Woensdag 22 september is het de grote dag: eindelijk naar Energylandia! Hier heb ik heel lang naar uitgekeken. Samen met @20cent @Michael @Thrillseekster @Senia en @Jody slaap ik vlakbij het park in het Scandinavia Resort. Dat klinkt tof, maar het is eigenlijk een soort containerpark dat meer doet denken aan Lost Gravity. Gelukkig is het ontbijt wel prima en het is maar een paar minuten rijden naar het park, ideaal.
In deze containers waren onze kamers. Elke container was één kamer. Dat is best krap. Ik moest over Laura heen klimmen als ik in of uit het bed wilde...
De aankleding: hallo Lost Gravity!
Ook dit doet ons denken aan Walibi.
Wat gaaf om Hyperion bij aankomst zo over de parkeerplaats te zien kronkelen.
Ik heb er zin in! En de rest ook!
We staan allemaal te trappelen om het park in te gaan. Voor mij is het hele park nieuw, dus veertien oh nee vijftien of wacht zestien… en telt dit nou ook als een achtbaan? Nou ja, een stuk of zeventien nieuwe achtbanen staan op me te wachten. Mijn verwachtingen van het park waren verder niet zo hoog. Ik had me voorbereid op een betonplaat met attracties, maar ik word positief verrast: zodra we de poort door gaan zie ik een pittoreske main street waar allerlei entertainment op ons staat te wachten. Steltlopers, een dansgroepje, en overal Halloween decoratie. Wat een plezierig welkom! De eerste indruk is super goed.
Vincent maakt een selfie met het entertainment. Leuk hoor!
In dit report neem ik je graag stap voor stap mee naar het park. Je zou het bijna de beginners guide to Energylandia kunnen noemen. Want met zóveel achtbanen, wat staat er dan eigenlijk? En wat is het verder voor park? Chronologisch neem ik jullie mee onze dag door.
We besluiten om achteraan in het park te beginnen. Naïef als ik was, leek me dat een prima idee. Niet wetend hoe groot het park is… Wat een eind lopen voordat we bij Zadra zijn! Het is even zoeken ook hoe we er komen, er zit een onlogische onder-de-weg-door knik in de route. Maar dan staan we eindelijk onder dat houten monster. Onderweg zijn we langs heel veel hele leuke Halloweendecoratie gekomen en het hele themagebied rond Zadra spreekt me ook aan. Dit ziet er prima uit!
Dit is absoluut niet wat ik van het park verwacht had. Knappe thematisering, overal Halloweendecoraties... Alleen die vette achtbaan in de achtergrond, die stond op mijn verlanglijstje!
Prima fotopunt, prima modellen ook!
Super leuk. Het hele park is in Halloweensfeer, maar het is geen scary Halloween. Eerder een heel vrolijk, gezellig Halloween - en laat ik dat nou zelf ook een stuk leuker vinden. Schot in de roos!
Leuk!
Na deze wandeling zijn we er nog niet, we moeten nog 500 meter wachtrij door, nog ontdekken hoe het kluisjessysteem werkt, en dan nog in de rij staan… Oh nee, dat laatste niet, want er is geen rij. Voor ik het weet zit ik opeens in een karretje en gaan we. Wat een baan zeg! Wauw! Heerlijk! Hij gaat echt super lang door, wat een snelheid, dit is een beschrijving van niets maar ik vind het echt heel tof. Stuiterend kom ik eruit. Ik ben al maanden niet meer in een pretpark geweest en Energylandia laat me voelen wat ik de afgelopen maanden zo gemist heb!
Woeiiii!
Wat een plaatje hè?
Deze foto heeft niemand. Nou ja, behalve Senia en Vincent dan.
Op z'n kop onder de lifthill. Gaaf element!
We kunnen bijkomen van Zadra in achtbaan nummer 2, Draken. Het is een ongethematiseerde kiddie die achter wat schuttingen in het themagebied van Zadra verstopt staat en waar niets noemenswaardigs over te melden valt. Het is dat ik er een foto van heb gemaakt (speciaal voor dit verslag) want anders zou ik denk ik niet meer weten dat ik hier in heb gezeten.
_
Draken. Weinig indrukwekkend.
Dit was bedoeld als foto van Draken maar ik werd wat afgeleid door dat monster op de achtergrond.
De baan ligt echt gepropt tussen Zadra en de achterkant van het leuke straatje. Jammer.
