Vrijdag 25 februari 2022 was mijn allereerste bezoek aan Plopsa Station, een klein maar geinig park gelegen bij het Centraal Station van Antwerpen. Hieronder bespreek ik mijn (niet perse chronologische) ervaring en geef ik gelijk een kleine review van alle attracties die ik heb gedaan.
Achtergrond
Plopsa Station ging oorspronkelijk door het leven als het minder succesvolle Comic Station, een park waar ik zelf nooit naartoe ben geweest omdat het mij gewoon helemaal niet aansprak. Het had weinig kleur en voor zover ik me kan herinneren was het ook redelijk duur. De eerste keer dat ik ook maar in de buurt van de ingang kwam was ook alweer een aantal jaar geleden, dus in die tijd ging er natuurlijk veel veranderen.
Twee jaar geleden - toen ik nog op de middelbare school zat - kwam ik vrijwel nooit in Antwerpen; ik had er simpelweg niets te zoeken. Fastforward naar het heden en ik zit op de Universiteit, waar ik elke schooldag naartoe ga op mijn elektrische fiets (ongeveer een uurtje heen en een uurtje terug). Aangezien de campus verder ligt dan Antwerpen Centraal passeer ik (bij wijze van spreken) elke keer Plopsa Station, met de opbouw ging ik dan ook elke week een keertje langs om bouwupdate-foto's te nemen van de eerste grote hal. Want ja, als pretparkfanaat moet je iets als er geen ander pretpark in de buurt is waar je met je fiets op minder dan een uur kan geraken...
Toen de bouw voltooiing naderde zag het er echt al véél beter uit dan hoe ik het me herinnerde van Comic Station, maar ik wist nog niet zeker of ik er wel naartoe zou gaan omdat ik nog geen foto's had gezien van de binnenkant. Nadat deze uiteindelijk online kwamen wist ik dat ik er op z'n minst één keer naartoe moest gaan om te kijken wat Plopsa heeft neergezet. Ik was ook al aan het overwegen om een Funcard aan te schaffen zodat ik kon gaan wanneer ik wou, maar dat ging afhangen van de eerste reviews en mijn examens...
Vrijdag 18/02/2022
De eerste reviews waren al lang binnen, examens zijn al een hele tijd gedaan en goed verlopen en op mijn lessenrooster staat dat ik tussen 10:30 en 16:00 geen les heb op vrijdagen! Tijd om een bezoekje te brengen op vrijdag 18/02/2022! Oh... wacht... een storm met rukwinden van over de 100 km/h - waar ik door zou moeten fietsen als ik er na de middag zou vertrekken - besloot opeens heel het land overhoop te halen... Dan maar de week erna! Gelukkig ben ik vrijdag 25/02/2022 wél kunnen gaan en ja hoor, ik heb gelijk een Funcard aangeschaft! Voor maar 99,99 euro kon ik het niet laten liggen...
Het begin van het begin: een abonnement aanschaffen
In Antwerpen communiceren is niet altijd even makkelijk, maar na een paar keer herhalen wat ik bedoelde begonnen de 2 medewerksters met het maken van mijn eigen abonnement, al had ik me de procedure wel iets anders voorgesteld... Een abonnement voor Plopsa koop je net zoals een gewoon ticket, alleen moet je er op een gegeven moment wel voor bukken.
Je foto werd genomen door een gat in het raam van de kassa. Of dit nu was vanwege de coronamaatregelen of gewoon omdat ze de camera niet mee naar buiten konden nemen weet ik niet, maar het resultaat was daarom wel niet énorm goed gelukt. Het was ook niet mogelijk om je foto te controleren, dus al stond je met je slechtste kapsel op moest je het er maar mee doen.
Gelukkig is het maar een pasfoto die vrijwel niemand buiten de medewerker van de ingang moet zien, dus echt een enorme ramp is het natuurlijk niet. Ik heb nu in ieder geval een mooie roze funcard waarmee ik in alle Plopsaparken binnenkan en vele voordelen heb op andere parken, dus ik zou eigenlijk niet mogen klagen!
