Heb het boek vandaag uitgelezen. Het is een mooi en compleet (zo op het oog) verzamelwerk geworden over de eerste vijfentwintig jaar. Ik vond de aanloop naar de opening uitermate interessant naar hoeveel onderzoek en bezoek men heeft afgelegd in de jaren van voorbereiding. Wat mijn afdronk is dat Toverland een familiebedrijf is dat niet bang is te blijven investeren, ze goede en slimme om zich heen hebben kunnen verzamelen en dat ze niet bang zijn het roer radicaal om te gooien als dat beter is voor het bedrijf.
Eind zeros, begin jaren tien had het park een naam opgebouwd van allerlei grootse plannen aankondigen of presenteren, maar kwam het er nooit van. Met dit boek wordt wel een iets beter beeld geschetst van wat er in die jaren allemaal op de achtergrond speelde. Ook mooi de openheid dat Jean Sr en Caroline uit elkaar waren gegroeid op zakelijk gebied en dat het daarom tijd was een stap terug te doen. En wat me opvalt in al het materiaal dat in het boek staat is de groei die men heeft doorgemaakt qua professionalering. Als je dan folders en foto’s uit de begintijd ziet en je ziet wat men tegenwoordig doet is dat echt een verschil van dag en nacht. Toverland heeft bij mij altijd wel een beetje de gunfactor gehad en dit boek heeft dat alleen maar groter gemaakt.