Begin november leek het coronabeestje even een pauze genomen te hebben. Dat in combinatie met vakantie en Halloween kan natuurlijk maar één ding betekenen; hoog tijd voor een tripje. Jaren geleden bezocht ik Nigloland al tijdens Halloween, en ik wist dat dit de moeite waard zou zijn voor onze kinderen. We hadden er alleen niet zoveel zin in om die afstand af te leggen om 'enkel maar' Nigloland te bezoeken. En dus vertelde de almachtige coast2coaster.com me dat er onderweg nog een parkje te vinden was... Grinyland.
Nu zijn wij al lang pretparkfan en hebben we al heel wat parken bezocht. Maar van Grinyland had ik werkelijk nog nooit gehoord. Het aanbod zag er volgens de website echter best oké uit. Van wat de website ons vertelde dachten wij een klein parkje met speeltuin en heel wat animatie te mogen verwachten. Ideaal voor onze kinderen van 5 en 7 jaar dus. En ook ideaal om slechts enkele uurtjes te bezoeken, als tussenstop naar het veel grotere Nigloland.
De video...
Grinyland ligt in een minuscuul dorpje in de regio Grand Est die vrij onontwikkeld is in dit gebied, zeker op vlak van vrijetijdsbesteding. Je moet werkelijk uren rijden vooraleer je het eerste grote park tegenkomt. Grinyland heeft dus geen concurrentie en kan de mensen door hun strot duwen wat ze maar willen. En dat doen ze met veel plezier. Aan de kassa betaalden we EUR 16 per persoon, maar dat doen we met plezier.
Eenmaal aangekomen in het park lijkt het wel alsof we de enigen zijn die vandaag het idee hadden om naar Grinyland te gaan. Gelukkig doet het park er wel alles aan om de sfeer erin te houden. Rond het entreegebied speelt sfeervolle muziek en heeft men ook zijn best gedaan om het park te decoreren met pompoenen en allerhande andere Halloweenattributen. Het is vrij basic, maar voor een dergelijk parkje echt wel oké.
De parkshow is ondertussen al begonnen en we merken dat de overige twintig bezoekers zich daar verzamelt hebben. Dus besluiten we om meteen de attracties te doen. Dat neemt niet zoveel tijd in beslag. Want behalve een Wacky Worm zijn er nog vier draaimolens en een treintje. Onze dochter van 7 bekijkt het met minachting en daardoor heeft ook zoonlief het minder naar zijn zin. Het zijn dan ook erg basic attracties zonder enige decoratie of sensatie.
Tijd om het avontuurlijke gedeelte van het park te ontdekken! Jammer genoeg moesten we vaststellen dat dit gedeelte van het park gesloten bleef buiten de zomer. De speeltuin en het avonturenparcours konden we dus niet doen. Best wel jammer, aangezien dit een belangrijk deel uitmaakt van het park. Behalve de handvol attracties moesten de kinderen het dus doen met nog enkele fietsen, go karts, pedalo's en mini-bootjes.
Het hoogtepunt van de dag beleeft onze dochter tijdens het paardritje dat vreemd genoeg doorheen het decor gaat van de westernshow. Later komen we tot de vaststelling dat er tijdens Halloween enkel een piratenshow is. En dat alle andere shows die we op de website zagen voor andere seizoenen zijn. Nu weet ik niet of we zo heel erg veel gemist hebben. De 10 minuten durende show was van het niveau kinderen-ravotten-op-het-lokale-speelplein. Ook jammer; het decor dat men gebruikte voor de show was de enige speeltuin die wél toegankelijk had kunnen zijn.
Voor we weer verdergingen wilden we nog even wat gaan drinken in het grote restaurant waar je terecht kan voor een degelijke maaltijd mét tafelbediening. De prijzen zijn hier meer dan correct, vergeleken met wat we gewend zijn dan toch. Tijdens Halloween konden de kinderen zich hier trouwens ook gratis laten schminken. Maar met een lokaal biertje in de hand moeten we onze bezoekje aan Grinyween hier al afronden. Meer valt er hier gewoonweg niet te zien.
Het uiteindelijke oordeel van dit park? Hoewel de kritiek vond ik het een ideale tussenstop naar Nigloland. Maar moet je nu echt zo ver rijden om speciaal dít parkje te bezoeken? Natuurlijk niet. Het parkje doet zijn best, maar is het totaal niet waard (in deze periode). Anderzijds denk ik dat het wél de moeite waard kan zijn tijdens de zomermaanden. Dan zie ik het als een echt speelpark met speeltuinen, een avonturenparcours,... en enkele attracties als extraatje. Wij gaan er echter niet speciaal voor terugkeren in de zomer.