R013 Ik snap het punt van de PortAventura-critici wel hoor. Het oorspronkelijke park is echt weergaloos goed ontworpen, verrassende zichten, slimme overgangen tussen gebieden, toffe attracties. Veel van toevoegingen die erna geplaatst zijn halen dat niveau toch echt niet.
Ik ben enorm fan van Shambala als achtbaan, het is mijn favoriete B&M. Qua aankleding is hij ook prima, maar het is gewoon wat minder verfijnd allemaal dan de aankleding van de oudere attracties. Het pad van Shambala langs Angkor richting Sesame Street is nog niet half zo mooi aangelegd en doordacht dan de padenstructuur van het hoofdpark. Angkor zelf is prachtig, maar doet toaal niks met de zichtlijnen en structuur van het oorsprinkelijke park. Furious Baco is echt een flinke doorbreking van het idyllische Mediterrana-gebied... Stomme locatie voor die achtbaan (zeker als je de wachttijden in de ochtend ziet), hoewel hij redelijk goed ingepast is. En je zegt zelf al dat Polynesia een prachtig themagebied is, maar dat is voor de helft opgeofferd voor de felle kleurtjes van Sesame Street.
Kotrom: de nieuwe uitbreidingen van PortAventura zijn nog steeds bovengemiddeld goed, maar niet zo weergaloos als het oorspronkelijke park was. Zelf vind ik dat ook jammer, maar ik stoor me er niet zo veel aan dat ik vind dat het park er veel slechter van wordt. Dus ja, ik snap het als je zegt dat het niveau de laatste jaren veel lager ligt dan het oorspronkelijke park, maar wat mij betreft zegt dat meer over het oorspronkelijke niveau dan over het huidige. Er worden in dat resort nog steeds attracties neergezet van een niveau waar de meeste parken in Europa alleen maar van kunnen dromen. Street Mission is een toffe dark ride, die bovendien heel knap een superbrede doelgroep aanspreekt. Shambala is tof, Angkor is tof, ik vind Huracan Condor ook gewoon tof. En dat staat dan allemaal in een park met een prachtige basis als een van de best ontworpen attractieparken in de wereld.
Dus ja, ondanks dat ik de kritiek snap vind ik PortAventura, inclusief al zijn nieuwe toevoegingen, gewoon een heel gaaf park met een ontzettend hoog niveau van attracties en thematisering. Ultiem vakantiegevoel, zeker met die heerlijke (en vrij goedkope) resorthotels eromheen. Operations zijn wel een heel (heeeeel) groot minpunt, en dat 'tweede park' van Ferrariland is een lachertje (prima als themagebied, hoewel die steenvlakte wel mijlenver van het ontwerpniveau van het hoofdpark af ligt), maar verder vind ik PortAventura een van de topparken van Europa.