Wat denken jullie? Zal Epica dit nummer ook live gaan spelen tijdens de persopening op 30 oktober?
Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
Ja toffe samenwerking hoor. Heerlijk om Danse Macabre eens op een andere manier te luisteren. Je moet van het genre houden natuurlijk, maar gelukkig doe ik dat.
Progress nadat alle ins en out van de attractie al wekenlang op Internet te vinden zijn. Wat denk je dat er voor de pers dan nog te halen is?
Vrijwel niks, aangezien elke scheet van de Efteling bij wijze van spreke al wordt opgepakt door de nationale media zouden die de de facto opening ook al meteen verslaan:
"Zien: dit is de nieuwe spookattractie in de Efteling"
"Nieuwe Efteling-attractie gaat pas over 2 maanden open, maar je kan nu al een ritje maken!"
En vergelijkbare titels zullen ongecoördineerd online en in de kranten verschijnen. En tegen de tijd dat de 'officiële opening' is, is de nieuwswaarde al weer weg.
Dankzij deze manier met beperkte pers-/publiekstoegang vooraf kunnen ze op openingsdag nog een grote push met alle informatie over DMC doen, die de media gretig (en vooral gelijktijdig) zullen oppakken.
Michael zekers
Bij Aquanura hadden we Tiësto en Guus, Baron 1898 had Hardwell en nu Epica bij Danse Macabre. Dat zijn toch gewoon leuke extraatjes?
Ongeacht wat mensen van de muziek vinden(verschillende smaken enz enz) het is wel heel gaaf dat de attractie zondanig goed gethemaniseerd is dat het gebruikt kan worden voor zoiets als dit. Zitten wel een aantal mooie shots tussen.
Het lijkt mij heel erg logisch dat de Efteling een verkeerde keus maakte met hun openingsdatum. Ze wilden perse 31 oct omdat het leuk in het thema past maar ze hebben gezozen voor een nieuw attractie type.. Ja dan is de kans groot dat er compliaties optreden en het afstellen langer duurt dan je anticipeert.. Als het straks op dag 1 niet perfect is dan zal het vooral daardoor komen is het toch zonde omdat pers niet de perfecte ervaring krijgt
- Bijgewerkt
Ramon27 Zou het echt uitmaken wanneer je opent? Kinderziektes komen toch wel ongeacht hoeveel je test. Ik ga er vanuit dat ze voldoende hebben getest en dat de attractie in principe gereed is voor groot publiek. De Efteling heeft een prototype van een nieuwe attractietype, dat weten hun ook. Testen tegenover de eerste periode echt fulltime draaien is toch altijd weer anders.
Moet soms wel even lachen. Hoeveel berichten kwamen hier op het forum wel niet voorbij (en nog steeds) dat de Efteling één grote bouwput is met allemaal gesloten attracties. Nu gaat er volgende week een open, is het volgens sommigen te vroeg!!!
All jokes aside, deze previews moeten we ook mee tellen in de test periode. Reken maar dat er nog steeds geprogrammeerd en gefinetuned wordt om de attractie perfect te maken voor en na opening. Ik hoop van harte dat het de komende weken mee gaat vallen met storingen en dat de attractie betrouwbaar is. Wat je niet wil is dat de koppen van het nieuws gaan over mensen die teleurgesteld de attractie niet hebben kunnen doen door storingen.
mikeee Reken maar dat er nog steeds geprogrammeerd en gefinetuned wordt om de attractie perfect te maken voor en na opening.
Er zijn hele stukken in Symbolica aangepakt na de opening, tot zelfs het toevoegen van 3 (eenvoudige) animatronics. Ik ben er zeker van dat er nog lang verbeteringen gaan toegevoegd worden aan Danse Macabre.
Dat het allemaal nog niet op punt staat... gelukkig maar! Het zou zonde zijn mochten ze de feedback van de bezoekers niet meenemen in de programmering en verbeteren waar mogelijk.
The_Bullgod Als je dit soort goede muziek dan al slecht vind, dan hoef ik niet eens te weten naar welke slechte muziek je dan wel luistert.
