Beste lezers,
Wachten wordt beloond zegt men weleens. Soms zegt je intuïtie dat je beter even kan wachten. In deze week van 11 oktober waren mijn vrouw en ik vrij. Eindelijk vakantie. In de planning stond eigenlijk Europa Park, maar door bepaalde redenen is deze vakantie niet doorgegaan. En in plaats van 4 personen waren mijn vrouw en ik over. We hadden dus een weekje om naar eigen inzicht in te vullen. We zijn allebei gevaccineerd dus konden we gaan en staan waar we wilden. En mede dankzij de versoepelingen is het ook weer leuker om een pretpark te gaan bezoeken. Gelukkig dichtbij huis is de Efteling te vinden en mede dankzij een goed bod op Vakantieveilingen was de lege maandag vlug ingevuld. Efteling, we zijn blij dat we weer een keertje komen.

Een beetje traditie is het dat we na binnenkomst eerst een bakje koffie gaan doen bij de Vrolijke Noot om de dag lekker op te starten en een plan van strategie door te nemen. Die zijn vaak hetzelfde, soms wordt er een attractie toegevoegd waardoor het plannetje een nieuwe vorm gaat krijgen. Oftewel, eerst Droomvlucht, nu eerst Symbolica en dan Droomvlucht. En we zien wel waar we in gaan en laten de dag zijn beloop gaan. Wij zijn geen personen die op en neer door het park willen gaan lopen om op bepaalde tijden daar en daar te moeten gaan zijn. Een attractie doen wetende dat de capaciteit drama is of gewoonweg bij het publiek populair is á la, maar verder liever rondslenteren en zien wel wat we gaan doen. Afijn, Symbolica is aan de beurt.

Na een ruim half uur wachten waren we alweer eruit. Vind Symbolica een leuke darkride die vol zit met dingen die je elke keer weer ontdekt. Ook het ritsysteem vind ik een toegevoegde waarde, keertje iets anders dan een karretje op een rails of per boot te water. Zoals eerder gezegd gingen we daarna naar de Droomvlucht. Deze is al wat ouder dan Symbolica, maar geliefd bij velen. Ook weer een topper van het park en snap het wel dat de Droomvlucht voor velen een favoriet is. Met een wachtrij van nog geen 20 minuutjes konden we zeggen dat het begin van de dag meer dan goed is verlopen. Heb andere, drukkere dagen gehad in het park.

Helaas lag Villa Volta in onderhoud. Jammer, maar niet getreurd, in december gaan we weer naar het park toe en dan is die hopelijk wel open. Ook de Stoomtrein laten we links liggen. Lopend geniet ik het meest van dit park. Want zeg nou zelf, heel erg bosrijk en naast een pretpark vind ik het ook een wandelpark. Voor net 55 Euro hadden we twee kaartjes en de must om alles te doen is er bij mij in ieder geval dan niet. Gewoon lekker doen wat er op je pad tegenkomt, doe een lekker hapje en drankje tussendoor en geniet.

Wat ik ook het fijne vind van de Efteling zijn de Rijken, de pleinen die het park rijk is. Niet de standaard western, science fiction en dergelijke thema's. Dat maakt de Efteling uniek in zijn soort, zijn klasse. En hoe gek het ook klinkt, maar zou van de Efteling geen seizoenkaart willen hebben, dan gaat de 'magie' er af verwacht ik. Nee, laat mij maar lekker eens á twee keer per jaar gaan, vind ik voldoende. Nu zijn we eenmaal hier neergestreken en Carnaval Festival is aan de beurt. De wachtrij begon buiten al op het plein, maar op één of andere manier eenmaal binnen begon het op te schieten. Ook hier nog geen 20 minuutjes staan wachten. Buurman Vogel Rok werd uiteraard ook niet overgeslagen, waarom als hier het bordje 5 minuten aangeeft?

Vogel Rok liep lekker soepel, want ook dit beestje staat er al enige tijd. De rit duurt niet al te lang, maar heey, je kan niet alles hebben en tevreden zijn met wat je hebt, of krijgt. En de eerste achtbaan van de dag is een feit. De eerste van het jaar trouwens, dat in oktober. We hebben even een blik geworpen op het nieuwe themagebied en zijn weer verder gelopen. Zal even uitleg geven, we hebben ernaar gekeken. Niet dat jullie denken dat ik blikken op het terrein heb gegooid.....