Op naar achtbaan nummer 3! Frida, hartstikke leuk. De aankleding waren ze hier even vergeten maar er is wel allemaal merchandise. Rood/zwart, hartstikke logisch voor een paarse achtbaan. Mag de pret niet drukken, leuk baantje, afgevinkt, hoppa en door! Dat doorgaan gaat prima want het park is heerlijk rustig. Er zijn nauwelijks wachttijden en dat maakt dat we in no time nu achtbanen aan het afvinken zijn.
Frida, leuk baantje.
Nog een keer Frida.
Ik word blij van dit park...
En dit zijn ook wachttijden waar je blij van wordt!
We lopen door richting de volgende achtbaan (Abyssus), achter Frida langs, en maken dan even een sanitaire stop. Normaal niet vermeldenswaardig, maar deze wc’s zijn een aanrader! Zeker van het niveau Europapark.
Het testteam heeft deze wc's hierbij goedgekeurd.
Nog meer blije Halloweentheming.
We gaan daarna in de Tidal Wave Twister. Afhankelijk van hoe je telt is dit een achtbaan of niet. Ik vind van niet, maar DiscO’s zijn wel leuk dus maak ik met veel plezier een ritje.
Leuk!
Leuke winkeltjes ook.
Popcornkraampje, mooi aangekleed. Past helemaal in het gebied rond Abyssus.
Abyssus lonkt ons al toe. Ziet er leuk uit! Helaas valt de baan een beetje tegen. Niet zo spectaculair als dat hij eruit ziet, op de een of andere manier ben ik niet zo enthousiast. Het grappige is dat hij begint als een soort kiddie en dan halverwege de turbo aan gaat. Het tweede deel is beduidend beter dan het eerste deel. Later hebben we meer ritjes gemaakt en toen was hij beter, blijkbaar moet hij even warmdraaien….
Abyssus! Daar is hij dan.
Dit ziet er vet uit! Mooi aangekleed en die twee loopings zo voor het station zijn echt een plaatje.
Senia vindt het ook mooi.
Onderweg doen we ook nog de zwarte boomerang: Light Explorers. Het is een boomerang en daar hebben ze er meer van. Ik sluit me aan bij achtbaan nummer 2: waar verder niets noemenswaardigs over te melden valt. Het is dat ik er een foto van heb gemaakt (speciaal voor dit verslag) want anders zou ik denk ik niet meer weten dat ik hier in heb gezeten. Leuk feitje wat ik achteraf ontdekte: de baan wordt gesponsord door Ekipa. Dat zei ons niets toen we in het park liepen, maar RCDB vertelt me dit een collectief is van populaire Poolse YouTubers.
Daar gaat ie, verstopt achter nog meer Halloweenleuks.
Light Explorers
We bewonderen nog even de nieuwe achtbaan. Er liepen meerdere Vekomamedewerkers in het park, die waren heel verbaasd dat ze even in het Nederlands een praatje konden maken. Er werd hard aan gewerkt, dat was wel duidelijk!
Hier komt achtbaan nummer zoveel...
Hij ligt vlak achter het Zadra-gebied. Het stuk 'aan de overkant van de weg' is nu nog een beetje onlogisch ingedeeld, je moet via Zadra naar Abyssus en het loopt dan dood. Als de nieuwe achtbaan open gaat kun je een rondje lopen, dat zou beter zijn!
Op naar achtbaan nummer 6, maar voor die tijd: lunch! Michael gaat misschien nog een uitgebreide horeca review schrijven. Daar heeft hij genoeg inspiratie voor op gedaan… Tot die tijd moeten jullie het met mij doen. In het themagebied bij Zadra vonden we een leuk tentje met wraps en rode burgers. Dat zag er goed uit… en zo smaakte het ook! Verrassend goed eten. Ik kreeg inmiddels door dat er een enorm gat zat tussen mijn verwachting en de werkelijkheid in Energylandia. Mij was een lelijk park met veel-achtbanen-maar-weinig-kwaliteit en alleen maar döner te eten voorgespiegeld. Ik had nog geen kebabzaak gezien, zat nu aan een kwalitatief echt goede burger, had al een super achtbaan gedaan en het park was ook nog eens hartstikke leuk aangekleed!
Hier hebben ze prima eten!
Het kleurtje is een leuke gimmick. Belangrijker: smaakte prima!
Op naar achtbaan zes dus. De RME Dragon Coaster. Hadden we net ook niet een drakenachtbaan? Ja! Dat was een draak van een achtbaan maar deze is prima. Sterker nog: deze is super leuk! Wat een pret. Op het lijstje voor ‘nog een keer’.
Dragon Coaster
Achtbaan zeven wacht ondertussen al. Een boomerang met de originele naam ‘Boomerang’, maar wel leuk aangekleed. Hier hebben ze over nagedacht.
