Allereerst moet ik @Meint even bedanken. Want dankzij zijn vraag hebben wij een filmpje voor TPS een beetje kunnen bijsturen. Wij zochten nog een specifiek onderwerp om wat meer centraal te zetten bij een shoot. Toevallig zijn wij op zeer korte termijn bij een fabrikant op bezoek vanwege een project dat we aan het filmen zijn. En kunnen wij wat meer vertellen over NDT onderzoeken (ook geen idee wat het is op dit moment) en stress op verbindingen en lassen. Dus we gaan hier gewoon een soort van TPS over uitbrengen. 🙂 De vraag kwam op het juiste moment. Overigens weet ik dat mensen ooit vroegen over zand en supports. Ook dat komt echt ooit nog wel. Even juiste haakje vinden.
Tegelijkertijd:
Slalamander Ik heb het even nagevraagd. En je antwoord is eigenlijk best al correct. Maar ook @SvenDonut geeft hier al iets slims aan. De wielbelasting van een B&M is stukken hoger dan bij een gemiddelde andere coaster. Dus meer stress op de verbindingen en lassen.
Het probleem bij veel achtbanen zit hem ook bij die verbindingen en de lassen. En die gaan gewoon maar een x aantal keer mee. En dat gaat ook met nieuwe technieken nu niet heel veel veranderen. Ofwel; een Hulk kun je over een x aantal jaar weer volledig retracken. En eigenlijk ben ik nu @Slalamander volledig aan het herhalen. Echter met 1 nuance. Het probleem bij achtbanen zitten hem echt veel meer in verbindingen en de lassen binnen de tracks. Niet zozeer op het ijzer zelf. En het heeft echt te maken met het aantal keer dat een trein eroverheen rijdt. Lang saai verhaal met termen die ik zelf niet snap. Maar B&M lost het al wel op door de treinen lichter te maken. Maar als je als bedrijf gewoon zwaardere treinen wilt, tja. Dan weet je ook dat je over 16-20 jaar weer kan retracken. En dan heb ik het hier vooral over The Hulk.
In ieder geval vonden 'we' het een interessant genoeg onderwerp om eens te bespreken met kenners. Want het is best een ingewikkeld antwoord op een vrij simpele vraag. Daarom gaan we in 1 van onze opkomende specials specifiek iets meer over proberen te vertellen. Release zal wel rond juni pas zijn ivm contractuele afspraken.
Wat @Jules nog zegt klopt ook. Maar vergeet niet dat bij talloze stalen achtbanen in de omgeving ook al delen baan en lassen zijn vervangen. Maar dat valt wat minder op.