Deze zomer besloten we - net zoals zovelen onder ons - om in het binnenland te blijven tijdens de vakantieperiode. Voor ons is dat België en dus besloten we een weekje aan de Belgische kust te boeken. Naar goede gewoonte bezoeken we steeds een park dat onderweg naar onze reisbestemming ligt. Bellewaerde Park hadden we onlangs gedaan, Plopsaland De Panne zou later die week volgen en Boudewijn SeaPark, hmmm,... laat die laatste maar. En dus viel ons oog op Familiepark Harry Malter. Dit volkomen onbekende park buiten de dorpsgrenzen van Heusden leek op de website een leuke combinatie te bieden van een dierenpark(je), pretpark(je) en speeltuin. Op naar Heusden dan maar!
Parkvideo van de dag... want foto's maken doe ik nog altijd niet 😄
Misschien moet ik even kaderen wat de insteek van dit park juist is vooraleer ik met dit TR verder ga. Familiepark Harry Malter is opgericht door trommelgeroffel circusbaas Harry Malter. In eerste instantie was dit enkel een plekje waar hij zijn circusdieren kon verzorgen, aangezien hijzelf de stekker uit zijn circus getrokken had. Later besloot de man er echter een park rond te bouwen met attracties, een speeltuin en nog meer dieren. Tot vrij recent was er zelfs nog een circusshow, liepen er nog olifanten rond en kon je er nog een ritje maken op de kamelen. Door corona of niet, vandaag kan dat niet meer.
Plattegrond: https://www.harrymalter.be/_
Hobbel hobbel rijden we de aardeweg-parking op en trekken we meteen naar de kassa. Gelukkig hadden we een Plopsa-jaarkaart, waardoor we 40% korting kregen. Anders zouden we voor een gezin van vier personen maar liefst 54 EUR (+ 2 EUR parking) moeten betalen. Ik weet het, er zijn pretparken waar je meer per persoon neer moet leggen. Maar er zijn ook speeltuinen waar je gratis naar binnen kan. Maar we gaan nog niet oordelen over een parkje waar we nog geen voet binnen gezet hebben, toch? We nemen een kijkje op de plattegrond en ik meen me nog te herinneren dat we opmerkten dat het aanbod er best leuk uitzag.
De route vanaf de ingang stuurt je langs het gros van de dierenverblijven. Een doorloopweide(tje), stokstaartjes, wasberen, ara's, cavia's,... en meer van dat soort kleine dieren. Leuk om even naar te kijken, maar niets wat echt 'uitblinkt'. Ook de verblijven zien er zeer sober uit, al moet ik wel meegeven dat ze er vrij netjes bijliggen. De meesten dan toch. De ouderdom van veel verblijven kunnen je de indruk geven dat ze er onverzorgd uitzien. Maar in alle eerlijkheid zijn ze inderdaad oud en aftands, maar wel verzorgd.
Op naar de bootjesattractie, die enkel toegankelijk is voor kinderen tot een jaar of 6. En ik begrijp waarom. De bootjes zijn afkomstig van één of andere vliegtuigmolen van de kermis en kunnen enkel in evenwicht blijven door twee regenbuizen aan de zijkant. Ook het parcours dat de bootjes aflegt is van bedenkelijk niveau. Zowel qua snelheid (slak) als qua afwerking (onbestaand). De decoratie die er wel is heeft zich al lang gewonnen gegeven aan de natuur. De kinderen vonden dat echter geen probleem en gingen er meermaals in. Dus wie ben ik om hierover te oordelen?
Dieper in het park staat op het parkplan een zweefmolen, maar die lijkt al enige tijd de geest gegeven te hebben. In de oude circustent heeft men dan weer een softplay-constructie geplaatst. Niet mooier dan een andere, maar ook hier hebben de kinderen het voor een half uurtje naar hun zin. Ondertussen passeren we ook de alpaca's en kamelen die samen de grootste dieren van het parkje zijn. Jammer dat er geen ritjes meer gemaakt kunnen worden op de kamelen zijn er hier criticasters 😄?
De route keert om en we passeren nog wat speeltuigen die er doorgaans wel OK uitzien. Er zijn enkele nieuwe toestellen bij, maar er zijn ook echt dingen die echt niet meer van deze tijd zijn. Onze zoon keek ook uit naar het dinohoekje. Maar dat bleek uiteindelijk een grote polyester dino te zijn die ondertussen samen met de echte dino's thuishoort in een museum.
Dan gaan we maar op zoek naar wat echte attracties. We botsen op een mini-schommelboot en een mini-reuzenrad. Ze zijn hier uiteindelijk ook maar gewoon neergeploft, zonder het geheel enigszins in te werken. Maar goed, de kinderen pikken deze 'verplichte kost' even mee maar hebben het na één keertje wel gehad. Even verder staat er nog een draaimolen, al moet je daar wel een geldstuk inwerpen. Beetje jammer in mijn ogen. Zeker omdat de toegangsprijs op dit moment nog steeds niet representatief was voor wat we ervoor terugkregen.
We komen aan in het laatste gedeelte van het park. Ook hier staan weer heel wat speeltuigen gaande van erg oud tot vrij nieuw. Weinig op aan te merken. Voorts staat er ook een opmerkelijke King Kong-glijbaan, de video-thumbnail geeft aan waarom. En als afsluiter staan er nog drie kinderattracties; twee draaimolens en een klein valtorentje. De draaimolens zijn werkelijk tot-op-de-draad versleten en lijken elk moment wel uit elkaar te kunnen vallen. Ik doe het niet vaak, maar bij één molen ging ik even twijfelen of mijn kinderen er wel in mochten gaan.
En zo is ons dagje toch alweer om geraakt. Dat klinkt negatief, en dat is het eigenlijk ook. En dat heeft het park alleen maar aan zichzelf te danken. De prijs dekt in onze ogen totaal de lading niet. Het speeltuinaanbod is best OK te noemen, maar wij kennen grotere speeltuinen die gratis te bezoeken zijn en daarbovenop moderner en mooier zijn. Daarnaast is het dierenaanbod maar een sobere aanvulling en is het attractieaanbod evenmin noemenswaardig.
Ik wil dit park echter niet helemaal met de grond gelijkmaken. Er is echt wel een publiek voor dit soort parken. Niet iedereen kan zich immers een dagje Plopsa of Bellewaerde veroorloven. Daarnaast is dit een park waar toch ook wel best wat geschiedenis aan vastkleeft, en het zou jammer zijn om dat verloren te laten gaan. Maar ik denk toch dat het park dringend de juiste prioriteiten moet gaan stellen, of dat het anders geen jaren meer overeind kan blijven. Net daarom denk ik dat het park die (in mijn ogen) te hoge entreeprijs nodig heeft. Maar op lange termijn lijkt dit park (op deze manier) ten dode opgeschreven.