Dit ziet er best leuk uit, toch?
Minder is er nagedacht over achtbaan acht: Viking. Deze spinner-van-de-kermis is er gewoon tussen gepropt en is net zo oncomfortabel als dat hij eruit ziet. Een keer, niet weer, maar wel afgevinkt.
Viking
Dat oncomfortabele had ik ook verwacht over achtbaan negen. Mayan, een ouderwetse SLC. Knaloranje dus niet te missen, met wederom een ellenlange wachtrij. Er stond niemand in. Uiteindelijk hebben we bijna tien minuten in het station zitten wachten tot er genoeg mensen waren om de trein te laten vertrekken. Het personeel had zich ondertussen comfortabel front seat geïnstalleerd, om pas op te staan toen het station in ieder geval half vol was gelopen… Ja, het was echt rustig in het park. Maya viel me trouwens alleszins mee. Als het echt had gemoeten, had ik deze nog wel een keer kunnen doen en dat kunnen niet veel SLC’s zeggen. In dit park is overigens heel veel pret die leuker is dan Mayan dus uiteindelijk is het bij een ritje gebleven. (Niet iedereen van onze groep stond te springen om deze te doen, heel gek... En dus is mijn tas incl. telefoon bij het bankje blijven liggen. Van deze achtbaan heb ik dus geen foto, maar gelukkig weet iedereen wel hoe een SLC eruit ziet! 😉 )
Op naar achtbaan tien: Energus. Een Vekoma Junior, wie had dat gedacht. De hele catalogus lijkt in het park te staan. Leuke baan, weinig indruk gemaakt, maar grappig aangekleed voor kids.
Energus.
Ook deze baan wordt gesponsord, dit keer door een snoepjesfabrikant.
Achtbaan elf staat ondertussen onze aandacht te trekken. Hyperion! Maar voor we daar naar toe gaan, realiseer ik me dat het achtbaan 12 is… Ergens tussendoor hebben we ook de Formula achtbaan gedaan en die was echt een verrassing. Lekkere lancering, super soepele leuke baan vol toffe elementen.
Toffe baan dit!
Maar terug naar Hyperion. We waren inmiddels zo’n 10 à 15 kilometer verder. Voor mijn gevoel: tien toen we aan kwamen lopen, vijftien toen we eruit kwamen. Wat weer een wachtrij! Weinig mogelijkheden om een stuk af te snijden, eindeloos trap op en trap af. Normaal gesproken is dat niet zo erg, maar ik ben een paar weken voor dit tripje al heel enthousiast te veel gaan wandelen in Griekenland, en m’n knie is nog steeds aan gort. Die vindt al dat traplopen en al die onnozel lange wachtrijen dus echt niet tof. Ik ben behoorlijk uitgeput als ik in Hyperion stap; het helpt ook niet dat we nauwelijks tijd hebben om bij te komen in een rij want er zijn geen wachtrijen. Gelukkig heeft Hyperion een lange lifthill en kan ik dan toch even zitten 😉 Daarna volgt een super toffe baan, precies wat je verwacht als je de plaatjes ziet. In onze groep waren de meningen vervolgens verdeeld: een deel vond dit de beste baan van het park, maar ik twijfelde daar niet over. Zadra stak met kop en schouders boven Hyperion uit!
De beste plaatjes krijg je vanaf de parkeerplaats. Jammer genoeg waren we daar alleen toen het park dicht was, dus geen bewegende treintjes op de baan.
Mijn knie doet inmiddels zoveel pijn dat ik extra ritjes op Hyperion over sla en de rest veel plezier wens. Met Michael plof ik liever op een bankje neer. Even bijkomen om weer wat energie te verzamelen. We besluiten namelijk nog een keer naar Zadra te gaan. Mijn knie wordt niet blij van dat idee (wát weer een wandeling), maar nog wat ritjes op deze baan overtuigen me al snel. Wat is dit een topper!
Zadra
Na in het park pijnstillers gekocht te hebben (super handig!), verlaten we uiteindelijk ruim na sluitingstijd het park. Een super lange dag, waarin we heel veel gedaan hebben… maar toch nog lang niet alle achtbanen gedaan. Morgen weer een dag! We rijden terug naar ons resort en eten daar in het Scandinavia hotel. Lekker! Maar ik merk dat ik helemaal gesloopt ben. De rest eet nog een toetje, als ik al lig te slapen.
Nu ik deze foto zo zie: het had allemaal met wat meer detail afgewerkt kunnen worden, maar in het echt stoorde ik me daar niet aan. Ik kijk er naar uit om morgen hier weer rond te huppelen!