Het begin
Na even leuk zwaaien naar Bumba die achter de ingang stond ging ik naar beneden voor een lockertje. Ik had namelijk mijn schoolspullen bij, waaronder mijn laptop die ik liever niet overal mee naartoe wou sleuren en onbemand wou achterlaten (en al zeker niet in Antwerpen). Ik viel bijna flauw... 2 euro voor een lockertje waarbij je telkens opnieuw geld moet inwerpen als je hem opnieuw opent... ik laat de volgende keer wel gewoon mijn laptop thuis.
Gelukkig waren de lockertjes wel groot genoeg en kon ik mijn laptop en andere spullen er goed in kwijt. Dus na wat geld wisselen bij de kassa omdat je enkel met 2 euro muntstukken kon betalen én 3 keer dubbelchecken of ik niets wat ik in het lockertje had gestopt nodig had voor de rest van mijn bezoek kon ik verder met verkennen.
Terwijl ik naar de eerste attractie wandelde viel er mij al gelijk iets op: het was énorm rustig. Het was dan ook maar gewoon een vrijdagmiddag, maar als dit elke weekdag zo is vroeg ik me wel af of dit wel zo'n succes zou blijven...
De Razende Race
Eerste attractie op de planning: De Razende Race. Deze Zamperla Speedway is de nieuwste toevoeging van het park en aangezien ik nog nooit zo'n ding had gedaan was ik zeer benieuwd! Wat bleek, ik was lichtelijk teleurgesteld... Niet omdat het een slechte attractie was, maar omdat er gepland onderhoud werd uitgevoerd (waarvan niets op de website stond) en ik er dus helemaal niet in kon.
Was dat een ramp? Zeker niet! Ik heb toch een abonnement dus ik ga gewoon lekker volgende vrijdag terug om deze attractie uit te proberen! Daarnaast heb ik ook een paar leuke nerd-shots kunnen maken van de voertuigjes, die lagen namelijk op hun zij bij de ingang.
Dan maar naar de volgende...
Naast De Razende Race vind je een attractie gethematiseerd naar de cowboy die sneller is dan zijn schaduw; Lucky Luke Express. Hierover had ik al goede dingen gehoord, dus ik ging vol enthousiasme naar de wachtr... He! Ook al dicht! Hoe dan? Nou... daar kom ik straks op terug.
Uiteindelijk heb ik deze attractie wel een paar keer kunnen doen. Ik vond het niet geweldig, maar ook niet slecht. Het is een leuk ding en het voelt natuurlijk machtig om op het scorebord te staan (ik was niet eerste hoor daar niet van), maar de manier waarop je punten krijgt deed me wel even aan mijn haar krabben uit verwarring. Of je nu wel of niet een doelwit raakt, zolang je je geweer voelt trillen krijg je punten. Uiteindelijk is het natuurlijk ook maar een attractie met kinderen als doelgroep, dus ik moet gewoon een betere strategie zoeken om nog hoger op dat scorebord te komen.
Ik ben degene met een score van 17770
Wickie's Valtoren
De tweede "bucket-list" attractie van het park was Wickie's Valtoren, een attractie die oorsponkelijk gethematiseerd was naar de Kiekeboes met een paar euhm... interessante scènes met Fanny Kiekeboe om het maar even zo te noemen 👀. Ik vond de attractie zoals hij er nu staat vermakelijker dan Valtoren in Plopsaland De Panne, maar niet vermakelijker dan Tikal in Phantasialand.
De twee grootste problemen die ik heb met deze attractie zijn het ritprogramma en de film die ze afspelen. Het ritprogramma bestaat eigenlijk enkel uit dezelfde beweging die zich gewoon constant herhaalt, wat na een tijd best saai wordt door de eentonigheid. De film op het scherm... dat is een ander level van cringe. Ik mag hopen dat dit een tijdelijke animatie is terwijl ze bezig zijn aan een nieuwe, want dit voelde écht alsof ze er gewoon iets in moesten zetten omdat ze het anders niet op tijd open kregen.
