Michael In die redenering ga ik niet mee. Ik ben helemaal voor attracties waarin de bezoeker zijn eigen verhaal mag vormen, maar ik geloof niet dat dat hier de opzet van Toverland was. Daarvoor wordt er naar mijn mening op de schermen in de wachtrij té veel voorgekauwd. De ‘uitgehouwen’ oude versie van Zork wordt hierin bv. neergezet als afgodsbeeld. Een creatieve manier om deze beeltenis een plek in het nieuwe verhaal te kunnen geven. Dat verhaal is verder ook helemaal duidelijk:
- dorpsbewoners zijn bang voor legendarisch wezen Zork
- uitvinder gelooft niet in Zork en stuurt ons op expeditie
- op bergtop komen we Zork niet tegen; uitvinder stuurt ons naar huis (via drop)
- uiteindelijk zien we Zork + familie tóch, blijkt onschuldig
Die duidelijke afsluiting is er in mijn ogen dus wél 🙂
Het enige ‘probleem’ in dat verhaal is de groene figuur op de top van de lifthill. Misschien moeten we aannemen dat deze ook een afgodsbeeld is. Maar dat impliceert dan dat er al eerder dorpsbewoners op deze plek zijn geweest, wat de hele expeditie wat zinloos maakt.
Een ander, kleiner issue is het feit dat de nieuwe Zork al zichtbaar is van buiten de attractie. Dat is niet zozeer in tegenspraak met het verhaal, maar verraadt wel het einde van de attractie. Aan de andere kant is het een leuk figuur, dus ik snap ook wel weer dat Toverland hem niet te veel wil wegstoppen.
Dan kun je verder nog vraagtekens zetten bij het feit dat Zork wel érg dicht bij het dorpje zit waar iedereen bang voor hem is, maar dat is een beetje flauw. De Yeti in Expedition Everest zit ook erg dichtbij het station van de attractie en we vinden het ook niet raar dat er boten varen door de troonzaal van de Pasja in Fata Morgana. Dat hoort bij de ‘suspension of disbelief’.
Kortom: mijn enige ‘probleem’ met deze verder aardige upgrade is die figuur bovenaan de lifthill. Verder is het een grote verbetering van wat een nogal saaie attractie was.