Ik denk dat het voornamelijk met personeel te maken heeft inderdaad. Dat is al tijden een probleem en daarnaast is personeel ook gewoon je duurste kostenpost. Als je daarin dus iets kunt minderen, is dat een logische keus.
Dat het het laatste uur vaak is uitgestorven, kan komen doordat het park nog niet dagvullend is óf dat mensen ver moeten reizen en dus eerder vertrekken. Dat laatste kan opgelost worden door z.s.m. een resort te openen en deze strak in de markt te zetten qua pricing. Dan geef je mensen de kans om die reis over te slaan en dus langer in het park te blijven. De extra omzet die je dan genereert uit de logies en extra F&B en merchandise, kan eventuele kosten goed dekken.
Enige nadeel is wel; als je een resort opent en je houdt vast aan deze openingstijden in het laagseizoen, moet je wel iets te bieden hebben wanneer mensen dus niet meer het park in kunnen. Dat is een van de grootste uitdagingen die enkel Disney en Europa-Park echt goed hebben getackeld denk ik. Ik ben dus benieuwd wat Toverland daarin bedenkt.