Geen verhaal, geen dialoog, geen extra effecten buiten een beetje geluid,... gewoon een schip in de storm. Wickie staat een beetje onnozel te bewegen en zwaaien op het dek, en de 2 karakters in en op de mast doen eigenlijk nog minder. Deze attractie heeft véél meer potentieel dan ze nu gebruiken en dat vind ik echt enorm zonde. Ook hilarisch dat dat ding OTSR's heeft, want zo hard dropt die nu ook weer niet... gelukkig wel hard genoeg om me aan het lachen te krijgen, maar niet hard genoeg om het een tweede bezoek te geven op dezelfde dag.
Het Smurfenavontuur
In deze interactieve darkride moet je met je toverstaf mikken op dingen op het scherm om spullen te verzamelen, boobytraps uit te schakelen, vleermuizen weg te jagen en vuurwerk af te steken. Ik heb alleen geen idee wat ik er van moet vinden... Het zijn een beetje dezelfde problemen die ik heb met de 2 vorige besproken attracties; van het puntensysteem snap ik geen drol en het is eigenlijk best een saaie en ook vooral korte attractie.
De filmpjes die ze afspelen zijn geinig en het is leuk als je op het scorebord kan staan, maar daar stopt het eigenlijk wel. Er mag gewoon ieeetsje meer spanning inzitten, het heet tenslotte ook "Smurfenavontuur"... Dit lijkt me makkelijk op te lossen met wat achtergrondmuziek, maar ook met andere audio in het algemeen. Dit is natuurlijk niet om te zeggen dat de stemacteur van de attractie een slechte job heeft gedaan, maar het is gewoon veel te droog... Wat je moet doen en wat er gebeurt wordt gezegd zonder echt goede intonatie, maar gewoon alsof het een doodnormale situatie is.
Tollembeek Tour
Eén van de attracties waar ik me goed in heb kunnen vermaken was de Tollembeek Tour, gethematiseerd naar Urbanus en zijn vrienden. Deze funhouse had leuke interactieve elementen, waaronder de typische bewegende trap en draaitrommel.
Voor elke hindernis was er ook een alternatieve route, maar ik ben een grote jongen en ik ga gewoon lekker op de loopband! Klein probleempje; tweede keer dat ik er in ging was ik los vergeten dat er op het einde van de loopband een verlaging zat, dus ik viel bijna op de grond. Goed opletten dus! Kon helaas geen handstand doen in de draaitrommel, daar zit een veiligheid op voor als deze te zwaar belast wordt.
Fanny Kiekeboe Dressing: verhaaltjestijd!
Oh my god wat heb ik me hier vermaakt! Nog geen kwart van een dag mijn abonnement en ik ben al alles aan het overhoop halen. De eerste keer toen ik deze interactieve "attractie" passeerde tekende ik gewoon iets kleins en onschuldig en ging ik verder om andere attracties te doen, maar toen ik er nadien nog eens langs kwam viel me iets op... 1 van de 2 schermen had het menu open staan!
Aangezien het park vrijwel uitgestorven was en geen enkele medewerker zicht had op de attractie was dit natuurlijk mijn moment om er even flink mee te prutsen om te kijken wat ik allemaal kon uitspoken met dat scherm. Op het ene scherm stond de browser nog open, dus ik ging even kijken of ik wat dingen kon opzoeken. Helaas was dat niet mogelijk; het internet stond uit, en zonder internet kan je vrij weinig. Andere instellingen had ik dus ook niet veel aan, maar dat was nog niet het einde...
Ik keek even naar het andere scherm en zag aan de linkerkant hetzelfde pijltje staan dat ik moest gebruiken om dat menu te openen op het eerste scherm, bingo! Ik open gelijk de browser en ja hoor! Het internet stond bij deze wel aan! Tijd voor kattenkwaad 😈
Ik ging natuurlijk geen sites opzoeken waarmee ik een parkverbod zou kunnen krijgen of mijn abonnement door zou kunnen verliezen (je weet wel welke). Maar ik kon het niet laten om even te zoeken op het populaire spel Among Us, wat de voorbije jaren énorm veel memes heeft opgeleverd en ook vandaag de dag bij velen - inclusief mij - nog steeds peak comedy is.
