Ik moest meteen denken aan de achthoekige Marekerk van Leiden toen ik de schets zag. Deze kerk sluit misschien niet meteen aan qua stijl, maar wel qua vorm en grootsheid (al kan ik even geen precieze maten vinden).
Door een donker spannend bos zien we een kerk van dit kaliber opdoemen. We lopen langs dansende grafstenen en we horen een ingetogen variatie op het thema van de Danse Macabre. Tot we de kerk in gaan. We merken dat er iets niet klopt. De deuren van de zaal zijn nog dicht. Het is veel te donker en stil. Dan gaan de deuren van de kerkzaal open.
We stappen de ronde kerkzaal in en nemen plaats in de cirkel van de Intamin Dome Ride. Het interieur van de kerk wordt geprojecteerd op de schermen. Daarnaast lijken er midden in de ruimte mensen te zitten, maar het is nog niet goed belicht. Het lijkt een orkest. En daar gaan we als bezoekers omheen zitten.
Dan begint de Danse Macabre... Het orkest wordt beter belicht. Het blijken simpele animatronics te zijn (violisten die hun strijkstok bewegen) en uitgebreide animatronics (Jozef Charlatan als dirigent in het midden en Ignatus Violinist als eerste viool). Jozef en Ignatus zijn het best belicht en beginnen aan het muziekstuk. De cirkel waar wij op zitten begint ook langzaam met draaien. We draaien om het orkest heen en alle muzikanten worden op het juiste moment in het muziekstuk belicht.
Maar langzamerhand gaat het spoken in de ruimte. We zien geesten verschijnen. We zien begroeiing op de gewelven van de kerk. Er brokkelen stenen af. De Vlederiken laten zich zien. De gezichtsuitdrukking van Jozef wordt ernstiger. We gaan steeds sneller en sneller draaien en we beginnen ook te kantelen. We gaan zelfs door de ruimte zweven. Dit gaat niet goed!
En bam. We bereiken de climax van het stuk. Het gedonder klinkt en alles wordt donker en stil. De schijnwerper schijnt op Jozef en Ignatus. De slotsolo van de eerste violist begint. De kerk wordt langzaamaan weer zichtbaar. We zitten weer in het midden van de kerk. Maar van die kerk is niks meer over...
Deze beelden schoten meteen door m'n hoofd naar aanleiding van het nieuws van vandaag. De damage control is bij mij geslaagd! 😉