Ik sluit me er anders ook bij aan. Ik ken verder niet zoveel van deze band, maar dit nummer is het voor mij niet. In mijn ogen verpesten ze juist een prachtig klassiek muziekstuk door een beetje matige metal overheen te spelen met de meest cringy songtekst ooit.
Geinige clip met Jeroen ook als easter egg. Niet mijn genre, maar de dame is kwestie kan wel goed zingen. Hou je vast, ik ben het eens met @Quefox_ . Sommige klassieke stukken zijn gewoon prima zonder toevoegingen.
Quefox_ een paar weken geleden bij die bootleg opname bij het concert vond ik het niet een bijzonder nummer in het genre en nu nog steeds niet.
Maar goed ik laat mij graag bijscholen door de kenners die dit nummer wel tof vinden.
Even de link met de Efteling buiten beschouwing gelaten en puur gericht op het nummer, wat maakt dit voor de liefhebbers een goed nummer?
Is het bijvoorbeeld de muziek die over het originele klassieke stuk is gelegd?
Want als ik andere nummers van andere bands beluister merk ik qua stijl echt weinig verschil, maar ik ben dus geen kenner en hoor graag van de kenner(s) hier op het forum.
JeepeeB zou mezelf niet per se een kennen noemen. Maar ik vind het opzich wel vet klinken! Ben ook fan van whitin temptation bijvoorbeeld. Ik zie het ook meer als een leuke knipoog naar Danse Macabre en niet per se iets heel geweldigs. Meer als leuke toevoeging wat gaaf klinkt, omdat de basis dus Danse Macabre is met een vleugje metal erover. Groetjes!
- Bijgewerkt
JeepeeB Even de link met de Efteling buiten beschouwing gelaten en puur gericht op het nummer, wat maakt dit voor de liefhebbers een goed nummer?
bij de live - uitvoering in Afas had ik 4 minuten lang kippenvel...de zang is ontzettend goed en de combinatie van een van mijn favoriete klassieke stukken in combinatie met metal maakte het voor mij die ervaring.
- Bijgewerkt
JeepeeB Epica is een van de grootste bands (en overigens een Nederlandse band) in het symphonic metal genre, wat zich typeert door het gebruik van een orkest en een koor in hun muziek. Om het simpel te zeggen is symphonic metal eigenlijk metal bovenop een laag klassieke muziek.
Om aan te geven hoe gedetailleerd de muziek van Epica wel niet is met het orkest, kan je kijken naar dit stukje uit hun vorige optreden met een orkest, waarbij ze het orkest een medley laten spelen zonder dat de band zelf meespeelt:
Ze hebben ook prachtige instrumentale nummers zoals The Fifth Guardian:
Dat Epica dus een laag metal bovenop een bestaande klassieke compositie gelegd heeft, is dus iets wat in het verlengde van Epica ligt. Als er een band is welke iets zoals dit kan doen, samen met een orkest, dan is het in mijn mening wel Epica.
Bij hun voorgaande (orkest) shows, zoals The Classical Conspriacy, zitten er ook andere nummers die ze in hun versie gebracht hebben (
Er is overigens al langer een link tussen Epica en de Efteling; de keyboardspeler van Epica heeft bijvoorbeeld een aantal instrumenten aangeleverd/bespeeld voor de soundtrack van Backerei Krümel (de meer "exotische" instrumenten). Andersom zit er in de muziek van Epica ook best wat referenties naar de Efteling, zoals bijvoorbeeld bij Storm the Sorrow (hier zitten duidelijke referenties naar Fata Morgana in).
Overigens heeft Nederland nog enkele andere geweldige symfonische metalbands voortgebracht, zoals Within Temptation en Floor Janssen, de zangeres van Nightwish (waar in het nummer "The Greatest Show on Earth" ook een heel duidelijke referentie naar de Efteling zit). Floor was ooit bijna te horen in De Vliegende Hollander zelfs...
En Rene Merkelbach himself heeft nog meegewerkt aan nummers voor bijvoorbeeld Within Temptation...
Maar, om terug naar de essentie te gaan: er is (in mijn mening) geen betere band om samen een eerbetoon aan de Danse Macabre te brengen (en dus niet gewoon de Danse Macabre zelf spelen). Een nummer zoals dit hoort écht door een orkest gespeeld te worden.