Het is mei 2019. Lars (Unbelievelars) en ik hadden 1 doel samen en dat is: alle Disney parken ter wereld bezoeken. Aangezien ik nog naar Tokyo moest, en Lars naar Hong Kong en Shanghai was het plan dan al snel klaar. 3 weken lang reizen door Azië via Hong Kong, Shanghai en Tokyo. Natuurlijk vallen er in deze steden nog veel meer te beleven dan Disney. Daarom nu door naar 1 van de nieuwste parken op deze aardbol.
China, het land waar alles groter moet, de pretparken als paddestoelen uit de grond schieten en achtbanen als klimop in het landschap verschijnen. Maar betekenen deze ontwikkelingen ook dat er iets van hoge kwaliteit wordt neergeplant?
Sinds november 2018 is onze planeet een nieuwe pretpark rijker genaamd: Haichang Ocean Park gelegen in het ‘pittoreske’ Shanghai. Al hoewel, als je dacht dat Disney uit de slag lag: dit park is nog een kleine 2 uurtjes reizen vanuit de stad en ligt letterlijk ergens in the middle of nowhere. Het afgelopen jaar heb ik uitvoerig de bouw gevolgd en lagen de verwachtingen hooggespannen: zou dit een grote concurrent van Disney worden? Een oorlog ontketenen zoals deze zo mooi wordt gevochten in Orlando? Wij gaan het meemaken!
Wanneer je het entreegebied nadert valt gelijk de grootsheid van aanpak op. De gigantische orka standbeelden, fonteinen, en hordes chinezen laten je maar een ding zeggen: WOW! De mensenmassa doet denken aan de rij die iedere dag voor Shanghai Disneyland staat, maar je bent aanzienlijk sneller binnen dan dat je zou verwachten.
Nadeel van het park is dat, in tegenstelling tot de andere toeristische attracties in Shanghai, alles in het Chinees is en niemand spreekt ook maar 1 woord engels. Show tijden zijn niet uit uit te vogelen. Wanneer we een medewerker van de klantenservice aanspreken, naar de orka op de plattegrond wijzen en daarna naar onze horloge: snapt ze nog steeds niet wat we bedoelen. Dan maar zelf op onderzoek uitgaan.
Het is heerlijk om voor de verandering een keer een park geheel blanco binnen te lopen. Van dit park staan nog nagenoeg geen trip reports online of filmpjes op youtube, waardoor wij (buiten de bouwfoto’s om) niet wisten wat te verwachten. Op het binnenplein maak je gelijk kennis met de enige achtbaan in het park: een Intamin blitz coaster, maar daarover later meer.
De dieren
Voor het eerst in de historie van China, kunnen de chinezen naar een show van orka’s kijken en ik kan dit dan ook met 1 woord omschrijven: treurig. Ik wil hier geen discussie uitlokken maar toen we na ons bezoek erachter kwamen dat deze dieren 3 jaar geleden zijn gevangen uit het wild in Rusland en sindsdien rond zwemmen in het kleinste orka bassin wat ik ooit heb gezien, word ik daar niet heel vrolijk van. De chinezen daar en tegen gingen helemaal uit hun plaat: bij iedere sprong vlogen de iPhones en iPads de lucht in, en ook verbaal was het een explosie van ooooh’s en aaaah’s.
De andere aquariums hebben niet echt indruk op ons gemaakt. Ze waren vooral heel …. klein. Het waren (op een paar uitzonderingen daar gelaten) vierkante fantasieloze bakken zonder aankleding, koraal of planten waar dan een diersoort tentoon werd gesteld. Ook werd er reclame gemaakt voor een walvishaai maar die was nergens te bekennen. Ik ben er niet achter kunnen komen of die nog moet komen of al is overleden. Tevens het ergste was het verblijf van de sneeuwwolven van 3 bij 3 waar in het midden een hamsterwiel stond zodat de wolf daar maar rondjes in kon rennen. De verblijven waren zó zielig dat we er zelfs zo goed als geen foto’s van hebben gemaakt. Het is jammer om te zien dat een gloednieuw park het niet even anders aanpakt. Een week eerder waren we in Chimelong Ocean Kingdom waar we helemaal werden weg geblazen door de extreem grote aquaria en dierenverblijven (maar daarover later meer in een tripreport van Lars), dus het kan wel in China, waarom hier dan niet? De Chinese bezoekers liggen er niet wakker van, in tegendeel die staan rijendik voor de verblijven!
De attracties
Laten we het negatieve vergeten en doorgaan naar het positieve. Het park kent een aantal unieke attracties!
De grootste dark ride van het park! Wat zouden we gaan aantreffen? Het bleek een soort Spiderman achtige attractie te zijn met schermen, real life props en echte aquaria! De rit is gefocust op een zeemeermin en haar onderwatervrienden, een eigen IP waaraan het park zichtbaar hard werkt om deze populair te laten worden. En eerlijk is eerlijk: de animatie ziet er gelikt uit!
