Een verslag met wat foto's in dit artikel. Heel spectaculair vind ik het allemaal niet. Het zoveelste ballenbad in je park presenteren als aparte attractie ook weer vrij zwak.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230630_96308774
Circus Bumba in Plopsaland de Panne (nieuw themagebied voor 2023)
Tim Je moet dat dan ook niet zien door de ogen van een volwassene denk ik.
Voor kinderen van een bepaalde leeftijd is dit een magische wereld en de stijl van Bumba is toch wel zeer herkenbaar.
Dus voor de doelgroep is dit een goede toevoeging.
En ja, moet dat ballenbad nu echt als aparte attractie? Misschien wel aangezien dit voor de doelgroep ook een echte attractie is.
Als je het door de ogen van een volwassene bekijkt is dit inderdaad de zoveelste plastieke, voelt aan als kopie-paste, toevoeging van de Plopsagroep. Maar op foto's vond ik Mayaland en de indoorparken ook zo lijken...
In werkelijkheid zijn dit leuke toevoegingen waar menig park jaloers op moet zijn en een andere sfeer in real life hebben dan op die foto's.
Ik geef het voorlopig nog het voordeel van de twijfel, maar ik ben er wel 99,9% zeker van dat de kleine hier dolblij zal zijn als we door dit gebied gaan...
- Bijgewerkt
We hebben het geluk gehad het gebied en de attractie in april te mogen sneak previewen, ik was eigenlijk erg enthousiast. Grote delen waren nog niet af of donker, maar wát gereed was en in de verlichting stond was een heerlijk kleurrijk geheel.
Voor een voor (jonge) kinderen bedoeld gebied is dit in mijn ogen geslaagd en zeker de darkride is -voor de doelgroep- echt een leuk geheel!
Mijn kinderen ("àl" 7 en 9 en dus eigenlijk te oud) waren zeker onder de indruk en dolenthousiast.
Juist dit soort kleinere kleurrijke darkrides mis ik -buiten de Disneyparken- in vele andere parken. Ook omdat zo'n darkride tof is voor de kinderen maar ook leuk als volwassene, waar je bij de meeste kinderattracties er toch wat 'suf' naast zit.
Het verdere indoorgebied is gewoon een prima aanvulling op het park en geeft juist wat extra vrijheid voor de allerkleinste waar Mayaland toch al gauw door oudere kinderen en jonge tieners overgenomen wordt.
Ik merk dat Plopsaland vaak kritisch wordt benaderd, maar buiten de lage capaciteit van de attracties wat mijn grootste pijnpunt is, merk ik bij elk bezoek hoeveel plezier ik er beleef. Élke park in België is duur en Plopsa is echt niet duurder als de rest. En qua aankleding doen ze het gewoon goed en onderhouden ze de boel, wat ik ook in andere parken in België wel eens mis.
Als voorbeeld: Bij mijn laatste bezoek in april had ik in Bellewaerde echt een minder leuke en duurdere dag, als de dag erop in Plopsa. Waarbij ik juist door alle negativiteit en hoge prijzen twijfelde naar Plop te gaan. Maar als je het dan relativeert en de prijzen bij andere parken, maar ook in de winkels en horeca in België ziet, dan doen ze het zo slecht nog niet in De Panne. Op de capaciteit na dan, maar in het voorseizoen is dat gelukkig geen issue.
Mark volgens mij ben je Europa-park vergeten
- Bijgewerkt
Nee hoor, maar je kan nooit volledig zijn. Het gaat er om dat de strekking van de post maar helder is.
Mark Ik ben het helemaal met je eens. Kinderdarkrides à la Piccolo Mondo of de Fantasyland-rides worden nauwelijks gebouwd en vaak onderschat, terwijl dat echt heel toffe attracties zijn.
Wat mij sowieso verbaasd is dat er zoveel gepraat wordt over parken die ‘een darkride’ moeten bouwen. Maar er is zo ontzettend veel verschil in darkrides. Net zoals je een familieachtbaan en een thrillcoaster niet op één hoop kan gooien zijn er ook zo veel categorieën darkrides met evenveel verschillende doelgroepen. Attracties als Pinocchio en Piccolo Mondo zijn totaal anders dan PotC of Fata Morgana, en dan heb je ook actie-darkrides als Jumanji of Spiderman (Universal). Totaal andere ervaringen en doelgroepen, maar ze worden zo vaak op een hoop geveegd.