Ik stond op het punt om op YouTube de Among Us Drip op te zoeken en te kijken of ik ergens een volumeknop kon vinden, maar ik werd helaas betrapt door een voorbij wandelende medewerker. Ik kwam er gelukkig niet door in de problemen (mede dankzij mijn acteerwerk als onschuldige jongen die "toevallig" het internet open zag staan), maar ik moest het wel afsluiten. Het was leuk zolang het duurde... (7 minuten)
Storm Op Zee
Objectief de meest intense attractie van het park, maar subjectief wel een heel leuk ding! Een paar vrienden hadden mij verteld dat je hier redelijk misselijk in werd, dus ik hield mijn maag al vast... Uiteindelijk viel de rit zelf nog heel goed mee, je krijgt goeie floater op de hoogtepunten en hij trekt nog redelijk goede krachten! Hetgeen waar ik wel een beetje draaierig van werd was het stoppen van de attractie, hij remt echt af inplaats van uit te bollen/swingen waardoor je een beetje gedesoriënteerd wordt. Zeker niet zo erg als ik dacht dat het ging zijn, maar niet iets wat ik direct terug zou kunnen doen...
De Bumbamolen
Deze flatride heeft mij nog goed verrast! Ik dacht dat het redelijk ging tegenvallen door de grootte, maar je weet wat ze zeggen; Never judge a book by its cover! Ondanks dat ik er nauwelijks inpaste heb ik me er goed op vermaakt, de op en neerbeweging is heel leuk en in combinatie met de "boing" soundeffects heeft het me toch doen lachen. Jammer dat die zo afgelegen ligt, maar ik ben blij dat die er staat!
De Vliegende Fietsen
Het leuke aan deze attractie is toch echt wel dat die op de rand staat van de binnen-binnenhal. Normaalgezien vind ik zo'n attracties niet énorm leuk, maar de omgeving is hetgeen wat het zo leuk maakte. Vond het wel opmerkelijk dat je eerst door de winkel moest gaan om er te geraken, maar de wachtrij is zeker lang genoeg om niet voor problemen te zorgen op drukke dagen.
Andere dingen die ik heb gedaan
- Jommeke Carrousel: geen idee wat dit met Jommeke te maken heeft, maar leuk voor de kids als de ouders een koffie willen drinken zonder een oog op hun kind te verliezen.
- Wickie Snack: aan mijn boterhammen had ik niet genoeg, dus dan maar een hotdog met een colaatje gekocht. En dit was dus ook gelijk een mooi voorbeeld waarom ik vrijwel altijd een ticketje vraag voor dingen die ik heb gekocht... 50 cent statiegeld op een blikje cola van 3,25 euro! Halleluja! Nadat ik die ophad direct gaan inruilen, als ik niet op dat ticketje had gekeken had ik mijn blikje waarschijnlijk gewoon in de vuilbak gegooid... misschien volgende keer best zelf wat drinken meenemen...
- Rondneuzen en foto's nemen: als je tijd over hebt is het geen slecht idee om wat rond te neuzen in de verschillende delen van het park om te zoeken naar dingen die je over het hoofd hebt gezien. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat er achter wat thematisatie op een tussenverdiep een raampje zit met uitzicht op het Centraal Station, leuke easter egg!
Algemeen: de thematisatie
Over het algemeen ben ik best onder de indruk van de thematisatie die Plopsa heeft toegevoegd! Het doet wat het hoort te doen: een goede sfeer geven. Het is relatief gezien ook gewoon mooi aangekleed en dat is denk ik niet iets wat je van de voorganger kon zeggen... Er kan natuurlijk altijd nóg meer theming bij, maar dat is voor mij geen dringende zaak.
Extra opmerking: het medewerkersprobleem
Het is misschien geen gigantisch probleem, maar ik stelde mij er toch serieuze vragen bij. In Plopsa Station werken ze bij veel attracties met een wisselsysteem waarbij 1 medewerker 2 attracties afwisselend bestuurd, de ene attactie is dus open terwijl de andere dicht is. Ik vind het eigenlijk een medewerkerstekort (kom ik zo op), maar het is vooral medewerkersbesparing.
Voor een attractie open te krijgen is dit geen probleem. Je kan gewoon aan de medewerker die dan bij de andere attractie staat vragen of die de andere erna wil openen, of je komt na een paar minuten terug en kan er dan alsnog in. Wat me wél een beetje bezorgde was dat er op een gegeven moment GEEN ENKELE medewerker te vinden was in de hal waar Storm op Zee en de Bumbamolen staan (buiten dan in de kassa waar je geen zicht hebt op het benedenverdiep).