Omdat we bij Baron 1898 aankwamen heb ik deze ook maar meteen gepikt. Gaan we weer, nee hij staat niet hier in de achtertuin, heb hem tussendoor gedaan. Wel meteen de langste rij van de dag van 40 minuten in de single riders. De app gaf bij beide wachtrijen 40 minuten aan. Toch zie je stelletjes en groepjes bij de single riders staan. Snap de reden van die rij wel, lege plekken opvullen. Terecht, want vind ook dat de capaciteit vol benut moet worden. Maar nu stond ik als 'single' (mijn vrouw ging niet mee in de Baron) in de wachtrij en moet je langer wachten door anderen die ook in de gewone wachtrij konden staan. Hoogtepunt was wel dat twee blonde jonge dames op het eind vroegen om toch samen te kunnen gaan... Toevalligerwijs stond ik erachter en was ik zodanig ingedeeld dat één van de dames al buiten stond te wachten en ik eerder aan de beurt was dan de andere jongedame. Afijn, heb ook deze weer af kunnen vinken voor vandaag.

Even bijkomen van de leuke rit die de Baron geeft. De enigste diver die ik heb gedaan naast de Baron is Sheikra. Nu heeft Sheikra wel een betere kick qua hoogte en snelheid, maar vind de Baron leuker qua rit op één of andere manier. Je krijgt er meer een achtbaanrit voor lijkt het wel. Val naar beneden, tunnel, inversies, leuk gebankte bochten, airtime heuveltje en klaar. Sheikra vind ik eerder val, inversie, rem, val, bocht en klaar. Moeilijk om uit te leggen. Owja, dik pluspunt voor het station, prachtig om te zien, van de Baron dan. We zijn erna naar de Fata Morgana gegaan en de wachttijd bedroeg hier ook nog geen 10 minuten. Wederom een prachtige darkride die ook vandaag nog de harten steelt van velen onder ons. En terecht, wat is deze leuk.

Elke keer bij het verlaten van deze darkride gaat mijn bolleke fantaseren over de mooie B&M flying die hier zo perfect kan gaan passen in hetzelfde thema van de Fata Morgana. Het zal echter bij fantaseren blijven vermoed ik. Via het pad achter de Pirana gingen we naar Joris en de Draak. Ook hier heb ik voor de single riders gekozen en deze liep lekker vlot door. 20 Minuten later stond ik alweer buiten en heb 2 ritten gehad. Ze hadden oer ongeluk denk ik een trein te vlug laten starten terwijl wij nog in het station stonden. Een valse start werd het omschreven en zodoende een ritje extra. Zat op rij 11 naast een jongetje die er voor de eerste keer in zat. Vond het kei leuk voor hem dat ook hij er meteen 2 kreeg. Pegasus allang weer vergeten, want wat vind ik deze leuk. Niet te hoog, niet te snel, maar veel fun en lekker gaan met dat ding. De Python en de Vliegende Hollander werden vandaag overgeslagen voor een keertje. Nogmaals, voor een prijs van vandaag hoef ik deze niet per sé te doen. Vandaag gingen we bijvoorbeeld Fabula en Spookslot doen. De ene nieuw voor mij, de andere alweer 16 jaar geleden ofzo.
Omdat het kon zijn we nog een keer in de Droomvlucht gegaan en als afsluiter Symbolica. We moesten wel de wachtrij door om vervolgens 2 minuutjes buiten te moeten wachten. Toen konden we alweer naar binnen. Prima afsluiter van de dag. Blij om weer naar de Efteling te zijn geweest. We hebben genoten en drukte viel hartstikke mee. Het was eerder rustig te noemen. Ook de bami is er weer uit getrokken op het Anton Pieckplein en voor het eerst een Corona pilsje gehad bij de Pirana. En de Jupiler smaakte ook goed, want wat was het kang geleden dat ik een pilsje heb gehad in het park. Efteling bedankt voor alles, vind het goed gegaan die dag. Vind je de beste van de Benelux en tot in december.
Ook de lezers bedankt voor het lezen. Reacties zijn altijd welkom.