeditie Nederland (waarvoor tevens dank aan Wessel Wit van Looopings).
Omroep Max omschrijft het programma als volgt:
Regionale verslaggevers duiken in uiteenlopende thema's. Rond deze thema's gaan ze op zoek naar bijzondere, spraakmakende en ontroerende verhalen. En zo schetsen zij een eigen beeld van Nederland. Wat zijn de verschillen tussen de provincies? En wat houdt mensen bezig?
Kortom: Omroep Max en Omroep Flevoland hebben voor het item “Snelheid” de handen ineengeslagen, en waar kon dit item beter worden gefilmd dan in Walibi? Vanuit het team hebben Marvin en ik toegezegd mee te werken en gistermiddag was het tijd voor de opnames! En ter voorbereiding op de uitzending, hier dan ook nog even een kort verslagje van dit fijne middagje.
Gisteren om een uur of 1 werden we bij de poort opgewacht door presentator/reporter Jaap en cameraman Ralph. Na een korte kennismaking zijn we samen met Marco (marketeer bij Walibi) het park ingegaan en hebben we de eerste shots gemaakt in het entreegebied om vervolgens door te lopen naar Lost Gravity: Marvins favoriet voor het item van vandaag.
Lost Gravity is natuurlijk een best unieke baan: het baanverloop, die heerlijke firstdrop, en een mooi aantal inversies maken van een redelijk compacte layout een fijne combinatie van krankzinnigheid en fijne G-krachten.
Voordat we hier instapten was het voor ons eerst even tijd om Jaap te laten wennen, maar ook een Xpress was een stapje te ver, dus ging zijn voorkeur (niet de onze 😉 ) uit naar Drako. Natuurlijk had hij ook wel door dat dit niet was waarvoor we kwamen, dus werd het al gauw tijd voor de shots en de onride bij Lost Gravity. Marvin kreeg hier het vragenvuur van Jaap te verduren, en na een heerlijke rit op de baan zat het eerste deel van de middag er ook al weer op.
Het tweede deel was bij mijn persoonlijke favoriet: Untamed. Het was voor mij eerst wel even de vraag of ik hier voor ging of voor Goliath, maar ik was blij met de keuze die ik had gemaakt. We hebben later nog even Goliath gedaan, maar vergeleken met Untamed voelt het toch wat flauwtjes (en dat terwijl Goliath natuurlijk een fantastische coaster is).
Ook bij Untamed hadden we eenzelfde moment: eerst nam Jaap zijn interview met mij af, waarna we samen plaatsnamen in het op een na achterste karretje, en wat leuk om te zien hoe iemand die 15 jaar niet in een achtbaan heeft gezeten dit ‘ongetemde beest’ ervaart.
Beide coasters (en Drako) zijn onride ook met een GoPro gefilmd, want daar was de grote camera natuurlijk toch echt wat te groot voor.
Na wat laatste shots en voiceovers hebben we afscheid genomen van elkaar en hebben we nog even de rest van de coasters gepakt. Zo was de lancering van Xpress weer genieten, is Condor met de nieuwe treinen alsnog verrassend ruw naar onze mening, is de cobraroll van Speed of Sound nog steeds geen plezier (en ontbrak helaas de onride audio), en levert Goliath nog steeds een heerlijke (maar niet overdonderende) rit.
We hebben vooralsnog geen idee hoe de uitzending gaat worden, maar we zijn er wel ontzettend benieuwd naar! Wij zitten op 28 april ‘s avonds om half 8 met onze ogen gericht op NPO2!