De eerste onride van de nieuwe dark ride!
Ik vind het er verrassend leuk uitzien, zeker voor de doelgroep. Plopsa is van zijn geloof gevallen lijkt het, allemaal “animatronics” ipv stilstaande beelden.
- Bijgewerkt
Dit ziet er wel goed uit. Veel Plastic-Fantastic maar hij duurt goed lang en er is wel veel te zien. Voor de doelgroep meer dan geslaagd.
Ik ben onder de indruk. Voor een kinder darkride meer dan prima, mooie scenes met een simpele maar leuke verhaallijn. Er is genoeg te zien en hij duurt nog best lang.
Heel leuk gedaan, alleen vind ik de hoofdpersoon zelf alles behalve goed gelukt. Ineens lijkt Bumba een nek te hebben en ook de ogen vind ik er raar uit zien (mis de dikke rand om de ogen). Of ligt dit aan mij en ben ik al te lang uit de Bumba fase.
Leuke toevoeging!! Het is altijd beter dan het Bos van Plop.
QDude24 Ben ik de enige die hier heel erg Carnaval Festival in herkent maar dan in de huidige tijd.
Erg leuk, soms wat kaal, maar dat zou kinderen niet interesseren. Ik denk voor de doelgroep een zeer geslaagde attractie
QDude24 Er is duidelijk goed gekeken naar Carnaval Festival.
Heeft erg goed uitgepakt. Wat een leuke darkride voor de doelgroep van Bumba, dit miste het park zeker.
- Bijgewerkt
Ik heb Circus Bumba gisteren kunnen bezoeken en ik was, net als iedereen hierboven, positief verrast door de dark ride. Het is echt een leuke attractie geworden, leuke sfeer, een paar mooie overgangen en effecten. Echt leuk gedaan!
Pretparkgenot Er is duidelijk goed gekeken naar Carnaval Festival.
Ik ben wel benieuwd waarin je Op Reis met Bumba vind lijken op Carnaval Festival? Die associatie had ik zelf totaal niet, vooral omdat Carnaval Festival zo veel groter is qua opzet en daardoor voor mijn gevoel een totaal andere sfeer geeft. Ik moest juist een beetje denken aan de Fantasyland-dark rides wat betreft knusheid en jonge doelgroep, alleen dan is Bumba iets langer.
Overigens vond ik de rest van de Circus Bumba-hal nogal magertjes. Alle decoratie is plat, het plafond wordt in het voorste deel van de hal ‘weggewerkt’ met doeken maar daarachter is het gewoon kaal. Enorme zigzagrij heeft de dark ride ook. Nee, niet het niveau wat ik verwacht van een indoorhal anno 2023, en zeker niet als die hal door Plopsa gebouwd wordt.
Ik zie de vergelijking met Carnaval Festival wel met jungle scene, zelfs een winterlandschap die hard doet lijken op die van in de Efteling.
Maar het moet gezegd : ik verwachtte niets en het was onterecht want het is inderdaad grootser geworden en mooier als gedacht
- Bijgewerkt
Ze hebben zelfs een koortje kikkers. De feestscene aan het einde doet mij trouwens ook wat denken aan Symbolica, maar dan uiteraard kleinschaliger. Qua verhaal heel simpel allemaal. Maar de combinatie tussen fysieke objecten en projecties lijkt me hier wel goed te zitten. De projecties zijn hier eerder aanvullend ipv het hoofdelement, want dat is de fout die veel parken maken.
Robkuh84 Heel leuk gedaan, alleen vind ik de hoofdpersoon zelf alles behalve goed gelukt. Ineens lijkt Bumba een nek te hebben en ook de ogen vind ik er raar uit zien (mis de dikke rand om de ogen).
Dit vat heel goed samen wat ook mijn eerste indruk is. In het algemeen mag Plopsa hier terecht blij mee zijn, maar die Bumba-animatornics zien er niet goed uit. En dat is puur een vormgevingskeuze, want kwalitatief zijn ze meer dan prima.
Hier en daar zie je ook zeker wel zaken die beter hadden gekund, maar voor een uit de kluiten gewassen 'Fantasyland darkride' is dit echt leuk geslaagd.
Over inspiratiebronnen gesproken: de aanloop met projecties naar de onderwater-scene doet me wel erg denken aan Mickey & Minnie's Runaway Railway