Deze zomer bezochten we tijdens onze vakantie aan zee onder andere Plopsaland De Panne. Het was er die dag p*kkedruk en totaal niet te genieten. Daarom besloten we een aantal weken later om het park een herkansing te geven, dit keer na de zomervakantie. Gelukkig was het de tweede keer heel wat minder druk. Of het park omwille van de mindere drukte een betere beurt maakte kom je te weten in dit ‘tweedaagse’ TR. Het is dus even opletten geblazen (de dagen vliegen door elkaar 😄).
Beginnen doe ik even met de parkvideo's:
De rustige dag:
De drukke dag:
NB: Aangezien ik zelf nooit foto's maak, maar wel graag TR's mét foto's lees zijn de meeste bijgevoegde foto's gewoon een snapshot van een video.
Toen we tijdens de zomervakantie toekwamen wisten we al snel waar we aan toe waren. Er stond een wachtrij van meer dan een half uur, om nog maar gewoon het park te betreden. We bezoeken dit park toch al enige tijd, maar dit hadden we nog nooit gezien. Tijdens ons bezoekje in september konden we gelukkig zonder enige wachtrij naar binnenwandelen. Moet niet, maar zo hebben we het liever natuurlijk.
Tijdens zo’n drukke dag lijkt het entreeplein van Plopsaland wel een trechter. Er zijn tamelijk veel toegangspoortjes. Maar vervolgens stropt het publiek helemaal op voorbij die poortjes door wat tactisch geplaatste Studio 100-figuren, en andere fotomomenten. Op een rustige dag in september is dat leuk, maar op een drukke dag in de zomervakantie zorgt dit er dus dat iedereen samengroept op enkele punten.
Indoorgebied Majaland is het eerste wat we tegenkomen. Tijdens ons bezoekje in de zomervakantie stond ook hier een ellenlange wachtrij, zelfs om nog maar gewoon naar binnen te kunnen. In september konden we gewoon naar binnen, maar waren de wachtrijen aan de attracties wel erg lang. Ligt het aan de capaciteit of aan de operations? Na één attractie besluiten we alleszins om alweer verder te gaan.
De kleine Plop-attracties slaan we over. Geloof het of niet, maar zelfs onze kleinste van 5 jaar is er niet meer zo’n grote fan van. Dus gaan we meteen door naar powered coaster De Draak. Vreemd dat men hier soms de volgende passagiers wel al laat aanschuiven aan de voorsorteerhekjes, en de andere keer dan weer niet. Dat komt de capaciteit van de attractie niet echt ten goede. Later zou blijken dat men dit wel op meerdere plaatsen zo doet.
Tijdens het rustige dagje staat de Dino Splash vervolgens op de planning. Niet in de zomer, want toen puilde de wachtrij uit. Dertig jaar geleden heb ik deze attractie voor het laatst gedaan, toen heette het hier nog Meli-Park. Maar ik moet zeggen; petje af voor wat Plopsa hier van gemaakt heeft. Dit is een zeer knappe log flume geworden die je goed mee weet te nemen in het sfeertje. Alleen de opstelling van het station is erg bizar en geeft je ontzettend weinig tijd om in te stappen. Misschien een manier om een operator uit te sparen?
Ook houten achtbaan Heidi the Ride moeten we tijdens de zomerdag overslaan wegens uitpuilende wachtrij. In september lukt het ons gelukkig wel en kan dochterlief haar vijftigste achtbaan doen. Van Troy was ze een weekje eerder wel een tikkeltje meer onder de indruk. Heidi the Ride is desondanks toch een leuk familiebaantje dat hier zeker niet verkeerd staat.
Dit had ze al weken op voorhand klaarliggen.
Snel door naar de Vekoma K3 RollerSkater. De enige reden waarom we deze altijd doen is omdat we er met het hele gezin in kunnen. Anders slaan we deze liever over. Want ook hier vertikt de operator het om de volgende passagiers al voor te sorteren. Daardoor hebben we op een drukke dag maar liefst een uur gewacht voor dit kinderachtbaantje. Die tijd zou ik liever anders spenderen.
De Zierer Viktor’s Race kunnen we enkel op de rustige dag in september doen, waarbij we slechts enkele rondjes moeten wachten. Leuk baantje voor de kinderen, alleen begrijp ik niet helemaal waarom men enkele jaren geleden perse wilde investeren om deze baan te behouden. Maar goed, niet alles hoeft fonkelnieuw te zijn natuurlijk.
Een on-ride foto van 3 EUR, yes please!
De Mack SuperSplash doen we om dezelfde reden als de K3 RollerSkater, alleen is deze Mack wel een tikkeltje leuker natuurlijk. Hier opnieuw hetzelfde probleem; drukke dag of niet… voorsorteren doen we in Plopsaland niet. Bij de SuperSplash zijn er zelfs twee operatoren, zodat je zou verwachten dat dit nu net wel kan. Wil men het niet, kan men het niet? Ik vind het maar bizar.
Op de drukke zomerdag zit ons dagje er nu al op. Niet omdat het park vroeger sluit, integendeel het is een uur langer open. Wel omdat het zo verschrikkelijk druk was en we simpelweg geen tijd meer hadden. Op de ‘rustige’ septemberdag hebben we gelukkig wel nog de tijd om onder andere de mooie Grote Golf van Vicky de Viking te doen. Daarnaast pikken we ook nog enkele kleinere flat rides mee op het Kermisplein.
Rarara... wie is mijn dochter 😃.
Dochterlief was nog heel even aan het twijfelen of ze in Anubis the Ride wilde. Maar de combinatie van een launch, vertical drop en enkele inversies ging voor haar momenteel toch nog een tikkeltje te ver. The Ride to Tomorrow hebben we uiteindelijk ook niet gedaan, beetje moeilijk met de kinderen erbij. De achtbaan ziet er wel geweldig uit, maar dat wist iedereen ongetwijfeld al. Alleen jammer dat er alweer een nieuwe individuele zone gecreëerd moest worden voor één attractie.
Over die ene zomerdag kan ik snel rond zijn; het was één van de verschrikkelijkste pretparkervaringen van de laatste jaren (samen met Plopsa Coo: https://forum.pretpark.club/d/1912-tr-plopsa-coo-13082021). Het ergste waren dan nog niet zozeer het aantal bezoekers, maar wel de operations… net zoals in Plopsa Coo. Jammer genoeg was dat ook pijnlijk zichtbaar op de rustige dag. Ja, Plopsaland heeft schoonheidsfoutjes en is een wirwar aan thema’s. Maar met betere operations zou dit een leuk park zijn. Vandaag weet ik het even niet.