Hjalmar Jurist hier, (al ligt mijn specialiteit zeker niet bij het merkenrecht) en ik vraag me ten zeerste af of het überhaupt wel officieel mag. Voor zover ik heb meegekregen mocht de Studios Tour ombouw geen gebruik maken van "Route 66" omdat dat in Europa toch een vastgelegde/beschermde merknaam blijkt te zijn. In dat geval zou je linksom of rechtsom geen gebruik mogen maken van dat beschermde merk voor commerciële doeleinden zonder toestemming (in de praktijk een betaalde licentie) van de merkhouder. Daar zijn wel wat uitzonderingen op te bedenken, maar die zie ik niet opgaan in dit geval.
Omdat Disney er bij de nieuwe Cars Road Trip ombouw ook lange tijd vanuit ging dat "Route 66" in het publieke domein lag en dus vrij te gebruiken is, lijkt het mij het meest voor de hand liggen dat het Amerikaanse Walt Disney Imagineering zich bij Quatre Roues Ralley nooit heeft gerealiseerd dat "Route 66" in Europa een beschermde merknaam is. In Amerika is het dat namelijk niet. En omdat het hier zo'n klein onderdeel van de attractie betreft is het tot nu toe waarschijnlijk gewoon onder de radar gevlogen... Beetje hypocriet is het wel, als je bedenkt hoe rigoreus Disney te werk gaat als hún IP geschonden (dreigt) te worden.
Grote kans trouwens dat dat bordje binnen een week weg is als een site als looopings.nl dit zou oppakken.