Goh, ik heb het nieuws even laten bezinken. Het Spookslot is zonder twijfel een icoon in de Efteling en haar historie, maar die iconische waarde ligt voor mij vooral in het exterieur, de wachtrij en het magistraal subtiele begin van de hoofdshow. Daarna gaat schiet het geheel wat mij betreft uit de bocht: na het dichtvallen van de deur achter de monniksgeesten ontaardt de show toch vooral in een onbegrijpelijke, incoherente en lichtelijk hysterische kakofonie waar geen touw meer aan vast te knopen is.
Met dit in het achterhoofd zou ik het persoonlijk heel gaaf vinden als ze gebouw plus wachtrij behouden en recyclen in iets nieuws. Daarmee zou het beste van twee werelden gecombineerd kunnen worden, met aandacht voor de geschiedenis én de blik op de toekomst gericht. Of in woorden van het park zelf: de oude pracht bewaard voor het nageslacht.
De keuze tussen opknappen of omvergooien is echter zoals alles in het leven een kille knakenkwestie. Het is daarmee niet ondenkbaar of zelfs aannemelijker dat het hele complex tegen de vlakte gaat. Dat zou ik erg jammer vinden, omwille van de plek van het icoon in de historie van het park, omwille van de onovertroffen sfeerschepping en vooral omwille van de eigenzinnigheid van het Spookslot. Het is vast de minst populaire attractie van allemaal - hoewel ik de cijfers die die uitspraak onderbouwen nog nergens heb gezien - maar het Slot raakt aan de kern van wat de Efteling de Efteling maakt. Er gaat daarmee hoe dan ook een snufje identiteit verloren als de ruïne rücksichtlos wordt platgewalst.
Dat gezegd hebbende, ben ik wèl ontzettend benieuwd waarmee de Efteling op de proppen komt als vervanging. Ik hang een beetje tussen hoop en vrees, want er zijn in recente jaren heus wel fantastische huzarenstukjes afgeleverd maar ze hebben met Max & Moritz nog niet zo lang geleden óók een triple-A-locatie in het park helemaal verprutst. Bovendien lijkt er voor het letterlijke hart van het park geen masterplan klaar te liggen, getuige het ad hoc vervangen van Pandadroom en de Bob in plaats van het stroomlijnen en straktrekken van het gehele gebied. Fingers crossed, dan maar?