Donderdag 23 september - dag twee
Vandaag hebben we een duidelijk programma: op naar Energylandia, om de rest van het park af te vinken. Of nou ja: de rest van de achtbanen af te vinken. Naast achtbanen hebben ze wat kinderattracties en één spookhuis wat volgens de rest echt heel slecht was (ik vond het van de buitenkant al niet de moeite). Vandaag staan vooral veel kiddies op het programma.
We zien het al zodra we aan komen rijden: het wordt wat drukker dan gisteren. Rustiger kon ook bijna niet...
Het kinderdeel van het park is enigszins onoverzichtelijk. Steeds weer zie je in de verte grotere achtbanen, dat is een verleidelijk uitzicht! Alleen deze waterachtbaan trekt me echt niet, dat scheelt.
Achtbaan 13 is een kiddie met draaiende bakjes: Happy Loops. Wat me vooral bij is gebleven, is dat deze niet meer ophoudt. Nog een rondje… en nog een rondje… en nog een stuk of acht rondjes, voordat we er eindelijk uit kunnen.
Heel veel rondjes...
Happy Loops
Achtbaan 14 is een kiddie met marsmannetjesthema, en deze heet dan ook ‘Mars’. Meer kan ik er niet over zeggen.
Ze hebben wel hun best gedaan op dat thema, alhoewel het er erg plastic uitziet.
Mars
Ja, het staat echt volgepropt met Mars-props.
Achtbaan 15, Circus Coaster, is echt niet vermeldenswaardig… maar alles voor de bingo. Of nou ja, eigenlijk niet. Het heeft voor m’n gevoel niet zo’n zin om hier heel hard achter de bingo aan te jagen. Er wordt immers al een nieuwe baan gebouwd en we zien op de plattegrond al nog een nieuwe achtbaan ingetekend staan. De waterbaan, Speed, slaan we dan ook met alle liefde over… Dan maar geen bingo, want het is koud en guur en deze achtbaan is echt nat.
De Circus Coaster, direct naast Mars gezet.
Sowieso is het hier een ratjetoe van allerlei stijlen en thema's.
Even verderop kom je bijvoorbeeld opeens kamelen tegen. Positief gezien: ook buiten de Halloweentijd is er wel wat aankleding in het park.
Deze sla ik over.
Je kunt hier echt heel nat in worden.
Achtbaan 16 is een kiddie, Frutti Loop Coaster, met een wachtrij met thema op maat. Niet op volwassenenmaat 😉 En daarmee vinden we dat we bingo hebben! Wat een park zeg, zestien achtbanen. Zelfs op een ontzettend rustige dag als gisteren is het ons niet gelukt om ze allemaal op één dag te doen. Wil je dus bingo halen: plan absoluut meer dan één dag voor dit park.
Laura en Vincent passen net in de wachtrij.
Zei er nou laatst iemand dat het park niet groen is? Daar ben ik het niet mee eens!
Plastic Fantastic, maar daar is soms niets mis mee. Jammer dat het niet echt weer was voor ijsjes.
We lunchen uitgebreid in het restaurant bij de ingang. Hier kunnen we lekker binnen zitten. Het voelt bijna niet meer alsof we in een pretpark zijn, we gebruiken het echt om even weer onze eigen batterijen op te laden. Na een prima lunch is het tijd voor de re-rides. Terwijl de rest nog naar Hyperion loopt, blijven Michael en ik nog even zitten, voordat we naar de stuntshow gaan. Vandaag is het een stuk drukker dan gisteren en er wordt niet echt doorgewerkt, waardoor de rest pas halverwege de show binnenkomt. Michael en ik zijn dan al een hele tijd vermaakt. Ruim voor de show begint, begint het entertainment namelijk al: er wordt vrolijk al gestunt voordat de show start. De bandenlucht is door het halve park te ruiken. Opwarmen van de banden? Geen idee, ik heb dit nog nooit zo meegemaakt. Het verhaal is uiteraard flinterdun; we begrijpen niet zoveel Pools maar er lijkt ook echt geen verhaal te zijn. Het is best leuk om even te zien maar als je nog meer wil doen in het park, besteed hier dan vooral niet al te veel tijd aan.
Wat er dan te zien is? Auto's (tegen een prachtige achtergrond, toch?)...
...Meer auto's...
...Motoren...
...En nog meer motoren. Oh, en vrachtwagens. Je mist niet zoveel dus.
We vermaken ons bijna nog beter in de heel erg langzame bootjes. Wie had dit verwacht in een lelijk park als Energylandia? Het ziet er echt leuk uit. Dat vind ik ook van alle halloweenaankleding. Het park heeft me zo (positief) verrast!
