Inmiddels ben ik bijna thuis na een toffe trip door Scandinavië (inclusief de Finland-trip), dus tijd om even de balans op te maken. De afgelopen weken heb ik 28 nieuwe achtbanen mogen doen in 8 nieuwe parken (alles was gelukkig open), een erg mooie score! 😁
Brændesgårdshaven
Klein kinderparkje op het Deense eiland Bornholm. Een plek waar een coasterfan zelden komt, maar wel een tof vakantie-eiland! Het parkje is klein, sommige delen zijn schattig, andere delen nogal treurig. De enige credit is een zelfgebouwde duw-het-zelf-achtbaan uit 1975, erg charmant apparaatje!
Tosselilla
Regionaal familiepark in Zuid-Zweden. Bijzonder sfeerloos park, attracties zijn veelal kermis-schreeuwerig en lijken willekeurig op een grasveld te zijn neergegooid. De tweedehands Zierer familiebaan Forza krikt het niveau gelukkig wat omhoog.
- Forza
- Kålmasken
- Mad Mouse
Gröna Lund
Het enige park deze trip wat ik al bezocht had, hier ook geen nieuwe achtbaan voor mij. Wel het beste park van de hele trip, heerlijke avond gehad!
Furuvik
Dierentuin met pretparkgedeelte op ca 2u treinen vanaf Stockholm. Best leuk parkje. Gedeelte met attracties is nogal kaal maar de attracties an sich bieden een mooi aanbod. Lightning is uiteraard de grote ster van het park, heerlijke achtbaan, maar ik kan ook genieten van de shooter-darkride en de simpele family boomerang.
- Draken
- Fireball
- Lightning
Linnanmäki
Het eerste park van de Finland-trip met een hele groep gezellige pretpark-clubbers! Meteen ook in mijn ogen het beste park van dat land. We werden gastvrij ontvangen met een rondleiding incl trackwalk bij Vuoristorata, de klassieke brakeman-woody, en een paar ritjes op Taiga voordat het park openging. Taiga is echt een monsterlijk goede achtbaan, de rest van het park biedt een paar toffe attracties (zoals de woody) en ook wel een paar missers. Sfeertje in het park is wel dik in orde! Op de laatste avond van de reis zijn we nog even teruggegaan, voor Taiga maar stiekem ook voor de rest van het park.
- Vuoristorata
- Taiga
- Kirnu
- Ukko
- Linnunrata
- Salama
- Pikajuna
- Tulireki
Särkänniemi
Park met potentie, maar wat klein en met een nogal laag niveau van attracties. Het was ook stervensdruk tijdens ons bezoek, dat hielp bepaald niet in de waardering voor het park. Tornado is wel een toffe achtbaan (heerlijke ERT!), het buffet was goed en de uitzichttoren is top. De rest is… ja, het is.
- Tornado
- Hype
- MotoGee
- Vauhtimato
PowerPark
Ik had lage verwachtingen bij dit park, maar dat was niet nodig. PowerPark is een prima pretpark! Iets minder sfeer dan Linnanmäki, maar het totaalplaatje doet daar eigenlijk maar weinig voor onder. Junker heeft iets te veel hangtime voor mij maar is wel een erg goede achtbaan, en Thunderbird is een heerlijke woody. Ook hier weer een fijne ERT gehad op beide topbanen.
- Junker
- Thunderbird
- Cobra
- Neo’s Twister
- Pitt’s Special
- Joyride
- Mine Train
Nokkakivi
Klein parkje bomvol tweede-, derde- en vierdehands attracties. Ligt er prima bij en geeft nerds als ons de mogelijkheid om eens een totaal vergeten attractietype te doen. Leuk dat de eigenaar nog even een praatje met ons kwam maken. De achtbaan is oud, maar credit is credit.
Tykkimäki
Hier verwachtte ik een kinderparkje, maar ik kreeg een charmant familiepark. Verrassend leuk en uitgebreid attractie-aanbod, wel een erg hoge prijs voor een armband (€40). Wij hebben mede daarom alleen een ticket voor de achtbaan gekocht.
Dat was hem! Ik heb een erg mooie vakantie gehad. De Scandinavische attractieparken bieden vrijwel allemaal een ontspannen sfeer en vriendelijk personeel, dus het was heerlijk om daar rond te lopen. Dank ook aan @Erik en @Micha voor het organiseren van de Finland-trip en het regelen van de toffe extraatjes! En natuurlijk dank aan de andere deelnemers voor de gezelligheid!