Ik was toch voor een goeie 5 minuten de enige persoon in dat gedeelte, ik kon met andere woorden doen wat ik wou zonder dat iemand me kon tegenhouden. Voor hele kleine kinderen is dat misschien niet zo'n groot probleem, maar als je toevallig van die jochen hebt die denken dat ze dan stoertepunten krijgen in het leven door in een attractie te klimmen of overal aan te gaan zitten heb je denk ik wel een klein probleempje... Ik maak in dit geval misschien een olifant van een mug, maar je weet maar nooit... (weet trouwens niet of er camera's hangen)
Een herkenbaar gevoel
Halverwege mijn bezoek viel mij iets op, dit park deed me ergens aan denken en ik wist gelijk waaraan en waarom; Legoland Discovery Centre! Het ontbreekt natuurlijk de Legoblokjes, maar als je het met elkaar gaat vergelijken zie je dat ze eigenlijk niet veel van elkaar verschillen; dezelfde doelgroep, dezelfde soort attracties (en zelfs meer),... Ze zouden zo een giraffe voor het gebouw kunnen zetten en een Lego logo op de raam plakken!
Dus een kleine theorie voor een hypothetische situatie: Mocht Plopsa voor eenderwelke reden het park verkopen omdat het niet genoeg bezoekers meer trekt en de kosten de inkomsten overtreffen, dan zou ik niet verbaasd zijn als het ooit een Discovery Centre wordt! (Nogmaals: hypothetische situatie)
Had ik het graag als Lego park gezien in de plaats van een Plopsa park? Aangezien ik zelf ook een groot Lego fanaat ben is dat een lastige vraag, maar ik denk dat ik het liever houd zoals het nu is. Bij Plopsa Station heb je geen kind nodig om binnen te geraken, bij de Discovery Centres is dit wel het geval. Het had misschien wel meer volk getrokken door het internationalere merk, maar dat brengt natuurlijk ook wat nadelen met zich mee...
De toekomst
Als Plopsa er genoeg liefde en aandacht in steekt en blijft steken ben ik er van overtuigd dat dit park nog lang zal blijven bestaan. Deze zomer ga ik er waarschijnlijk werken, dus zwaai even als je langskomt 🙂
Nieuwe attracties toevoegen in dit park zal lastig worden, ze hebben op dat ene tussenverdiep nog een beetje ruimte voor een flatride en hun theaterzaal moet nog worden geopend. Ik heb in ieder geval wel een idee, een achtbaan.
Ja je hoort me goed, een achtbaan. Met een beetje puzzelwerk en een achtbaantype dat niet veel plek in beslag neemt (bijvoorbeeld een Maurer Spinning Coaster) zou je er zeker nog eentje kwijtkunnen. Ik zie de volgende dingen voor me:
- Het station waar nu de Samson en Marie-van staat
- De lifthill langs de raam boven de lockertjes
- De hairpinturns boven het inkomgedeelte en de kassa's
- Een drop langs de kassa's en boven de wachtrij van de Bumbamolen
- Door de muur heen
- Nog wat andere zaken
- Remmen naast Storm Op Zee
- Bocht onder uiteinde restaurant richting het station
Hopelijk kan ik tegen dat ik afstudeer zorgen dat dat werkelijkheid wordt als het tegen dan nog niet is gebeurd...
Conclusie
Voor kinderen is dit een heel leuk park, voor de echte volwassenen misschien (nog) niet. Het ontbreekt nog wat spanning en een attractie op het thrill level van Storm op Zee, maar ik heb me hier goed kunnen amuseren. Het voelde goed om tijdens het off-season nog eens naar een park te gaan en me terug een beetje kind te kunnen voelen. De laatste jaren is het soms moeilijk om plezier te vinden in het leven door alle gebeurtenissen in de wereld, je gaat de kleinere dingen er meer door appreciëren. Het hoeft niet altijd een grootschalig pretpark te zijn om je af te kunnen laten leiden van de harde realiteit...
Bedankt voor het lezen en veel plezier in Plopsa Station Antwerp!