Pret in een bootje.
Heul niet lelijk. En zeker ook groen.
Mooi, al zeg ik het zelf! Hoe meer achtbanen op de foto, hoe beter. In Energylandia zijn er overal altijd wel meerdere te zien.
Op naar de volgende show. De fire show. Na de stuntshow liggen onze verwachtingen onder nul maar we vermaken ons prima. De show duurt een kwartiertje en er zit een leuke opbouw in. Echt knap wat ze doen!
Tof!
Lekker warm ook met al dat vuur.
We doen nog wat ritjes op verschillende achtbanen en laten Energylandia dan achter ons. We hebben ons hier twee dagen super goed vermaakt! De achtbanen zijn tóp. Van spanning en sensatie tot familiebanen: helemaal super en voor elk wat wils. Ik had verwacht dat de thematisering niets zou voorstellen, maar dat is echt niet zo. Er zit een duidelijke groei in. De nieuwe gebieden zijn echt leuk aangekleed en bij de oudere gebieden is het lang niet zo erg als ik had verwacht. Dat komt ook door alle Halloweenaankleding. Waarschijnlijk zijn in half Polen de pompoenen uitverkocht, want die liggen in Energylandia… Er is geen hoekje overgeslagen, overal staan decoraties. Echt leuk gedaan. Het park is ook verrassend groen. Ik kan me voorstellen dat dat een paar jaar geleden nog niet zo was, want het moet natuurlijk even groeien, maar ik vind het echt geen lelijk park – zelfs niet in de delen voorin. Daarin is het misschien wat meer ‘plastic fantastic’ maar ik vind dat niet storend in een deel dat vooral op kinderen is gericht.
Nog een eervolle vermelding voor het eten in het park. Ergens stelt het me teleur dat ik twee dagen lang geen kebab heb gegeten 😉 We vonden steeds wat lekkers, er is veel afwisseling en veel keuze, zelfs voor redelijk gezonde dingen als wraps. In het restaurant bij de ingang was ook typisch Pools eten als pierogi te krijgen en dat vond ik ook wel erg leuk.
Vooroordeel dat wel werd waargemaakt: allerlei dingen in het park zijn met Europese subsidie neergezet en daar herinneren deze bordjes aan. We kwamen ze overal tegen, zelfs de horecapunten zijn met Europees geld gefinancierd.
Was het dan allemaal fantastisch? Nee. Het park kan het attractieaanbod echt nog enorm verbreden met wat meer flatrides, en vooral meer darkrides. Achttien achtbanen en maar één darkride die ook nog eens slecht is. Een leuke interactieve shooter zou bijvoorbeeld niet misstaan in Energylandia. Het show-aanbod kan ook beter. Als je het park ’s ochtends binnenkomt zie je mooi entertainment en er zijn gedurende de dag diverse shows, maar het niveau van de stuntshow was echt bedroevend. Er was geen verhaal en werd niets gedaan met het decor. Jammer. De fire show was dan veel leuker. Hier valt echt nog een slag te maken. En tot slot, laatste puntje van kritiek: we hebben onvoorstelbaar veel kilometers afgelegd. Aan het einde van dag één stonden de stappentellers op rond de 20 km. Dat kwam enerzijds doordat het park groot is (je moet wat, om 18 achtbanen kwijt te kunnen), maar anderzijds ook doordat de wachtrijen soms onnozel lang waren en er geen mogelijkheden waren gecreëerd om die een stuk in te korten. Op een drukke dag niet storend, maar ik vond het echt gek om minutenlang door een lege rij te lopen, trap op trap af, als het niet nodig zou zijn. Als ik een wandeling wil maken, ga ik wel naar het bos of naar het strand, niet naar een pretpark. 😉
Maar als dit een van de weinige dingen is waar je over klaagt aan het einde van de dag, dan is het wel duidelijk: we hebben een topdag gehad! Het park heeft me ontzettend positief verrast. Over een paar jaar wil ik zeker weer. Ik denk dat ik dan voor een paar dagen naar Krakau vlieg; vanaf daar gaan rechtstreekse bussen naar Energylandia voor 29 zloty. Ze zijn er al rond opening en vertrekken rond sluiting, dus je kunt een volledige dag van het park genieten. Want ik kom hier graag terug! Zadra en Hyperion zijn toppers, in achtbanen als Formula vermaak ik me ook heel goed, en ik ben benieuwd wat voor nieuws er over een paar jaar allemaal weer is bij gebouwd. Tot snel, Energylandia!