De combinatie van schermende echte decors en aquaria is naar mijn weten uniek en de rit duur is verassend lang. De kwaliteit van de audio en schermen laat af en toe aan de wensen over, maar dit zien we door de vingers. Voor een park als dit vond ik het een amusante attractie. Enig minpunt zoals in nagenoeg ieder chinees park: er wordt hier doorgewerkt als dikke stront in een trechter. Van het dubbele instap station wordt natuurlijk maar 1 kant gebruikt en de dispatch tijden zijn ook om te huilen. Er stonden dan ook 8 karretjes klaar in het station, en dat met een wachtrij tussen de 45-60 minuten.
Het is tijd voor de enige achtbaan in het park. En voordat ik ook maar 1 ritje heb gemaakt wist ik al dat ik fan zou zijn. De Intamin Blitz banen behoren tot een van mijn favoriete: de kracht, souplesse en richtingswisselingen maken al deze banen tot toppertjes. Maar natuurlijk moesten we 1 ding overleven voordat we in deze ‘thunder dolphin’ mochten stappen: de geweldige operations. Met 1 trein op de baan bedroeg de wachtrij een kleine anderhalf uur, maar ondanks dat stelt de baan niet teleur. Je begint met een krachtige lancering, gevolgd door een ejector airtime tophat, lekkere bochten, fijne airtime en om het af te maken een 2de lancering en cheetah hunt achtige bochtjes. Een topper van een Intamin die in heel veel parken niet verkeerd zou staan!
Kabelbanen en China gaan hand in hand samen. Nergens zijn we in 3 weken tijd zoveel in een kabelbaan geweest als in dit land, en ook hier mocht deze niet ontbreken. De 2 uiteinde van het park werden verbonden door een staalkabel en z’n cabines. Een leuke weliswaar korte rit volgt en eindigt in wat in eerste opzicht lijkt op een vulkaanbroer uit Disneysea.
Helaas is deze van binnen niet afgewerkt en stap je uit in een loods en moet je met de brandtrap naar beneden om de vulkaan te verlaten. Gelukkig ziet het er van de buitenkant wel erg mooi en indrukwekkend uit!
Maar het allerbeste bewaren we tot het laatste: de langste banden rapid ter wereld! Deze wereldattractie is gebouwd door Whitewater West, meer dan een kilometer lang en net 2 dagen open, maar al de hele dag in storing. Het was ontzettend spannend of het publiek er nog in zou kunnen gaan maar rond 16:00 ging het stoplicht op groen! Wat volgde zijn 12 hilarische minuten.
In deze attractie is geen mogelijkheid om droog te blijven. Waar vergelijkbare attracties alleen de slide hebben als hoogtepunt, zijn hier de vaarstukjes zo nat en wild, dat je al doorweekt bent voordat je 1 lift hill hebt gezien. Met 4 glijbaan secties en een spetterend einde in de vorm van een halfpipe doet deze rapid/glijbaan alles waar het voor bedoelt is. De baan is zo nat dat er een laag water van ongeveer 30 cm in onze boot stond: en wij snapte al niet waarom ons geadviseerd werd de schoenen uit te doen. ‘’Wij zijn geen aanstellers zoals die chinezen met 10 poncho’s en regenbroeken’’ werd nog gezegd voordat we instapten. Deze attractie is het hoogtepunt van het park, en zeker waard om hier lang voor in de rij te staan. Er zijn wel nog wat kinderziektes op te lossen, zoals die laag water van 30 cm loopt niet weg wanneer de boot uit het water wordt getild. Dus de volgende mensen mogen in het zwembadje van ons plaatsnemen wat wij hadden veroorzaakt met ons ritje.
Hier nog een on/offride van de rapid die we hebben geschoten!
Conclusie
De theming is van de buitenkant vaak van wereldniveau. Het grote plaatje is prachtig en van veraf behoort het zeker tot de toppers in de pretpark wereld. Toch wil ik nog even een kanttekening plaatsen. Op foto’s en vergezichten zit het park er prachtig en gelikt uit, maar van dichtbij zet ik toch echt grote vraagtekens. Door de dag door dit park te hebben gelopen kan ik het er het volgende over zeggen. Je koopt een meloen bij de supermarkt. Van de buitenkant ziet het er prachtig uit, Disney kwaliteit zou je het kunnen noemen! Maar de schil zegt niks hoe de meloen er van de binnenkant uit gaat zien. Wanneer je hem open snijdt valt het toch een beetje tegen. Niet zo lekker en zo mooi als je zou verwachten van de schil: Happy Valley kwaliteit! ‘We willen wel maar het lukt niet’.
Na 6 maanden zijn gebouwen al helemaal vaal, laat het stukwerk los en zitten er gaten in looppaden. Ook is de capaciteit bij de attracties voor een gloednieuw park met wereldambities beneden alle peil en zien de gebouwen/vulkaan er van dichtbij een beetje plastic uit. Dit report is geen klaagzang, laat ik voorop stellen dat ik een ontzettend leuke dag heb gehad. Maar ik vind dat je z’n nieuw park wat groots is geopend best onder een vergrootglas mag leggen. Mij zul je er niet meer zo heel snel zien maar ben je er nog nooit geweest? Ga zeker een kijkje nemen! Er staan unieke attracties en de theming is zeker vaak prachtig. Alleen de rapid of de Intamin zijn het treinritje al waard 😉
Bryan
Reacties of tips: graag!🙂