Nou goed; het embargo is eraf en we kunnen zeggen dat de meeste geruchten toch wel kloppen. Ik heb dit bericht getikt voor het slapen gaan, zodat ik het snel kan posten. Geen idee welke zaken dubbel zijn of in het persbericht staan. In iedergeval kregen wij een trailer en aankondiging te zien, een 2-tal concepten en een plattegrond. Ook was er een een Q&A met beide ontwerpers en een gezamenlijk bezoek aan het Spookslot na sluitingstijd. Leuk om wat details te horen over wat ze goed vinden aan het slot. Zoals de wachtrij en de audio. Maar ook de details van de show.
Dance Macabre gaat de naam worden van de vervanger van het Spookslot. Een uitgebreide mening en verslag geef ik in duuuue laatste ThemeTalk aflevering. Maar een aantal dingen die wel geestig (ha-ha) waren om wellicht te benadrukken of te vertellen.
De bijeenkomst was tof. Leuk dat het park dit deed voor hun fans en oprecht interessant om wat meer achtergrond informatie te horen. Dat is natuurlijk nooit genoeg en stiekem erg jammer dat de info een beetje stopte bij het type attractie. Maar goed; elke vorm van promotie is wat. Al had ik het zelf leuker gevonden als we met iets meer zoethoudertjes werden weggestuurd. Eindelijk ook bekend dat de Efteling heeft verteld dat de staat van het gebouw echt slecht is en dat de hoofdshow gewoon in alle vormen op is. Sterker nog, als je delen van het decor aanraakt verpulvert het gewoon in je handen. Deze situatie is niet meer houdbaar en daarom moet echt alles tegen de vlakte.
Elementen die ze kunnen bewaren gaan ze doen. Deels in de opslag en deels worden er zaken hergebruikt. Maar we gaan ook wat onderdelen elders zien. Toen ‘we’ vroegen of het Efteling Café er 1 van was kregen we gelukkig het antwoord dat het voor iedereen toegankelijk gaat zijn.
De 5 zintuigen gaat sowieso een special opnemen, en dat kunnen ze als geen ander. Ook weet ik dat er diverse andere initiatieven gaande zijn om het Spookslot vast te leggen en te documenteren. En ja, er komt een afscheidsmoment zoals de Bob.
Maar veel leuker; wat komt er meer? Het hele gebied wordt 1 ‘wereld’ dat in 1 keer wordt opgeleverd. Een combinatie van attractie, F&B, Merchandise en entertainment krijgen allemaal een plek in deze wereld. Het nautische thema bij de uitgang verdwijnt en volgens mij (maar weet ik even niet zeker) gaat ook het uitgifte punt van Popcorn tegenover de Pirana plat. Het hele gebied zal een grens trekken bij het zogenaamde Heksenpad (dat in een vorm blijft - suggestie: wachtrij?), bij de ingang van Fabula (dat wellicht wordt verplaatst) en tot en met M&M. Een flink gebied. Maar dat heb je wel nodig. Het bestaat uit 1 gebouw dat qua afmetingen zal passen op het huidige gebouw. 20 meter hoog (zoals de hoogste toren nu). Alles blijft 360 graden gethematiseerd en krijgt een Keltisch thema.
De visual die naar buiten is gekomen is een samenvatting van het verhaal en de trailer die we hebben gezien vond ik nog best scary. 8+ is de doelgroep en er is een minimum lengte. Ik denk dat we allemaal wel weten dat de zogenaamde Intamin dome ride alsnog de meest voor de hand liggende keuze blijft. Bevestiging is daarop niet gegeven (flauw).
Jeroen Verheij is de hoofdontwerper van het themagebied en Sander de Bruijn de grote baas. Jeroen vond het een grote eer en wees ons erop dat het serieus eng blijft en dat het goed griezelen blijft. Dus geen humor. Beleving voegt iets toe rondom positie Efteling. Unieke rol binnen park.
Momenteel heeft de Efteling een grote focus op de werelden omdat zo een blauwdruk kan worden gelegd waarop in de toekomst zaken als retail, F&B en entertainment ingekleurd kunnen worden. Wel is er gezegd dat deze wereld in 1 keer wordt opgeleverd omdat het in het midden van het park ligt en zo min mogelijk overlast moet geven. Maar dat de kanonijver de enige route is nu voor werkzaamheden is wel duidelijk. Ook de bomen blijven grotendeels bestaan, maar er gaan er wederom weer wat sneuvelen.
Inspiratie van de Dance Macabre zijn de velen schetsen van het Spookslot van Ton van de Ven. Ook is er vele respect voor zijn ontwerp en is de Familie Van de Ven ook betrokken geweest bij de eerste schetsen.
Goed; mijn mening is uitgebreid te horen in Theme Talk. Kort; ik ben nog niet helemaal overtuigd over het type attractie en had de hoop dat de Efteling daar wat zorgen kon wegnemen. Maar daar is niets over gezegd. Media based attracties zijn lastig en moeten wel echt kloppen, maar er is wel verzekerd dat er meer decor en animatronics komen. Omdat het de ziel is van het park. Dus ja. Hoe dat allemaal bij elkaar komt. Dat moet ik nog even zien.
De schetsen zijn veelbelovend en ik vond de aankondiging echt scary. Leuk! Dat hoort er bij en eindelijk een beetje spanning terug. Het past goed in dit park. Fijn om te zien dat het ontwerpteam tussen de regels door best enthousiast was en lasttig vond om niet alles te vertellen. Ik ben benieuwd. Veel zal afhangen van het hele totaalplaatje en dat moet ik echt eerst zien en dan geloven. Wel wat zorgen zijn er weg rondom de thematisering en het hergebruiken van sommige elementen. Je merkte dat deze hele communicatie een beetje damage control is. En dat is prima. Ik denk dat het altijd goed is om gewoon dingen te communiceren en even het nieuws te laten sudderen. Dus in zoverre tof dat we weer wat te zien krijgen.
Met het enthousiaste vanuit de Efteling zit het wel snor. En ik denk dat dit weer genoeg voer geeft voor veel discussies en meningen. En dat is eigelijk best tof. Ontwerp is leuk en een mooie verzameling van hints. Dat is voor een forum als deze wel heerlijk. Hopelijk kunnen we snel meer info krijgen, maar de Efteling doet dat graag in meerdere delen. Bwa, prima. Al is de hoofdvraag niet echt beantwoord nu. Maar wat gaat het echt worden?